Pagina 101 van 122
Re: Duwboten
Geplaatst: 03 okt 2017 19:01
door gerard48
Re: Duwboten
Geplaatst: 04 okt 2017 20:44
door Jan van der Doe
OBELIX
Ex. H. 032, M 299, MARTIJN, CHRISTA, DIRK Sr, RAGNAR, STIER, TASMANZEE, WITTE ZEE,
Geb. Arnhemsche Stoomsleephelling Maatschappij, Arnhem/1943.
Afm. 23,06x5,94x2,15(2,40)mtr.
Verm. 2x Mitsubishi/1060 PK.
Foto: eig.coll/B.A.S.M./I. Bruinsma.
Info:
www.sleepduwvaart.nl
Re: Duwboten
Geplaatst: 11 okt 2017 16:53
door Jan van der Doe
ISIS
Ex. SWIND
Geb. Werf Rushan City, Shandong./Scheeps & Reparatiewerf A. van Vliet & Zn., Hendrik Ido Ambacht/2004.
Brt. 55,145 ton.
Afm. 18,50x9 mtr.
Verm. 2x608 PK Caterpillar C18/1216 PK.
Foto: eig.coll/B.A.S.M., M.de Boer.
Info:
www.sleepduwvaart.nl
Re: Duwboten
Geplaatst: 06 nov 2017 17:05
door Jan van der Doe
ODESSA
Geb. Daewoo Heavy Industries, Mangalia,afbouw Tinnemans, Maasbracht/2001.
Brt. 29 ton.
Afm. 20x10x2,40 mtr.
Verm. 2x Caterpillar, 3508 DI-TA/2028 PK.
Foto: eig.coll./sleepduwvaart.
Info:
www.debinnenvaart.nl/schepen
Odessa
Foto: Google foto.
Re: Duwboten
Geplaatst: 15 nov 2017 15:33
door k-k
Jan, Heb nog even naar de Mississippi foto zitten kijken. Kan het zijn dat ik er 82 bakken te,? 50 kleintjes en 32 grote. Gr. Klaas.
Re: Duwboten
Geplaatst: 15 nov 2017 16:50
door Jan van der Doe
Klaas, ik heb ook nog eens gekeken maar inderdaad ik begin ook te twijfelen aan 72 bakken.
Het zijn er meer. Ik denk, dat je er niet al te ver van af bent.
Speciaal de achterste drie rijen.
Of er kleine en grote tusen zitten kan ik niet zeggen, want sommige lijken wel op twee kleine bakken, maar het kan natuurlijk ook zijn, dat het bakken zijn met gescheiden ruimen.
Ik weet ook niet precies hoe het transport in zijn werk gaat voor de z.g.n. lijn boten. De grote duwboten. De boten varen op en neer, nemen bakken mee, laten andere achter op de plaats van bestemming, dus de samenstelling veranderd nog al eens.
De kleinere duwboten zorgen dan weer, dat de aangebrachte bakken op hun plaats komen of klaar liggen om opgepikt te worden.
In het boek "Between the two Saints" (St. Louis, and St. Paul) is het er wel uit te halen hoe of het in zijn werk gaat.
HG
Jan.
Re: Duwboten
Geplaatst: 23 nov 2017 13:58
door brander
Re: Duwboten
Geplaatst: 23 nov 2017 20:31
door Robert Delhaye
Om nog effe terug te komen op de Mississippi en zijrivieren (o.a. Missouri of Ohio) duwvaart, de stroming varieert daar nogal, soms nauwelijks, soms behoorlijk. De duwbakken hebben minder diepgang dan die in Nederland en op de Rijn, en zijn anders van vorm, ze kunnen veel minder laden, dus hebben per bak minder tonnage.
Er zijn duwboten op de Mississippi met niet veel meer dan 5000 pk, maar vergeet niet dat er vroeger ook stoomduwboten voeren met hekaandrijving, die niet veel minder duwden.
Daartegenover staat dat er ook zeer grote duwboten waren/zijn met 12.000 pk tot 15.000 pk, of meer, vooral duwkonvooien bestaande uit hoofdzakelijk tankduwbakken worden voorzien van krachtiger duwboten, aangepast aan het aantal bakken.
Tja, in Europa is het een beetje gedaan met de grote duwvaart. Er zijn nog een, twee, rederijen die tot Duisburg-Ruhrort varen met zes bakken.
Op de Midden-Rijn zie je ze nog nauwelijks, alles vervangen door koppelverbanden en grote 135 meter schepen, allemaal veel krachtiger en wendbaarder.
We moeten de D.D.R. niet vergeten, waar de duwvaart met, over het algemeen niet erg krachtige duwboten, in de tijd van de Deutsche Binnen Reederei erg populair was.
met vriendelijke groet,
Robert
Re: Duwboten
Geplaatst: 29 nov 2017 13:28
door brander
Re: Duwboten
Geplaatst: 29 nov 2017 16:59
door Roy
Joop heeft het wel eens over een Kliko bak als schoorsteen op de hedendaagse duw-sleepboten..............
Moet je die "Annie" eens zien..............., om te huilen.
m.v.g., Roy