Oud Amsterdam

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8990
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 17:24

Oud Amsterdam

Bericht door Wrijfhout » 04 jan 2005 17.20 15:58

OUD AMSTERDAM

Typisch dat iedereen vaak terugkijkt op Rotterdam terwijl ook Amsterdam veel te bieden had. Wanneer je in de zestiger jaren achter het station lag dan lag je de hele dag te rijden en te stoten door de losse boten die met een rotgang langs de steigers voeren. Hierbij een pracht zicht op het scheepvaartgebeuren rond het centraal station, eind jaren veertig.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."


Binnenvaart
Berichten: 15399
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart » 14 mar 2005 17.20 22:17

Altijd het laatste binnenvaartnieuws.

Wrijfhout
Berichten: 8990
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 17:24

Bericht door Wrijfhout » 12 okt 2006 17.20 19:30

Afbeelding
Op zoek naar informatie bij dit plaatje van Nieuwendam, uit de crisisjaren gezien de vele opgelegde zeeschepen naar ik vermoed, vond ik onderstaand artikel wat verder commentaar van mij overbodig maakt.

gr. Harry

Verliefde stelletjes in het vooronder
Meer dan dertig jaar verzorgde het Nieuwendammerbootje een dienstregeling tussen de haven van Nieuwendam en steiger 1 achter het Centraal Station. Het vervoerde Noord-Amsterdamse arbeiders naar hun werk en recreanten naar het Vliegenbos. Sinds een paar jaar kunnen liefhebbers tijdens de zomermaanden op zondag met het bootje mee voor een pleziertocht.

Terwijl de golven van het IJ zachtjes voortkabbelen, is het op het Nieuwendammerbootje een drukte van jewelste. Tientallen mensen zoeken op deze zonnige zondagmiddag met kopje koffie en gevulde koek een plaatsje op een van de banken op het stalen bovendek. Van hier af hebben ze een goed zicht op de plekken die het bootje aan doet. Na de afvaart van steiger 9 achter het Centraal Station volgen eerst de nieuwbouwhuizen van het Java-eiland en het KNSM-eiland. Naast de aanlegplaats van het Sporeneiland, de derde halte, zien we de beroemde drijvende eilanden van anti-rookmagiër Robert Jasper Grootveld. Het bootje zet nu koers naar de overkant van het IJ, waar het terras van café 't Sluisje lonkt. Ook voor wie Akzo Nobel (sinds 1 augustus 2004 Albemarle Catalysts Company BV geheten) eens van een heel andere kant wil bekijken, is dit tochtje een must.

Van 1927 tot 1961 verzorgt het Nieuwendammerbootje het transport tussen Nieuwendam en het Centraal Station. Soortgelijke bootjes brengen bewoners van Schellingwoude en Tuindorp Oostzaan naar de stad. Vanuit de stad gezien is het laatste deel van de Nieuwendamse route hetzelfde als heden-ten-dage: door het Nieuwendammer kanaal langs de chemische fabriek Ketjen (nu Albemarle Catalysts Company BV en daarvoor Akzo Nobel Catalysts BV) naar 't Sluisje.

De overtocht duurt in die tijd ongeveer twintig minuten. Vertraging komt zelden voor. Als het mist, vaart de kapitein op het kompas en in strenge winters wordt een ijsbreker op de boeg bevestigd. Een groot deel van de arbeiders van Nieuwendam gebruikt het bootje voor woon-werkverkeer.
Heen is Ketjen de eerste stop. Bij de halte van de Boorstraat gaan de werknemers van Stork, Draka en Kromhout van boord. De rest van de passagiers wordt afgezet bij steiger 1 achter het Centraal Station.

Een kaartje voor de overtocht kost in de jaren dertig van de vorige eeuw elf cent. Het Nieuwendammerbootje is in die periode het polshorloge van Nieuwendam, beschrijft W.G. de Brabander. Kinderen die 's avonds buiten willen spelen, moeten van hun ouders het aantal bootjes tellen. Bij het fluitsignaal van het afgesproken bootje moeten ze binnen komen.

Op zomerse zondagen zit het bootje dan al vol met recreanten uit de stad, die gaan uitwaaien in het Vliegenbos. Het vooronder is een favoriet plekje voor verliefde stelletjes. Het laatste bootje vertrekt om tien over twaalf 's nachts. Jongeren die net te laat arriveren bij steiger 1 kunnen er echter op rekenen dat de kapitein altijd nog even terugvaart als hij ze hoort roepen.

