En om deze term ging het me, nu kan ik verder zoeken, bedankt..Er is nog een andere boegschroef, die vaak in de binnenvaart wordt gebruikt: de Vethjet. Hier is de schroef horizontaal geplaatst. De schipper in z'n stuurhuis kan door het openen en sluiten van kleppen het schroefwater voor, naar links, rechts, voor of achter 'spuiten'. Eigenlijk een eenvoudige versie van een waterjet. Op zeer grote binnenschepen hebben deze Vethjets wel meer dan duizend pk. Soms zijn er zelfs twee geplaatst.
Verder, bedankt voor je duidelijke uitleg.
Het bovenste plaatje is echter een Vetus 'grindmolen'* ofwel een klassieke boegschroef voor tupperware jachtjes. (Durft ze te zeggen met haar 8 ton zware stalen tobbe )
Maar het idee is duidelijk, en dat van die draaibare thrusters ook.
Nogmaals bedankt..
edit,
Een korte zoekslag bracht me op het volgende filmpje, ik begrijp het nu.
https://www.youtube.com/watch?v=Uexk-iZ ... e=youtu.be
* Grindmolen vanwege de cavitatieherrie die die dingen maken...
Sommige jachtjes hebben er twee, een voor en een achter...
Je ziet dan 'Herr Kapitein' driftig zijn polyester paleis in de hand houden met veelvuldig gebruik van zijn voor en achter grindmolen.
Bij huurboten ziet het vaak een beetje zielig, omdat de betreffende bediener geen idee heeft waar ie mee bezig is.