Pagina 120 van 143

Re: Bietenvaart.

Geplaatst: 11 nov 2017 14:23
door Wrijfhout
suikerbieten.jpg
suikerbieten.jpg (386.91 KiB) 2300 keer bekeken
Klopt, was in 1964,

gr. Harry

Re: Bietenvaart.

Geplaatst: 11 nov 2017 14:30
door Wrijfhout
suikerbieten 2.jpg
suikerbieten 2.jpg (273.07 KiB) 2298 keer bekeken
Vreemd is dat het bovenstaande artikel pas in oktober doorgedrongen was bij het Algemeen Dagblad terwijl de eerste bieten volgens dit bericht bijna een maand eerder in Delfzijl waren binnengebracht.

gr. Harry

Re: Bietenvaart.

Geplaatst: 11 nov 2017 14:59
door Kapitein Spok
Vreemd is dat het bovenstaande artikel pas in oktober doorgedrongen was bij het Algemeen Dagblad terwijl de eerste bieten volgens dit bericht bijna een maand eerder in Delfzijl waren binnengebracht.

Harry, toen behoorde Delfzijl nog tot de overzeese gebiedsdelen :mrgreen: .

Re: Bietenvaart.

Geplaatst: 11 nov 2017 15:33
door Wrijfhout
Dat is nog steeds zo Theo. Als hier de boel in elkaar zakt worden ze in het westen pas wakker als daar de kachel niet meer brandt :)

Gr. Harry

Re: Bietenvaart.

Geplaatst: 11 nov 2017 15:58
door Kapitein Spok
Als hier de boel in elkaar zakt worden ze in het westen pas wakker als daar de kachel niet meer brandt


Harry, waarschijnlijk denken ze in het westen niet na over hun brandstof omdat er in die hoek van het land zo ontiegelijk veel "brandhout" voorhanden is. :mrgreen:

Re: Bietenvaart.

Geplaatst: 11 nov 2017 20:33
door teerkwast
Gaan we toch terug naar de olie kachel,hebben die activisten,ook weer wat te doen.

Re: Bietenvaart.

Geplaatst: 12 nov 2017 14:41
door piet42
Bij een tekort aan bieten/suiker werd in dintel wel ruw suiker aan gevoerd uit het buitenland met zeevaart in r.dam die dan in dintel werd geraffineerd met de Nelly werd ook regelmatig een reisje gedaan naar de VCS na te zijn geraffineerd konden we het dan weer laden en terug brengen
naar r.dam bv.
Nu zijn er nog bieten zat op flakkee.
foto met dank aan bram

Re: Bietenvaart.

Geplaatst: 12 nov 2017 16:11
door Kees Keijzer
Voor wie het niet weten; van Gilse is ook een onderdeel van de Suiker Unie of is het nu Cosum?
Hier ligt de EBEN HAËZER II, de latere Haringvliet in 1952 Cuba suiker te lossen in Roosendaal.
Afbeelding
Het ventje op de wal is mijn persoontje.
Ook hebben we in 1964 een keer in de Rotterdamse St. Jobshaven uit een Engelse coaster gewone witte suiker geladen, die zat al in zakken van V C S , we hadden aangenomen naar Stampersgat maar werden doorbevracht naar Zevenbergen, daar mochten we met vergunning schutten in het sluisje van de Roode Vaart, het schip was op .6.40 m gebouwd omdat de vorige eigenaar, van Wageningen vast werk had met kolen op de gasfabriek in z'n woonplaats Zevenbergen.
Groet, Kees.

Re: Bietenvaart.

Geplaatst: 14 nov 2017 00:23
door Zwerveropzee
Dirk Heijkamp zijn vader verbouwde bieten tussen de WRK (het waterleiding bedrijf) dat nog langs het Lekkanaal zit en het Merwedekanaal in het toenmalige Jutphaas, bij Plettenburg. Als jochie strooide hij zand op de loopplanken, waarlangs de kruiwagens moesten. Bestemming was Puttershoek of Halfweg.

Re: Bietenvaart.

Geplaatst: 01 dec 2017 14:38
door piet42
een bladzijde uit het kasboek van mijn Vader C.Kamp ms Nelly. datum 22-10-1959
Nadat we in Sneek suiker gelost hadden voor Tonnema King gelost hadden een reisje peeen op de terug reis naar de VCS dintel
het voordeel is dat je dan je eigen reisje suiker bij je heb voor de volgende reis in dit geval naar Tiel. wel op 2 plaatsen laden dat gebeurde best wel vaak eigenlijk vond ik best wel vreemd er lagen nog genoeg zakken in de suikerloods in Dintel maar zal wel met handel te maken hebben

je zie ook dat de gasolie nog niet zo duur was toen misschien in verhouding wel ! 450 liter voor 46,80