Opduwers

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Opduwers

Bericht door han visser »

Ik kreeg de tip dat de "Vitalis" van Emiele Ziedses des Plantes ook nog met de opduwer wordt voortbewogen. Daarmee staat de teller op 10 span.
Kennelijk is deze wijze van voortvarendheid in Friesland nog populair. 5 van de 10 spannen liggen in Leeuwarden!
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Opduwers

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Bij toeval komt mij deze foto onder ogen, ik maakte hem eind jaren zeventig in Stadskanaal.
De opdrukker hoorde bij het bolschip Ebenhaezer dat nu op het droge ligt in het Veenkoloniaal Museum.
Wat mij bij nadere beschouwing opvalt is de aparte kont die ik nooit eerder zag bij een vletmodel opduwer.
Het bootje zal zeker nog varen, maar waar? Ben benieuw of iemand het weet.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Opduwers

Bericht door t.fluks »

kunnen we de steilsteven "Avontuur"en opduwer "van Dedem",
die knusjes bij ons museum te Dedemsvaart liggen,
niet als 11e span beschouwen?
Tammo.
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Opduwers

Bericht door han visser »

Dag Tammo,

Het is een goede tip om de "Avontuur" als 11e op de lijst te zetten. Heel dom van mij om dit schip bij deze actie te vergeten te hebben!

Nadat schipper Boonstra in 1984 van boord was gegaan heb ik geprobeerd om het schip over te kopen. Daarvoor zelfs mijn eerdere Bijlholt opduwer van onze buurjongen in Wyns teruggekocht.
Door familieverwikkelingen lukte het niet om het steeds meer aftakelende schip te kopen. Toen Boonstra in 1989 overleed kreeg ik een telefoontje of ik nog interesse had. Net een week daarvoor had ik voor het grotere 'zusje' de "Dankbaarheid" handgeld betaald......
Jaren daarna werd ik door de mensen van het Dedemsvaarste Museum benaderd of ik misschien een schip wist om het nautische deel van hun collectie op te huisvesten. Zo kwam het schip in goede handen en mag weer gezien worden! (óók nog van binnen èn van buiten)

Na de eerste "Hassailt" (1992) in Hasselt, aan de monding van de Dedemsvaart, hebben we de voorwaarde gesteld dat we pas met de schepen van de LVBZB terug zouden komen als we dan ook door konden varen naar Dedemsvaart zelf. De LVBHB gaat daar inmiddels voor de 3e keer heen in 2017, maar nog steeds moet de "Avontuur" op de dieplader naar Hasselt. Gelukkig steeds een aanleiding om dan op de werf te kunnen.........

De "Bijlholt" opduwer zou samen met een boltjalkje in 1991 een bestemming gaan vinden in Engeland. Dit avontuur is uiteindelijk "gestrand" in Nieuw Amsterdam.
De opduwer is naar Oostgroningen verkocht, waar ze wat onderkomen is geworden. In 2012 werd ze door Eelke Halbertsma gekocht. Hetgeen garant staat voor een optimale restauratie. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Het is tot slot de bedoeling dat één van de 5 duwcombinatie's uit Leeuwarden binnen afzienbare tijd naar Zwolle verhuist. Wordt denk ik vervolgd.
OpduwerLister

Re: Opduwers

Bericht door OpduwerLister »

Nog even terugkomend op mijn opduwer Tammo, waarvan ik van Harry (wrijfhout) een poosje geleden nog
een oude foto kreeg zie hieronder waar de opduwer achter de boltjalk Goede Verwachting ligt te Groningen.

Afbeelding

Aangezien ik een heel stuk verder ben met de geschiedenis van deze opduwer zal ik hier voor de belangstellenden een korte samenvatting neerzetten met wat foto's.

De vorige-vorige eigenaar van de opduwer, de heer P. Boon, kocht in 1948 een casco van een oude boltjalk genaamd 'goede verwachting' welke de nodige aandacht nodig had. Om naar de werf te gaan hadden ze een sleepboot of opduwer nodig aangezien er in deze boltjalk nog geen motor stond. Toen maakte P. Boon kennis met Klaas Jan Wind welke 1 van de 2 eigenaren was van een opduwer welke ook gebruik maakten van de opduwer om hun schip naar de werf te varen.
De opduwer was in een zeer slechte staat, de dubbelingen op het vlak waren goed maar het originele vlak was zeer slecht en de roef was een en al lekkage, wel waren er de nodige gaten gestopt met blik en popnagels.

