Wie weet?

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jaap Bijl
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 jul 2010 17.20 08:20
Locatie: Amsterdam

Re: Wie weet?

Bericht door Jaap Bijl » 31 mei 2017 17.20 16:30

Zou het een brandweerboot voor de Gemeente Amsterdam kunnen zijn?
Zie aansluitingen voor pompen/spuiten en spuiten op voordek.
In 1929 gebouwd bij Werf Vredenlust v/h. Wed. J.L.Ceuvel, Amsterdam.
Groet, Jaap.



Berghout-2
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 mei 2017 17.20 14:55
Locatie: Koudum

Re: Wie weet?

Bericht door Berghout-2 » 01 jun 2017 17.20 08:36

Nou, Jaap, dat denk ik niet.
Die "spuiten" op het voordek zijn de houten pompstokken van de ankerlier. Het is een goede gewoonte om ze in ruststand naar voren te laten wijzen om de loopomgeving aan dek te optimaliseren (dat is deftige taal voor "dan ga je niet op je muil").
De suggestie van de vorige schrijver dat het een boot van de GGD zou zijn klinkt logischer.
In een boek over de historie van de GGD, dat ik gisteren (gratis!) heb kunnen downloaden op hun site, is er inderdaad sprake van dat ze drie boten hebben gehad. Helaas zijn er geen verdere beschrijvingen of afbeeldingen, dus we blijven zoeken.


Bij de weg: die boot uit 1929 die je noemt, dat is de Jan van der Heijde. Die ken ik en die bestaat nog! Maar dat is dus een heel andere boot.

Groet,
Wim.

Berghout-2
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 mei 2017 17.20 14:55
Locatie: Koudum

Re: Wie weet?

Bericht door Berghout-2 » 01 jun 2017 17.20 10:22

En kan iemand die vlag duiden, voorop die witte boot? Er staat een "H" in, en verder is 't niet leesbaar.

Overigens vermoed ik dat de motor een gloeikop is, want op de originele foto zie je onder de kont (waar de uitlaat uitkomt gezien de rimpeling op het water) wat rook hangen. Verder vermoed ik dat de foto rond 1910-1915 gemaakt is, want achterop zit een label geplakt van de inlijster "Ant. de Bruin, Raamsteeg 3, Amsterdam" en dat label is duidelijk in de Jugendstil ontworpen. Dat was na pakweg 1915 al ouderwets.

Ik sta open voor elke suggestie en tip!
Wim.

Jaap Bijl
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 jul 2010 17.20 08:20
Locatie: Amsterdam

Re: Wie weet?

Bericht door Jaap Bijl » 01 jun 2017 17.20 14:28

In 1920 bouwde de werf Nic.Witsen te Alkmaar een boot voor de G.G.D. in Amsterdam.
Jaap.

Jan van der Doe
Berichten: 6131
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe » 01 jun 2017 17.20 15:35

Afbeelding

door welke boten wordt dit schip, aan de grond, los getrokken.
Laatst gewijzigd door Jan van der Doe op 01 jun 2017 17.20 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 6131
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe » 01 jun 2017 17.20 15:40

Afbeelding

welke sleepboot zeult hier met een baggermolen.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan van der Doe
Berichten: 6131
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe » 15 jun 2017 17.20 17:33

Afbeelding
welke sleepboten kunnen dit wezen ?
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jan Stolp
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 21:55
Locatie: IJlst

Re: Wie weet?

Bericht door Jan Stolp » 15 jun 2017 17.20 18:25

Is dit Malta in WW-II
Groeten
Jan

Jan van der Doe
Berichten: 6131
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe » 15 jun 2017 17.20 19:07

Daar heb ik ook aan gedacht Jan.
Maar de oorlogsschepen, die de sleepboten zouden gaan slepen zien er zo oud uit en de bemanningen on-engels.
Er zijn maar weinig aanknopings punten.

HG.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet

Jaap Bijl
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 jul 2010 17.20 08:20
Locatie: Amsterdam

Re: Wie weet?

Bericht door Jaap Bijl » 16 jun 2017 17.20 19:47

Het is inderdaad Malta maar dan tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Britse (gehuurde) marinesleepboten onderweg met monitors naar Oost-Afrika om de Duitse kruiser KONIGSBERG (1906) te onderscheppen en te vernietigen.
De linker sleepboot is vermoedelijk de BLACKCOCK en de rechter de T.A.JOLLIFFE.
Andere betrokken sleepboten waren o.a. de REVENGER en SARAH JOLLIFFE.

ss. BLACKCOCK (1) 1886-1914
228 brt., 1200 ipk.
44,20 x 6,53 x 3,07 m.
1886 Laird Bros, Birkenhead (b.534)
Triple 3 cil. Laird Bros
Liverpool Screw Towing Comp.
1914 verhuurd aan de Royal Navy
1918 (18/01) in de Witte Zee nabij Vardve gestrand en verloren
gegaan.

ss. T.A.JOLLIFFE 1901-1908
1901, 199 brt., 650 ipk.
34,44 x 7,19 x 3,68 m.
J.P.Rennoldson & Sons, South Shields (b.213)
Triple 3 cil.
1908 T.A.JOLLIFFE, Alexandra Towing Comp. Ltd., Liverpool
1923 EASTLEIGH, James Dredging Towing & Transport Co., Southampton
1924 EASTLEIGH, Charles Roberts & Sons, Bristol
1945 EASTLEIGH, in charter bij C.J.King & Sons Ltd., Bristol
1947 EASTLEIGH, C.J.King & Sons Ltd., Bristol
1949 gesloopt.

Jaap.

Plaats reactie