Duwboten

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
JvH

Duwboten

Bericht door JvH » 25 jan 2005 17.20 09:37

Wie kan mij uitleg geven over de verschillende manieren van duwen.
1) Heb wel eens foto's gezien dat er duwbakken langszij van de duwboot werden genomen en tevens enkele bakken geduwd werden.
2) Zie ook wel eens duwcombinaties varen met de rechte kant naar voren. Vraag me af waarom zij dit doen, omdat het naar mijn inziens toch een grotere snelheid en brandstofbesparing (afhankelijk van de omstandigheden) geeft als men met de schuine kop naar voren toe vaart.
3) Neem aan dat er ook nog andere manieren van duwen zijn en verneem graag uitleg.


Evert CadIJ
Berichten: 1257
Lid geworden op: 03 jan 2005 17.20 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Bericht door Evert CadIJ » 25 jan 2005 17.20 21:58

Hallo JvH,
1. Foto's van duwboten met een bak l-z?
Dat zijn mogelijk vrij oude foto's.
In de beginperiode van de duwvaart op de Rijn voer men in de afvaart meestal in zwaluwstaart formatie.
Dat houdt in dat de duwboot in het midden achter 2 duwbakken gekoppeld werd en dan aan beide zijden van de duwboot een bak langszij.
Zo was de lengte slechts 140 m (2x duwbak van 70)
En in formatie met 4 bakken in één blokje 140m + duwboot a 36 m.
De huidige standaard duwbak is 76,5m x 11,40m.
2. Met de achterkant vóór kan alleen met lege bakken. het achterschip ligt bijna óp het water. Lege duwbakken liggen altijd vóórover.
Op het Elzaskanaal was het verplicht om lege duwbakken achterstevoor te nemen omdat de schuine koppen te vaak schade veroorzaakten bij het invaren van de sluizen.
Als men met geladen bakken achterste voor vaart is dat alleen voor zeer korte afstanden. Want zo'n bak is niet vóóruit te bránden.
3. Tegenwoordig vaart men ook met 6 bakken. In opvaart de lange formatie" dus 3 achterelkaar. In afvaart in "brede formatie" = 3 naastelkaar.
Kleine duwstellen varen soms met één bak of met 2.
Met 2 bakken geladen meestal in fleche (achterelkaar om minder weerstand te hebben. Lege bakken naast elkaar voor de betere bestuurbaarheid, als je geen koproeren of boegschroef ter beschikking hebt.



Afbeelding

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-

Binnenvaart
Berichten: 15262
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart » 29 jan 2005 17.20 12:49

Lehnkering 20 ( Oude EWT 106 ) 5000 pk met twee bakken voor elkaar,op dit moment zat ik op de Herkules X, 4 bakken 2500 pk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Binnenvaart op 19 feb 2005 17.20 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.

Binnenvaart
Berichten: 15262
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart » 29 jan 2005 17.20 18:40

Veerhaven IX in de afvaart op de Waal

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.

Aad overweg

Waarom geladen bakken afvarig voor de duwboot ?

Bericht door Aad overweg » 18 feb 2005 17.20 16:03

afvarig had je het liefst een of twee geladen bakken
voor de boot. en de lege bakken voor op.Dan zeilde je niet zo
door de bochten als met vier lege bakken.In 1970 heb ik een tijd
gevaren met de Roba 3 een duwboot van Koeningsveld .Wij voeren
vast met Lashbakken met daarvoor een kopbak om te kunnen
ankeren. ( de lash bakken hadden geen ankergerij en mochten
zonderkopbak niet op de rijn ).Als je afvarig was vanaf Manheim
moest je omdat je bijna altijd met lege bakken af kwam.Moest je
boven Dusseldorf de helft ten anker gooien omdat je met het hele
convooi alle schepen van de Rijnkade zou vegen in Rijsels had je
het zelfde probleem.Maar al had je maar een
geladen bak voor de boot dan had je geen
last
Aad Overweg :?:

Wrijfhout
Berichten: 9115
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 17:24

Bericht door Wrijfhout » 17 nov 2005 17.20 18:30

Een oude duwboot van de Rijn, zij die het slachtoffer werden van deze moderne transportform liggen nog nietsvermoedend in het Straasburgdok.

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."

Missa

Bericht door Missa » 17 nov 2005 17.20 18:52

Sorry!
These is the new website:
www.kep.tar.hu/missa2
and click Ex Rhein Pushboats link

Velebit (ROBA1) for the moment working a Jugoslav (or Serbia-Montenegro) Shiping Co (JRB).

Kajmakcalan (ROBA2) for the moment working a Jugoslav Shipping Co (JRB).

Taurus (ROBA3) for the moment working Donau Tank Schiff GmbH (DTSG). In 2004 motor exchange, new motors Caterpillar 3508.
I love these ship. I'm working on this three years.

Aries (Ruhr3, Otter) for the moment working DTSG.

ruud

Bericht door ruud » 21 mar 2006 17.20 12:02

Ahoy,
Ik weet niet of ik hier goed zit met het plaatsen van foto's, maar wil jullie deze niet onthouden, genomen door Jim Pottinger, midden jaren 80, toen wonende te Zwijndrecht, en heeft deze Hippolyte Bloch met een telelens vanaf z'n balkon geschoten, dus eigenlijk een beetje nostalgie:
Afbeelding
Afbeelding
©+® Jim Pottinger
Met dank aan Jim :!:

Danny

Bericht door Danny » 29 mei 2006 17.20 15:48

Afbeelding

Afbeelding

Ronnie in de opvaart met de Herkules 10 en 2 bakken

Danny

Bericht door Danny » 05 jun 2006 17.20 21:51

Afbeelding

En nog 1 van de andere kant
Ik was vandaag even bij Aquaronnie aan boord
Was heel gezellig
Zijn we elkaar net misgelopen Harry



Plaats reactie