De motor liep wel, echter alleen op de kleine compressiekamers (bij deze lister kan men de compressiekamers verkleinen om de motor makkelijk in koude stand te starten op de verhoogde compressie) voor de grote compressiekamers was de compressie te gering en viel de motor uit. Dit is in 1987 aangepakt.

De roef is vervangen in 1988 tevens met een deel van het dek en de stuurinrichting, daarmee werd de heer P. Boon de 3e vennoot geworden van de opduwer.

Hierna werd het schip veel gebruikt als opduwer achter het bolschip.

Op den duur verhuisde 1 van de vennoten naar de vaste wal en de ander kocht een
luxe motor, ook de boltjalk werd gemotoriseerd en de opduwer werd overbodig.
Echter heeft de heer P. Boon de opduwer gehouden als toer- en werkboot voor in de stad Groningen.

De opduwer is toen ook grondig gerestaureerd, hierbij is het vlak vervangen, kreeg de motor
een revisiebeurt en is de koeling omgebouwd naar interkoeling.

Na de tewaterlating werd de opduwer TAMMO genoemd, een groningse naam voor een groningse opduwer.

De foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus na de combinatie van deze opduwer met de Stijlsteven van Boekhold 'hoop op zegen' is de opduwer verder gegaan in combinatie met
de boltjalk 'goede verwachting'.

Joris
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Opduwers

Bericht door t.fluks »

Joris, ,
wel mooi, mijn naam op een mooie opduwer. Mijn naam is ook een echte Goninger naam,
mijn vader was geboren in het mooie dorpje Hellum,"Een parel in de Woldstreek", naar het gelijknamige boekje.
Tammo.
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Opduwers

Bericht door t.fluks »

Han,
dat naar Hasselt voor de "Avontuur", zal wel altijd en Utopie blijven.
We zijn nu aan Dedemsvaart bezig om het geheel te vervolmaken:
Een Timmerwerkplaatsje (we hebben ook al een timmerman).
Een Smederijtje (ex ijzerwerkers genoeg) en, last but not least:
Een Dwarhellinkje met twee wagens!
Ik heb voorgesteld, dat er bij de bouw gekeken wordt, of de steilsteven erop kan!!
Als dat kan, hebben we alles zelf in de hand.
Afwachten maar, Tammo.
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Opduwers

Bericht door han visser »

Dag Tammo,

VIOS!! (vooruitgang is ook jullie streven)

In het verleden ben ik met de Cornelia Spigt en de Dankbaarheid in westelijk en noordelijk Nederland meerdere malen op een tweewagen-langshelling geweest. Het is me minder goed bevallen; het schip lag als een banaan op de karren. Buikdenning alle kanten uit en bij de Dankbaarheid is het me opgevallen dat het vlak vóór het roefschot over de gehele breedte een deuk heeft. En dan hebben we nog niet eens een motor in het schip.

Een dwarshelling heeft denk ik (ook) meerdere karren nodig. Voor onze lengten denk ik minimaal drie.
Mocht het lukken, dan wil ik bij jullie wel klant worden.
ronaldtetteroo

Re: Opduwers

Bericht door ronaldtetteroo »

goede dag ik heb twee jaar geleden deze opduwer overgenomen
de vorige eigenaar wist niks van de geschiedenis kunnen jullie mij hier aan helpen
de boot is net geen 6 meter lang en net geen 2 meter breed
wat mijn opvalt aan deze boot dat onder de klinknagels van het berghout nog een rij klinknagels zit net of het berghout eerst lager gezeten heeft zie foto's van de kuip
mvg ronald

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Soulfly

Opduwers

Bericht door Soulfly »

Best forum leden, erg leuke en interessante tread om te lezen

Waarom werden vroeger opduwers niet geregistreerd?

M'n tweelingbroer en ik hebben een opduwer Anna Maria, die toevallig wel een meetbrief heeft en die we terug hebben kunnen vinden in de liggers. Dit geeft een aanknopingspunt en goede info.
De opduwer blijkt in Hasselt gemaakt te zijn in 1941
Nu zouden we graag opduwers die ook in Hasselt gemaakt zijn opsporen om zo bouw en werf details te vergelijken en achterhalen bij welke werf onze opduwer gebouwd is.
We vermoeden dat de opduwer gebouwd zou kunnen zijn bij de Eerste Hasselter bootjesmakerij / Hendrik van den Berg, Grintwal te Hasselt

Op de site van de LVBHB is nog meer info en een betere foto van Anna Maria te zien.

groeten
Merik
a/b De Drie Gebroeders
Plaats reactie