Roy schreef: ↑05 nov 2017 12:13
Is dit niet die "Zeeland" die onlangs bij de Britse oostkust gezonken is ?.
m.v.g., Roy
Bedoel je deze Roy?
zeeland 5.jpg
groeten
Jan van der Pluijm
Deze U.R.S. sleepboot is een zusje van de "Anton V"
Lengte x Breedte x Diepgang : 29,49 x 9,04 x 4,25 meter
Brt : 242 t
Nrt : 72 t
Motoren : 2 x M.W.M., 6 cil.
Vermogen : totaal 2312 bhp bij 850 toeren per minuut
Kort-nozzles ? : ja
Bollard Pull : 33 ton
Jan Stolp schreef: ↑05 nov 2017 13:20
In het boek schippers ,slepers en reders zie ik hem staan .
1955 gebouwd bij Huisman in Rohel.Eerst een 6 cil Modag 210 pk daarna in 79 8V-71 GM van 1967 met 260 pk.
In 55 van Johan Chr. Muller Lzn.In 56 Stoomsleepdienst Mars en 83 naar Isreal verkocht.
Heeft dus maar heel kort Zeeland geheten.
Groeten
Jan
Leuk weer te zien, heb ik in 1962 als matroos nog op gevaren, kapitein was Jan Welvaart de naam van de machinist ben ik vergeten.
Stond toen al de GM 260 pk in.
Groet Adie.
Buiten dat het een heel gefriemel was Jan, vraag ik me af hoe al die broodjes weden gezekerd. Ik heb een modelscheepje, waarin de ballast (broodjes lood) deels los in de scherpe V-romp ligt. Blijft tot 60° wel liggen. Maar bij een echte sleepboot moet je dat toch vastleggen, opdat het niet kan gaan schuiven. Iemand een idee hoe? Gr. Klaas.
Die 60 ton broodjes werden opgestapeld in twee gasolietanks aan de bovenzijde zijn er stalen profielen overheen gelast, zijn altijd op hun plek gebleven maar ging wel tenkoste van de bunkercapaciteit.