Wie weet?

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
snizzel
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2017 18:45

Re: info gezocht

Bericht door snizzel »

dank u roy voor de snelle reactie dus als ik je goed begrijp zou het op de bovenrand van de potdeksel aan de achterkant van het schip kunnen zitten. gelukje voor mij is dat het gehele schip op de opbouw na nog aanwezig is, maaaar helaas is er aardig aan bij gebouwd zoals verbreed met 30cm aan weerszijden tbv gangboorden en de mooie ronde schuine kont is vertikaal plat gemaakt om meer drijfvermogen achter te krijgen anders kreeg je bij volgas natte voeten er staat tegenwoordig een Mercedes om321 in met 1500 vaaruren deze staat er 40jaar in nu.
tegenwoordig kun je nog wel zien dat het een slepertje is geweest maar helaas is er meer nieuw dan oud in zicht.
snizzel
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2017 18:45

Re: info gezocht

Bericht door snizzel »

hierbij wat fotos
het zeil achter word binnenkort vervangen
het achterste deel dak gaat verwijderd worden en word ook zeil zodat we zomers achter open kunnen gooien
dat doet het model ook goed naam van het scheepje nu is caijac is afgeleid van kayak en dan geschreven met de dochters van de verbouwer mijn opa ca=caroline i=irmgard jac=jaceline.
Bijlagen
resized_caijac 1.JPG
resized_caijac 1.JPG (135.46 KiB) 1751 keer bekeken
resized_caijac 2.JPG
resized_caijac 2.JPG (106.84 KiB) 1751 keer bekeken
resized_caijac 3.JPG
resized_caijac 3.JPG (133.88 KiB) 1751 keer bekeken
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: info gezocht

Bericht door Roy »

Daar is inderdaad een hoop aan vertimmerd zeg !.
Wat is nu eigenlijk de bedoeling. Wil je er weer deels een sleepboot uiterlijk aan geven, of wil je hem houden zoals hij er nu uitziet ?.

m.v.g., Roy
snizzel
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2017 18:45

Re: info gezocht

Bericht door snizzel »

ja verbouwd is hij zeker helaas mijn opa heeft er 2 jaar aan gebouwd dit was het resultaat na 50 jaar varen.
de bedoeling is om het deel waar nu een dekzeil zit weer geheel open te maken dus aluminiumdak eraf en zeil vervangen voor een nieuw zeil die hem geheel bedekt achter zodat hij bij zomerdag geheel open kan in 1970 was dit ook het geval ik heb een foto gevonden van 1970 zet ik hier bij.
het is niet de bedoeling echt het oude uiterlijk terug te halen dit gaat en heeeeeel veel geld kosten en veel tijd de bedoeling ik gewoon wat meer info over de boot te vinden al ben ik ban dat dit nooit zal lukken..
ik weet sinds vanmiddag dat hij in kampen op de sloop lag bij doornebal dus weer een stukje verder

foto 1 hoe hij moet gaan worden bij zonnige dag, licht grijze achterin is een opstaande rand
foto 2 is in 1970 genomen nog met een geveegde kont mijn opa staat hier trouwens gebukt op het achterdek.
Bijlagen
1970.jpg
1970.jpg (163.57 KiB) 1690 keer bekeken
nieuwe model caijac.jpg
nieuwe model caijac.jpg (96.54 KiB) 1690 keer bekeken
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: info gezocht

Bericht door Roy »

Zonder dat zeil er achterop knapt het schip al aardig op hoor.
Eigenlijk is zo'n zeil niet eens nodig daar er al een flinke stuurhut annex dagverblijf opstaat. Zo kan je altijd genieten van de zon en eigenlijk nog belangrijker, een goed en vooral vrij zicht en naar achteren. Als dan het stuurhutdak wat oversteekt kan zelfs bij regen de deur open blijven staan. Ook aan de voorzij kan een overstekend dag de zon uit je ogen houden. Als alles dan wat rond loopt krijgt het schip een wat vriendelijker aanzicht. En nu we toch aan het aanpassen zijn, is misschien een ander wat bescheidener mastje een idee.
Zo zie je maar dat ik op een afstandje lekker aan een andermans schip kan verbouwen.................. :lol: :idea: :wink:
Nu je het toch wat wil behouden zoals het nu is; het is helemaal zo'n raar spulletje hoor !. De opbouw zelf heeft veel wel als dat van een vlet.
Dat kan dus best allemaal !. Veel vaarplezier voor het komende seizoen.

m.v.g., Roy
snizzel
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2017 18:45

Re: info gezocht

Bericht door snizzel »

hey roy dankje voor jou inbreng,

achter het zeil nu zit:
een rondzit keuken koelkast en de motor bun de vloer is houten platen met daarboven op pvc vloer
die pvc heb ik 2jaar terug zelf er al in gemaakt dit betekend dus bij regen dat het water tussen de vloer door kan naar de romp een stevige bui zorgt er dus voor dat je best veel water onderin het schip krijgt van daar dat er weer zeil op komt.
op mijn knutsel idee is het ook de bedoeling dat de kanten van de stuurhut wat ronder worden maar ik had dit even snel met paint gemaakt zodat het duidelijk was wat ik wou gaan doen.
gr wesley
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: info gezocht

Bericht door Roy »

Daar had ik even niet op gerekend Wesley.
Ik ging er van uit dat het achterdek dicht zou zijn, zoals dat bij sleepboten gebruikelijk is.
Om de achterzijde van de stuurhut wat rond af te laten lopen lijkt mij een heel goed idee. Het schip krijgt zo een veel minder hoekig aanzicht.
Succes met je plannen.

m.v.g., Roy
snizzel
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2017 18:45

Re: info gezocht

Bericht door snizzel »

dankje roy nu alleen nog even opzoek naar wat historie dat was de reden van mijn bezoek hier....
als je iets langer hier op dit forum bent zie je steeds meer mooie dingen dus zal zeker blijven hangen haha.

ik weet sinds vandaag dat in 1960 deze boot werkzaam was als/met Rijkswaterstaat hopelijk helpt mij dit iets verder..
er stond een motorruimte achter het vooronder en daar achter een kleine stuurhut ook dit ben ik teweten gekomen via de tweeling broer van opa..
nu weer verder op jacht naar oude historie de echte naam/namen enz enz
snizzel
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2017 18:45

Re: info gezocht

Bericht door snizzel »

het vermoeden word gewekt dat er een oude staat foto gevonden is in binnenvaartforum wie herkend dit schip pagina 107 geplaatst door wrijfhout.
gezien het vooronder nog op de zelfde plek zit en alleen het dakje hiervan vervangen is..
de lengte klopt ook aardig
Bijlagen
onbekend wellicht caijac.jpg
onbekend wellicht caijac.jpg (75.4 KiB) 1685 keer bekeken
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: info gezocht

Bericht door Gert Schouwstra »

Dat is een typisch model "Amsterdammer" en daar zijn er heel veel van gebouwd. Ook buiten Amsterdam.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie