Opduwers

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Opduwers

Bericht door Eemspoort »

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat er met de opduwer in het volgende filmpje gebeurd is.
In 2012 hebben we een paar uurtjes met dit bootje mogen varen, helemaal geweldig met de prachtige 1 cilinder Kromhout.
Wat ik gehoord heb is ie naar Utrecht gegaan.




Gr. Ed
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Opduwers

Bericht door han visser »

Er vaart gelukkig nog een wereld aan opduwers rond. De meesten net als de meeste sleepboten als "losse boot" en er zijn er natuurlijk ook nog een paar actief bij aannemers in de natte sector en andere bedrijfstakken. Vrijwel alle opduwers zijn hun cariëre begonnen achter een voormalig zeilend bedrijfsvaartuig.

Mijn interesse betreft de ( voormalige) binnenschepen die nog steeds met behulp van een opduwer varen. Met andere woorden: wie beoefent nog dit stukje schippersambacht?
Het is net als met het (zij)Schroefgenootschap: liggen is geen kunst, het varen er mee is intussen wel een kunst geworden. Van de 16 zijschroefschepen zijn er ook maar een stuk of vier die jaarlijks nog tochten maken. En zo zal het met de opgeduwde schepen ook wel zijn: ik kom er op mijn vaartochten nooit meer een tegen.
Als we niet (meer) op deze ouderwetsche manier blijven varen, kunnen we ook niet meer bij de 'autoriteiten' aankloppen om uitzonderingen te bewerkstelligen voor het varen met schepen met hulpvoortstuwingsvermogen. Misschien was het verdwijnen van het voeren van de zwarte kegel wel een voorteken.

De "Volharding" heeft helaas besloten de handdoek in de ring te gooien nav een scheepvaartkeuring. Er gaat nog wel een gesprek volgen met de overheid, maar als je alleen staat maak je daar ook niets meer mee klaar.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Opduwers

Bericht door pieter53 »

han visser schreef:Mijn interesse betreft de ( voormalige) binnenschepen die nog steeds met behulp van een opduwer varen. Met andere woorden: wie beoefent nog dit stukje schippersambacht?

De "Volharding" heeft helaas besloten de handdoek in de ring te gooien nav een scheepvaartkeuring. Er gaat nog wel een gesprek volgen met de overheid, maar als je alleen staat maak je daar ook niets meer mee klaar.
Inderdaad zullen de schepen die volledig afhankelijk zijn van de opdrukker of de zijschroef op een doodlopende koers gezet worden.
Je kan echter net als bij het stevelen en jagen de wettelijk voorgeschreven voortstuwing natuurlijk wel uit (zijn werk) zetten. :D
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Opduwers

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Zou dit ensemble nog varen? De Lydense met opdrukker in de jaren tachtig bij Gaarkeuken gefotografeerd.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Opduwers

Bericht door peelander »

De Hasselter aak Cleene Mossel gebruikt voor het plezier ook een opduwertje, de Prinses.
De eigenaar is een Bruenaar met een Smit achtergrond.
Afbeelding

Afbeelding

Hun ligplaats: Sas van Gent

groeten
Jan van der Pluijm
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Opduwers

Bericht door pieter53 »

Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Opduwers

Bericht door han visser »

Het ensemble "Lydense": om jaloers op te worden. Ik kom het in het hypotheekregister niet tegen. Als het schip er nog is, moet het in het Noorden zijn. Lydense / Lydensee is de oude naam van het dorp Leens.
OpduwerLister

Re: Opduwers

Bericht door OpduwerLister »

Stijlsteven Hoop op Zegen met opduwer (klik op de foto's voor een vergroting)
Afbeelding

rond 1947 word de opduwer gekocht door Nello Boekhold na de Hoop op Zegen over te hebben genomen van zijn vader, er zat toen een motor in welke niet betrouwbaar meer was en er werd besloten deze te vervangen door een splinternieuwe Lister CS 12/2 van 12pk bij 650 klappen, dit gebeurde in 1948.

In 1966 zijn de schepen door Nello uit de beroepsvaart gehaald en werd de Hoop op Zegen een woonschip, niet veel later is de opduwer weer verkocht (1966-1970?) en heeft Nello een andere opduwer gekocht welke nog steeds bij het schip te vinden is.

Waarschijnlijk is de opduwer na de verkoop heeft de opduwer achter een bolschip (of iets dergelijks) gelegen (zie foto hieronder) waarna deze rond 1987 gekocht door Peter Boon welke de opduwer heeft gerestaureerd en de motor gereviseerd.
Afbeelding

Het vlak bleek hierbij dermate slecht dat besloten werd om het vlak geheel te verwijderen en opnieuw terug te brengen op de oude spanten, hierbij is ook de opbouw is grondig aangepakt en is de motor gereviseerd.
De opduwer huidig:
Afbeelding

Met jawel... de Lister uit 1948
Afbeelding

Ik ga waarschijnlijk binnenkort nog eens naar de Hoop op Zegen en bijbehorende opduwer,
Zal foto's maken en ze hier even delen.

Joris
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Opduwers

Bericht door Roy »

Mooi stukkie werk hoor !.
In iedergeval weer voor jaren gered van de ( roest ) ondergang.

m.v.g., Roy
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Opduwers

Bericht door joop 1 »

er word een hasselteraak genoemd bij de cleenne mossel van wout Dijkstra maar volgens mij is het een ijsel aak of riet aak gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Plaats reactie