Met de opening van de IJtunnel in 1968 vervalt de noodzaak van een lijndienst. De bootjes worden verkocht aan een pleziervisser. Gelukkig besluit het Openbaar Vervoer Museum begin jaren negentig twee bootjes terug te kopen en op te knappen. De vrijwilligers van het museum verzorgen samen met het Gemeentevervoerbedrijf het onderhoud; voormalige veerbootkapiteins staan aan het roer van de bootjes.

Met dank aan het Amsterdams Openbaar Vervoer Museum en 'Amsterdam aan de overkant van het IJ. Nieuwendam, van mensen en bedrijven die voorbij gingen, gebleven en gekomen zijn'

http://noord.asp4all.nl/smartsite.dws?id=3410#bk_4
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."

Wrijfhout
Berichten: 8990
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 17:24

Bericht door Wrijfhout » 21 nov 2006 17.20 11:27

Afbeelding
Dit is volgens mij het Oosterdok maar aan welke steiger liggen deze sleepbootjes?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."

Jan Stolp
Berichten: 1610
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp » 24 nov 2006 17.20 22:45

Afbeelding

Amsterdam ,de Amstel dacht ik. Die tjalk zou wel eens de vijf gebroeders van Koch uit Bolsward kunnen zijn die had een beurt dienst op Amsterdam.

sneek

OUD AMSTERDAM

Bericht door sneek » 25 nov 2006 17.20 10:24

Voor Wrijfhout, prachtige foto van de geladen Zuiderzee van de fam. Zwalua. Dit schip is 1905 te Sneek bij Barkmeijer gebouwd uit een serie van velen. Men noemde dit een zgn. Snitser tsjalk. Ze zijn makkelijk te onderscheiden door de vloeiende gangen, en heel anders dan de geladen tjalk op het IJ te Amsterdam.
Van de Sneker tjalken zijn relatief veel overgebleven en nu nog varende.


gr.
Sneek

Jan Stolp
Berichten: 1610
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp » 25 nov 2006 17.20 13:13

Dit schip heeft jaren in Zaandam aan de remming gelegen .Nu vaart het vanuit Monnickendam onder de oude naam en in de oude kleurenkleuren.
www.bootnodig.nl/boot_huren_tjalk_zuiderzee.html

sneek

OUD AMSTERDAM

Bericht door sneek » 25 nov 2006 17.20 16:35

Wrijfhout, misschien nog aardig tenoemen dat de tjalk Zuiderzee werd voortbewogen door een 40pk Lister. Dit was de stap van motorisering na de zijschroef.
De Zuiderzee heeft vele reisjes kunstmest van Ijmuiden nr Friesland gebracht. Zo was de Zuiderzee het laatste schip wat voor het brood, leeg te Makkum naar buiten schutte. Ze had toen kunstmest gelost op het Van Panhuyskanaal te Exmorra, rond 1974-75. Geladen was ze over Workum gegaan en leeg terug over Makkum nr buiten.

De fam Zwalua had domicilie te Oudebiltdijk in Nrd Friesland, maar was ivm aan de wal wonende fam. enorm op Adam en Zdam georienteerd en vandaar dat men daar toen voor de wal kwam, als gestopte schippers. Evenals hun fam. Fortuin met de klipperaak De Goede Verwachting, die weer Heeg als domicilie hadden maar uiteindelijk in Adam Noord aan de wal gingen.

gr.
Sneek


gr.
Sneek

Jan Stolp
Berichten: 1610
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp » 25 nov 2006 17.20 18:10

Afbeelding

W.J. Dijk heeft de Zuiderzee ook al eens afgebeeld ,dit kan n.l. best wel dezelfde tjalk zijn .Kijk maar eens naar de roef.
Ik had nooit met elkaar in verband gebracht maar nu Sneek sprak van Oude Biltzijl viel het kwartje.
Het orgineel hangt in het Fries Scheepvaartmuseum,de trap op naar de palingaken daar hangt hij rechts.
Uit : De schoonheid onzer binnenschepen Bladz 45.

Bertus

Bericht door Bertus » 25 nov 2006 17.20 18:31

Hallo forumleden,

De foto van Jan Stolp op de vorige pagina, welke dacht dat die op de Amstel is gemaakt met links tegen de wal die tjalk, is niet de Amstel maar de Singel met rechts nog een gedeelte van de Koepelkerk, nu het Sonestahotel. In de achtergrond de Haarlemmersluis en de spoorbrug van de Westertoegang.
Die zwarte "beurtvaarder" met de witte bies op de boeing komt uit de Brouwersgracht.
Is allemaal niet zo belangrijk, maar vond het even het vermelden waard.

Gr Bertus



Plaats reactie