Wie weet?

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Bericht door MdB »

Met dank aan Jan Verduijn:
(Bovenste)
Sslb. Avanti 23.04568
Moonen H.A. Rotterdam werd op 27-03-1940 Teboekstelling doorgehaald.
Bouwjaar 1921 werf, P.Boele Pzn., Slikkerveer bouwnummer 615
Lxbxhxdg.: 26,99 x 5,55 x 2,65 x 1,87 meter,
1 x vuurs Van Cappellen ketel uit 1930 verwarmd oppervlak 86 m2 werkdruk atm.
1 x 3 cilinder Van Cappellen uit 1921 vermogen 300 ipk. = 221 kW.

En van de ARIE is bekend:
Mslb. Pi-Ad 30.20758
Nog aanwezig in Zutphen??
Bouwjaar 1951 werf, Holland Nautic, Haarlem
Lxbxhxdg.: 19,65 x 4,25 x 1,40 meter,
1 x 6 cilinder Stork Ricardo nr.7228 AR.216 uit 1957 vermogen 282 apk. = 207 kW. bij 600 r.p.m.
Ex namen:
21-10-1952 Hanja/NV.Holland Nautic, Haarlem
31-12-1953 Hanja/NV.Reederij "Thor", Rotterdam
6-08-1954 Pieter/J.W.Meerman, Rotterdam
12-01-1961 Arie/A.B.Loomeijer, Rotterdam
26-08-1970 Pi-Ad/P.van Opijnen, Rotterdam
17-12-1973 Pi-Ad/H.W.van der Donk, Rotterdam
31-12-1975 Pi-Ad/J.A.Struik, Rotterdam

Bedankt Jan!!!
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

WIE WEET MEER? (Week 4)

Bericht door MdB »

Hierbij weer voor elke dag een foto.
Afbeelding
BANJER (voer waarschijnlijk op de Vecht)
Afbeelding
Een modernere boot met een zelfde naam
Afbeelding
De fotograaf noemt het een sleepboot naam luidt BARRACUDA
Afbeelding
Bij de foto staat BATAVIA, vraag is of de boot zo heet of de achtergrond
Afbeelding
BERTHA - zoals eerder gerefereerd, vele gegevens onder deze naam, maar welke is het?
Afbeelding
Ook een BERTHA
Afbeelding
Naam Blue River, men noemt het een sleepbootje.

Hopelijk tot schrijvens!
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Bericht door MdB »

In aansluiting op de voorzet van onze gast Waterman, heb ik even gezocht en wellicht is dit het beeld:

Mslb. Marianne 23.07877
Oosterwijk M.A. Capelle aan den IJssel werd op 6-12-1982 Gesloopt bij Stolk, Hendrik Ido Ambacht
Bouwjaar 1914 werf, Ewald Berninghaus, Duisburg, Duitsland
Lxbxhxdg.: 20,4 x 4,91 x 1,75 meter
verplaatsing 15,9M
1 x Bolnes nr.336/69 uit 1958 vermogen 360 apk. = 265 kW. bij r.p.m. met straalbuizen.
Ex namen:
00-00-1914 Atalante/ Duitsland
22-03-1952 Atalante/H.& A.Troost Rotterdam
17-04-1956 Johanna/J.F.Spiegels Rotterdam
09-02-1971 Har Mar/J.Been Rotterdam & H.J.Faase Heenvliet
05-11-1976 Lodijke V/J.Been Rotterdam & H.J.Faase Heenvliet
13-03-1978 Marianne/M.Knot Leiden



Sslb. Avanti (2) 23.02560
Smit K. Rotterdam
1962 : IVR.nog aanwezig
06-04-1994 doorgehaald.
Bouwjaar 1913 werf, Kreber, Vlaardingen
Lxbxhxdg.: 18,50 x 4,66 x 2,20 meter,
verplaatsing 26,6M
1 x 1 vuurs Kreber 60 ketel uit 1913 verwarmd oppervlak 46 m2 werkdruk 13,4 atm.
1 x 3 cilinder Kreber uit 1913 vermogen 130 ipk. = 96 kW.
Ex namen:
21-06-1913 Energie/NV.Sleepboot,,Energie''Rotterdam (Boelhouwer)

met dank en een groet.
arij
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 dec 2004 00:47
Locatie: Goudswaard

Bericht door arij »

De foto met opschrift BATAVIA, is volgens mij de haven Tandjung Priok van Batavia in voormalig Ned Indie.
gr arij
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

WIE WEET MEER (Week 5)

Bericht door MdB »

Sorry ben een beetje achter, maar ja er moest een blad klaar.
Afbeelding
Buizer
Afbeelding
Cornelia
Afbeelding
Combinatie
Afbeelding
Catharina op het Y?
Afbeelding
Staat alleen CI op (Boot lag in Oosterdok Amsterdam)
Afbeelding
Catharina - ook Oosterdok
Afbeelding
Cornelia (op de zij staat Rotterdam)

Ben benieuwd naar jullie aanvullingen
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Wie weet meer week 6

Bericht door MdB »

Afbeelding
Cornelia - oude sleepbootsteiger De Ruyterkade
Afbeelding
Daniel (mogelijk in Belgie?)
Afbeelding
Daniel II
Afbeelding
Cornelia
Afbeelding
Corry
Afbeelding
Cynthia
Afbeelding
Cynthia B
arij
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 dec 2004 00:47
Locatie: Goudswaard

Bericht door arij »

