Wie weet?

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe »

Peer,
Dit zijn de afmetingen:
12,25x2,95x1,40 mtr.

Het kan zijn omdat de stuurhut vergroot/verbouwd is de boot langer lijkt misschien.

HG.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Peer
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2017 17:03

Re: Wie weet?

Bericht door Peer »

Jan,
De maten kloppen precies. En inderdaad de boot op jouw foto heeft veel overeenkomsten. Heb je meer informatie over de foto?
Dank!
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe »

Peer,
De foto is van www.sleepduwvaart.nl
Je kunt al de gegevens van de boot daar vinden.

Als het daar niet lukt ga naar www.varenderfgoed.nl
dan kom je vanzelf bij bovenstaande website.

De gegevens kunnen niet gecopieerd worden vanwege copy-right.

HG.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Peer
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2017 17:03

Re: Wie weet?

Bericht door Peer »

Geweldig. de data op sleepduwvaart komen inderdaad overeen met de gegevens op de meetbrief. Dit moet haast wel de Hydra zijn.
Er staan ook nog eerdere scheepsnamen vermeldt. Dit geeft mij weer handvaten voor verdere research. Veel dank.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe »

Graag gedaan Peer.
Veel success met de boot.

HG.
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Ik heb gisteren een boek uit 1984 (€ 3 ) gekocht in de kringloop winkel met veel foto,s over R'dam. Er staan een paar foto,s in van OPVARENDE duwvaart met 6 duwbakken, maar dan 2x3 ipv 3x2. Aan de foto is tezien dat de duwer opvarig is beneden de brug van Krefeld. Werd dat in die tijd < 1984 vaker gedaan 2x3 ? Of had dit nog te maken proefvaarten van 6 baks duwstellen?
Mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Geert,

Ik denk dat het te maken had met de meetvaarten die het Rijk met allerlei formaties vanaf april 1983 deed. Daarbij werd ook met zes bakken in breedte formatie naar Duisburg gevaren. Volgens mij was dat de enige periode dat er zo in de opvaart gevaren werd. Uit het rapport bleek dat de breedteformatie nogal slecht scoorde:

-vierbaks duwstel 23,7 uur naar Duisburg met 10,1 km/uur
-zesbaks duwstel 28,0 uur naar Duisburg met 8,6 km/uur
-zesbaks breedteformatie 33,4 uur naar Duisburg met 7,2 km/uur

De duwboot zou dan de EWT 107 - ABEL TASMAN of anders de VEERHAVEN V - ZEELEEUW, kunnen zijn. Die hebben allebei meegedaan met de proeven. Er deden ook andere schepen mee o.a. de motorspits FURY. Die werd gebruikt om te meten hoe het oplopen in verschillende situaties ging.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Gert,
Bedankt voor je info. Op een van de foto,s is inderdaad een Veerhaven duwboot te zien.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Contessa
Berichten: 284
Lid geworden op: 10 dec 2009 12:41

Re: Wie weet?

Bericht door Contessa »

Gert Schouwstra schreef: 09 sep 2017 10:12 Dag Geert,

Ik denk dat het te maken had met de meetvaarten die het Rijk met allerlei formaties vanaf april 1983 deed. Daarbij werd ook met zes bakken in breedte formatie naar Duisburg gevaren. Volgens mij was dat de enige periode dat er zo in de opvaart gevaren werd. Uit het rapport bleek dat de breedteformatie nogal slecht scoorde:

-vierbaks duwstel 23,7 uur naar Duisburg met 10,1 km/uur
-zesbaks duwstel 28,0 uur naar Duisburg met 8,6 km/uur
-zesbaks breedteformatie 33,4 uur naar Duisburg met 7,2 km/uur

De duwboot zou dan de EWT 107 - ABEL TASMAN of anders de VEERHAVEN V - ZEELEEUW, kunnen zijn. Die hebben allebei meegedaan met de proeven. Er deden ook andere schepen mee o.a. de motorspits FURY. Die werd gebruikt om te meten hoe het oplopen in verschillende situaties ging.
Dag Gert,

Interessante informatie lever je hier. De verschillen zijn idd aanzienlijk. Toch kon ik niet nalaten nog even verder te rekenen.
Laten we zeggen beroepsdeformatie :D Afgezien of het vaartechnisch allemaal mogelijk is zit er een duidelijk financieel plaatje aan.
Hoeveel ton wordt er per tijdseenheid verplaatst?
Uitgaande van afgeladen duwbakken van 2800 ton kom ik bij
- vierbaks op 473 ton per uur
- zesbaks lang op 600 ton per uur
- zesbaks breed op 503 ton per uur.
In het laatste geval toch nog 30 ton per uur meer dan bij de vierbaks.
Gemakshalve ga ik ervan uit dat de duwboten elke reis hetzelfde vermogen hebben gebruikt en dat de waterstanden vergelijkbaar waren.
vr.gr. Contessa

Gezien vanaf de Dancing Queen

Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Klopt als een bus, de conclusie was dan ook dat zes-baks vaart economisch rendabel was, alleen niet met een brede formatie. Het rapport kun je als pdf van internet downloaden. Ik kan geen link plaatsen maar even googelen op "resultaten van de meetvaarten met zesbaksduwstellen" en dan heb je weer een dag leesplezier.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie