Pagina 205 van 234

Re: Wie weet?

Geplaatst: 30 jul 2017 19:42
door Jan van der Doe
Peer,
Dit zijn de afmetingen:
12,25x2,95x1,40 mtr.

Het kan zijn omdat de stuurhut vergroot/verbouwd is de boot langer lijkt misschien.

HG.
Jan.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 30 jul 2017 23:37
door Peer
Jan,
De maten kloppen precies. En inderdaad de boot op jouw foto heeft veel overeenkomsten. Heb je meer informatie over de foto?
Dank!

Re: Wie weet?

Geplaatst: 31 jul 2017 04:49
door Jan van der Doe
Peer,
De foto is van www.sleepduwvaart.nl
Je kunt al de gegevens van de boot daar vinden.

Als het daar niet lukt ga naar www.varenderfgoed.nl
dan kom je vanzelf bij bovenstaande website.

De gegevens kunnen niet gecopieerd worden vanwege copy-right.

HG.
Jan.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 31 jul 2017 06:43
door Peer
Geweldig. de data op sleepduwvaart komen inderdaad overeen met de gegevens op de meetbrief. Dit moet haast wel de Hydra zijn.
Er staan ook nog eerdere scheepsnamen vermeldt. Dit geeft mij weer handvaten voor verdere research. Veel dank.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 31 jul 2017 14:02
door Jan van der Doe
Graag gedaan Peer.
Veel success met de boot.

HG.
Jan.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 08 sep 2017 19:07
door Binnenvaarder
Ik heb gisteren een boek uit 1984 (€ 3 ) gekocht in de kringloop winkel met veel foto,s over R'dam. Er staan een paar foto,s in van OPVARENDE duwvaart met 6 duwbakken, maar dan 2x3 ipv 3x2. Aan de foto is tezien dat de duwer opvarig is beneden de brug van Krefeld. Werd dat in die tijd < 1984 vaker gedaan 2x3 ? Of had dit nog te maken proefvaarten van 6 baks duwstellen?
Mvg
Geert

Re: Wie weet?

Geplaatst: 09 sep 2017 10:12
door Gert Schouwstra
Dag Geert,

Ik denk dat het te maken had met de meetvaarten die het Rijk met allerlei formaties vanaf april 1983 deed. Daarbij werd ook met zes bakken in breedte formatie naar Duisburg gevaren. Volgens mij was dat de enige periode dat er zo in de opvaart gevaren werd. Uit het rapport bleek dat de breedteformatie nogal slecht scoorde:

-vierbaks duwstel 23,7 uur naar Duisburg met 10,1 km/uur
-zesbaks duwstel 28,0 uur naar Duisburg met 8,6 km/uur
-zesbaks breedteformatie 33,4 uur naar Duisburg met 7,2 km/uur

De duwboot zou dan de EWT 107 - ABEL TASMAN of anders de VEERHAVEN V - ZEELEEUW, kunnen zijn. Die hebben allebei meegedaan met de proeven. Er deden ook andere schepen mee o.a. de motorspits FURY. Die werd gebruikt om te meten hoe het oplopen in verschillende situaties ging.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 09 sep 2017 22:21
door Binnenvaarder
Gert,
Bedankt voor je info. Op een van de foto,s is inderdaad een Veerhaven duwboot te zien.
mvg
Geert

Re: Wie weet?

Geplaatst: 11 sep 2017 11:09
door Contessa
Gert Schouwstra schreef: 09 sep 2017 10:12 Dag Geert,

Ik denk dat het te maken had met de meetvaarten die het Rijk met allerlei formaties vanaf april 1983 deed. Daarbij werd ook met zes bakken in breedte formatie naar Duisburg gevaren. Volgens mij was dat de enige periode dat er zo in de opvaart gevaren werd. Uit het rapport bleek dat de breedteformatie nogal slecht scoorde:

-vierbaks duwstel 23,7 uur naar Duisburg met 10,1 km/uur
-zesbaks duwstel 28,0 uur naar Duisburg met 8,6 km/uur
-zesbaks breedteformatie 33,4 uur naar Duisburg met 7,2 km/uur

De duwboot zou dan de EWT 107 - ABEL TASMAN of anders de VEERHAVEN V - ZEELEEUW, kunnen zijn. Die hebben allebei meegedaan met de proeven. Er deden ook andere schepen mee o.a. de motorspits FURY. Die werd gebruikt om te meten hoe het oplopen in verschillende situaties ging.
Dag Gert,

Interessante informatie lever je hier. De verschillen zijn idd aanzienlijk. Toch kon ik niet nalaten nog even verder te rekenen.
Laten we zeggen beroepsdeformatie :D Afgezien of het vaartechnisch allemaal mogelijk is zit er een duidelijk financieel plaatje aan.
Hoeveel ton wordt er per tijdseenheid verplaatst?
Uitgaande van afgeladen duwbakken van 2800 ton kom ik bij
- vierbaks op 473 ton per uur
- zesbaks lang op 600 ton per uur
- zesbaks breed op 503 ton per uur.
In het laatste geval toch nog 30 ton per uur meer dan bij de vierbaks.
Gemakshalve ga ik ervan uit dat de duwboten elke reis hetzelfde vermogen hebben gebruikt en dat de waterstanden vergelijkbaar waren.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 11 sep 2017 20:26
door Gert Schouwstra
Klopt als een bus, de conclusie was dan ook dat zes-baks vaart economisch rendabel was, alleen niet met een brede formatie. Het rapport kun je als pdf van internet downloaden. Ik kan geen link plaatsen maar even googelen op "resultaten van de meetvaarten met zesbaksduwstellen" en dan heb je weer een dag leesplezier.