Hallo Kor,
De RV 17 werd op 15 nov 1972uit dienst gesteld en opgelegd te Empel Gem 's Hertogenbosch. Is zoals al eerder gemeld is op 14 mei 1974 door de Diest der Domeinen verkocht. Het schip is na 1945 voor de Koninklijke Marechausse gaan varen. De Kon Marechausse schafte in 1945 een aantal schepen aan, voor patrouille ten behoeve van de grensbewaking. De RV 17 kwam uit de vloot van de Koninklijke Landmacht. De Landmacht beschikte over schepen die bij het wapen der Genie waren ingedeeld, en wel bij de Pontonniers en bij de Vaartuigendienst. Zij hadden binnenvaartschepen en sleepboten en nog wat andersoort scheepjes. De sleepboten sleepten van alles.De schipper/kapitein en machinist waren Genie personeel, matrozen kwamen van de Aan en Afvoertroepen. (AAT) De RV 17 werd voor het slepen afgekeurd en kwam in 1945 bij de Marechausse voor Patrouille en personenvervoer Het personeel op deze boten waren naast de Marreschause's van de Genie en AAT.
1945 kwam het schip bij de brigade Harlingen, in 1946 bij de brigade Delfzijl en werkzaam op de gehele Waddenzee t/m Harlingen, 1955 bij de brigade Terneuzen. In 1957 kwam zij terug bij de brigade Delfzijl tot haar uitdienststellen.(14-10-1957 tot 23-12-1957 en juli 1960 tot 15-11-1972).
Misschien kan je bij de Dienst der Domijnen achterhalen waar zij naar toe is verkocht? Maar misschien weet het Genie Museum in 's Hertogenbosch wel waar het schip naar toe is gegaan. Dat museum is gratis te bezichtigen, en het heeft een Website. Te vinden als je via bv Google Geniemuseum zoekt.
gr arij
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Die eerste Banjer kwam mij erg bekend voor, maar het heeft even geduurd voor ik hem boven water had. In 1979 was de boot eigendom van Frits van Santen, toen nog Surhuisterveen, en heette Stormvogel. Van Santen handelde, nog steeds, in schepen en heeft de boot niet lang gehad. Tegenwoordig zit het bedrijf in Kootstertille misschien kun je daar navragen waar hij gebleven is of waar hij vandaan kwam.

gr. Harry

Afbeelding

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Geelhoed

Re: WIE WEET MEER (1)

Bericht door Kees Geelhoed »

Hallo,

De Adja is van mij geweest. Voor mij was hij van Hoekman uit Wemeldinge. Wat wilt u meer weten?




MDB schreef:Beste mensen,
Al het goede voor 2005!

Met de webmaster vorig jaar gecorrespondeert over een mogelijkheid geregeld foto's te plaatsen, waarvan wij mogelijk wel gegevens hebben, doch omdat er veel meer vaartuigen voorkomen met dezelfde naar gaan wij hier foto's plaatsen, om samen met U de juiste gegevens bij de juiste foto te kunnen achterhalen.
Als U iets weet van een geplaatste foto. b.v. ex naam of naam die de boot later kreeg en/of brandmerk . meetbrief nummer laat het ons weten, dat vervolmaakt onze foto collectie.
Proost op een goede samenwerking.
m.v.g.
M. de Boer - Stichting BASM / Sleep & Duwvaart.
Hopen dat het goed gaat!

Afbeelding
jvandelft

foto's gevraagd van stoomsleper Stockvik (ex st'canute)

Bericht door jvandelft »

hoi mede forum gebruikers heeft een van jullie toevallig foto's van de "stockvik" (ex st'canute)
dit weet ik van het schip

De st' Canute is in 1931 Gebouwd te Frederikshavn in Denemarken als de st' Knud en heeft vele jaren als sleepboot, ijsbreker en brandblusboot dienst gedaan in de haven van Odense.

Het schip is in 1947 verkocht naar Engeland, waar het gebruikt het gebruikt werd in de haven Clay Ports in Cornwall. en werd omgedoopt in st' Canute. tevens is er in Engeland de originele vierbladsschroef in een drieblads vervangen, dit omdat het schip te veel power had voor de haven in Cornwall.

In 1964 is hij aan het Exeter Maritiem museum in het graafschap Devonshire verkocht waar hij 35 jaar heeft gelegen. Na die 35 jaar is het schip verkocht aan een zweed. Op 15 januari 1999 is de naam gewijzigt in Stockvik. de nieuwe eigenaar heeft het schip via Terneuzen naar Stocka gebracht op eigen kracht.

In Terneuzen is hij op 9 mei 1999 binnen gekomen om een nieuwe lading kolen in te slaan. deze waren uitgedroogd toen de goede kolen er waren werd de ketel opnieuw opgestookt daarbij werd er ontdekt dat de vlampijpen lek waren. dit komt omdat het schip 35 jaar niet onderstoom heeft gestaan, hierdoor is er tussen de kopplaat en de vlampijpen gaan oxideren en dit geeft lekkage door het uitzetten en krimpen van het materiaal. dus in Terneuzen zijn de vlampijpen vernieuwd. Na deze reparatie die 5 maanden duurde, is hij vertrokken naar Stocka. op de hoogte van Ijmuiden is er ontdekt dat de bielse pomp niet meer werkte, er was een stuk leiding er van tussen. na deze reparatie en tevens een opknapbeurt van de machinekamer is hij verder gegaan naar stockholm. daar is het stuurhuis en de romp onderhanden genomen. na aankomst in Stocka is er begonnen met de verdere restauratie van het schip.

maar het ontbreekt mij er aan goede foto's te hebben op hem te bouwen.
daarom vraag ik aan jullie of jullie geode foto's heb
bijvoorbaad dank Jörgen van Delft
Plaats reactie