Oud Amsterdam

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Oud Amsterdam

Bericht door k-k »

Denk dat v.w.b. de trek in de schoorstenen de kerk daar de boosdoener was. Hopelijk stookten ze daar geen Somy oliekachels. Brandden mooi blauw op gasolie, maar o zo gevoelig voor trek. Met winderig weer en in of uitvarend bij Vreeswijk (Beatrixsluis) pofte het wel eens en stond opeens de roef vol rook. Gelukkig hebben we de verhalen nog! gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door pieter53 »

Dat was niet alleen Somy die dat deed.
Onze kachels, we hebben drie verschillende gehad, deden dat ook allemaal.
Een fikse valwind, bijvoorbeeld bij een brug en het was weer raak.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Oud Amsterdam

Bericht door joop 1 »

wij hadden in het begin daar ook problemen mee later een spiromatic er op gezet nooit geen problemen meer gehad
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door Jan van der Doe »

Zouden de schoorsten zo hoog gebouwd zijn om de kerkgengers geen overlast te bezorgen
of voor een betere trek om dat de kerk in de weg staat.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door pieter53 »

Het is inderdaad beter als je schoorsteen boven de omgeving uitsteekt,
maar in een lange schoorsteen koelen de rookgassen weer meer af, waardoor de trek vermindert......
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door Jan van der Doe »

t'is altijd wat.

Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Oud Amsterdam

Bericht door Kapitein Spok »

En laten we ook de verschrikkelijk setersooi die de oliekachelpijpen opleverden niet vergeten.
Die seter liep dan over je roefdek door het spiegaatje langs roef en denneboom door het gangboord.

Dat was te verhelpen door er een veel ruimere tweede pijp omheen te zetten die dan met: jawel dik asbestkoord werd afgesloten.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door Jan van der Doe »

Nee die vergeet ik niet Kapitein Spok.
Op het Mittelands Kanaal op weg naar Misburg om te gaan laden, bij elke brug pijp er af.
Bij een van de bruggen sloeg de wind in het stukje pijp op de roef.
Je kan je zelf wel voorstellen wat er in het keukentje gebeurde.
Moeders is helaas niet meer bij ons, maar je kan je wel voorstellen
wat zij dacht over de kanaal vaart.

HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Amsterdam

Bericht door pieter53 »

havenstoombootdienst halte rokin archief adam 010005000171-a.jpg
havenstoombootdienst halte rokin archief adam 010005000171-a.jpg (220.97 KiB) 1048 keer bekeken
-
Het Rokin met de halte van de Havenstoombootdienst. Deze dienst werd in 1880 opgericht en heeft (geloof ik), de verschillende diensten bij elkaar genomen, tot ca. 1888 bestaan.

Foto: P. Oosterhuis, Collectie Stadsarchief Amsterdam: kabinetfoto's obj. 010005000171
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Franzose
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 okt 2010 21:13
Locatie: Leutesdorf a/Rh (D)

Re: Oud Amsterdam

Bericht door Franzose »

Hallo, wo haben die Boote den schlephak ?
Oder haben die nicht geschleppt ?

gr ernst
Plaats reactie