Stoomsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan van der Doe
Berichten: 6314
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe » 23 dec 2017 17.20 17:35

Afbeelding
CISKA

Geb. Scheepswerf en Gashouderbouw v/h Jonker en Stans N.V., Hendrik Ido Ambacht/1930.
Brt. 133 ton.
Afm. 27,75(26,00)x6,50x3,10 mtr.
Verm. 450 PK.
Sn. 9 Kn.

Foto: eig.coll.
Info: van Jonker en Stans tot Alblas.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet


Jan van der Doe
Berichten: 6314
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe » 29 dec 2017 17.20 17:41

Afbeelding
ALWYN VINCENT

Geb. Fincantieri Marghera, Venezia/1959.
Brt. 111 ton.
Afm. 27,41(25,00)x6,68(6,10)x3,20 mtr.
Verm. 1x T3cy 280 470 & 780x520/300 PK.
Sn. 10,5 Kn.

Foto: eig.coll.
Info: LR.

Afbeelding
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Ben
Berichten: 10437
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Laut Djawa

Bericht door Ben » 01 jan 2018 17.20 16:56

laut djawa 1953 werf boele bolnes.jpg
laut djawa 1953 werf boele bolnes.jpg (92.17 KiB) 197 keer bekeken

leonieuwpoort
Berichten: 94
Lid geworden op: 29 okt 2012 17.20 22:14
Locatie: Hoek van Holland

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door leonieuwpoort » 01 jan 2018 17.20 19:56

Hallo Ben ,

Hierbij een foto van de Laut Bali van de NISHM.
Heb jij daar een mooiere foto en gegevens van ?

Mooie foto van de Laut Djawa.

Groetjes , Leo
Bijlagen
Laut Bali.jpg
Laut Bali.jpg (39.17 KiB) 171 keer bekeken

Roy
Berichten: 3293
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Roy » 01 jan 2018 17.20 20:36

De "Laut Bali" was de laatste boot die voor de N.I.S.H.M. gebouwd werd.
Opgeleverd in 1958 en in 1959 genationaliseerd door Indonesië, vervolgens hernoemd in "Selat Bali".
Het vermogen was 430 epk. Voor alle duidelijkheid, het was een motorsleepboot.
Waarschijnlijk gebouwd door de Droogdok Mij. Surabaya. Er is ook een bron die stelde dat ze bij Scheepswerf "De Hoop" gebouwd zou zijn. Welke "De Hoop" is al helemaal onbekend.

m.v.g., Roy

p.s.
Dat van mogelijk gebouwd bij "De Hoop" kunnen we dus gevoeglijk schrappen............ :roll: .
Laatst gewijzigd door Roy op 02 jan 2018 17.20 12:41, 2 keer totaal gewijzigd.

leonieuwpoort
Berichten: 94
Lid geworden op: 29 okt 2012 17.20 22:14
Locatie: Hoek van Holland

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door leonieuwpoort » 01 jan 2018 17.20 20:57

Bedankt Roy , voor je informatie .

Gr., Leo

Gert Schouwstra
Berichten: 3337
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Gert Schouwstra » 01 jan 2018 17.20 23:19

De LAUT BALI was in 1956 al op stapel gezet, maar vanwege betalingsmoeilijkheden heeft de bouw 2 jaar geduurd. Pas op 27 november 1958 werd de boot na een proefvaart opgeleverd. 22 x 5,5 x 2,75, diepgang 1,90. Motor Werkspoor TMAS-276. Volgens een Indonesisch krantenartikel over de overdracht gebouwd bij de NV Droogdok Mij. Surabaja. HIER staat een betere foto.
Gert
- Varen is leven. -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-planadvies.

Jan van der Doe
Berichten: 6314
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe » 02 jan 2018 17.20 15:24

Afbeelding
DE JONGH

Geb. Scheepswerf Dordrecht, Dordrecht/1914.
Brt. 207 ton.
Verm. 600 PK.

Foto: eig.coll.
Info: website
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Ben
Berichten: 10437
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Ben » 02 jan 2018 17.20 20:55

En de stoomsleper De Jongh nog een keer, is haar levensloop bekend?

De  Jongh.jpg
De Jongh.jpg (43.15 KiB) 62 keer bekeken

Jan van der Doe
Berichten: 6314
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Stoomsleepvaart

Bericht door Jan van der Doe » 02 jan 2018 17.20 21:32

Ben,

De sleepboot "De Jongh" werd samen met de "Kraus" door Wijsmuller overgevaren naar Indie en sleepte twee drijvende bunkermachines mee naar Tandjong Priok.
(Lekko bldz. 113)

Het waren boten van 35x7x3,35 met een bruto inhoud van 207 register ton.
Een ketel van 159 m verwarmd oppervlak en ee machine waar 55o PK uit gehaald kon worden.
Zij arriveerden in Tandjong Priok op 25 mei 1915.
(Lekko bldz. 118)

In het kader van de "verschroeide-aarde-taktiek werden op de derde maart 1942 14 sleepboten van de rederij (N.I.S.H.M.)
tot zinken gebracht.
(Lekko bldz. 157)

Twaalf eenheden werden door de bezetter (Japanners) gelicht en hersteld.
"De Jongh" kreeg de naam "Hajasio Maru".
Doch slechts zes hiervan bleven voor de rederij behouden o.a. "De Jongh".
(Lekko bldz.158)

Verder wordt er over de boot niets vermeld .

HG
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet



Plaats reactie