Oud Dordrecht.

Alles over binnenscheepvaart
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Oud Dordrecht.

Bericht door Schier Hameete »

Afbeelding

Afbeelding

Op de Bovenste plaat kan je op de kade de arm van de ijzeren kraan zien welke hier afgebeeld.
Deze kraan stond op de merwedekade de Merwede kade is aangelegd in1865
Afbeelding
Reeds in 1550 moeten er aan de oude haven enkele kranen gestaan hebben waarmede zware lasten in en uit de schepen werden gehaald.
bovenstaand plaatje geeft de kraan Swatzenborch weer.
De spil van de takel werd aangedreven door mensen van klein postuur die al lopend het rad in beweging brachten .

Afbeelding

Aan de ingang van de Nieuwe haven stond de Kraan Rodermond deze naam had hij gekregen omdat de bovenkap was geverfd met rode menie
( bron GAd en uit het blad ach lieve Tijd )
gr schier
Afbeelding Afbeelding
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Oud Dordrecht

Bericht door karelzijpe »

piet42 schreef:gert

"zeeschepen varen het papegat in en uit" op de kaart en foto,s is dat maar een smal gaatje met een lagebrug lijkt mijn niet voor zeevaart geschikt

Afbeelding

volgens mij loste de zeeschepen vroeger in de binnenkalkhaven daar zijn al div foto,s van gepasserd op het forum .

wel een mooie overzicht kaart van omgeving dordt trouwens
Papegat ; In '60 en '61 veel stammen gebracht naar de houthandel aldaar, werden nog gewaterd, met een beurt motortje
van 80 ton.
Na laagwater erin schuiven met de vloed, stuurhutje geklapt en na lossing met vallend water er weer uit.
Onze hoogte was leeg 2.45 m geklapt, als er bij Swarttouw in de Waalhaven een partijtje lag van 300 ton was ik anderhalve week bezig. ongeveer 5 stammen per reis.
Dat gat schijnt een restant te zijn van het riviertje de Devel, ontstaan na de St'Elisabethsvloed.

Karel
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Oud Dordrecht.

Bericht door piet42 »

karel

drie molens uit de oudetijd van houtzagerijen de zeelt aan de oude maas en de pelikaan en de vlasbloem aan het papegat
Bijlagen
01880panokalkhavenmaasb dordt 27 1024.jpg
01880panokalkhavenmaasb dordt 27 1024.jpg (349.62 KiB) 1725 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Oud Dordrecht.

Bericht door karelzijpe »

Is er nog een naam bekend van de toenmalige houthandel/zagerij in het Papegat, zat gisteren in een boek te lezen
over mijn overgrootmoeder de mastmaakster in de Lemmer en zij kocht rond de vorige eeuwwisseling veel hout in
Dordrecht. Veel Amerikaans grenen.
Karel
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Oud Dordrecht.

Bericht door piet42 »

karel

de vlasbloemmolen J H Bouman&zonen
Bijlagen
dortdvlasbloemmolen oud dordt.jpg
dortdvlasbloemmolen oud dordt.jpg (214.57 KiB) 1724 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Oud Dordrecht.

Bericht door karelzijpe »

Mooie verzameling eiken , gewaterd .

Ga even spitten in de history, je kunt mee kijken even op Google de "Mastmaakster" intikken.Opoe de Vries.

Karel
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Oud Dordrecht.

Bericht door karelzijpe »

Heb het gevonden, ze kocht hout van Boonen & Hoogstraten & zonen, die waren gevestigd aan de Noordendijk
ook de Houthaven.

Karel
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Oud Dordrecht.

Bericht door piet42 »

karelzijpe schreef:Heb het gevonden, ze kocht hout van Boonen & Hoogstraten & zonen, die waren gevestigd aan de Noordendijk
ook de Houthaven.

Karel
karel

ik heb nog wel wat foto's uit die hoek maar die stuur ik even PB het zou gaan over de houtzaagmolen "de zwaan" van Boonen & Hoogstraten & zonen aan de noordijk- houthaven
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Oud Dordrecht.

Bericht door karelzijpe »

Ben benieuwd Piet,
Boonen en Hoogstraten zaten op de Noordendijk maar hun molen de Zwaan stond aan het Papegat.

Karel

Aan de uitvinding van de zaagmolens hebben we tenslotte onze "Gouden Eeuw" te danken.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Oud Dordrecht.

Bericht door piet42 »

karelzijpe schreef:Ben benieuwd Piet,
Boonen en Hoogstraten zaten op de Noordendijk maar hun molen de Zwaan stond aan het Papegat.

Karel

Aan de uitvinding van de zaagmolens hebben we tenslotte onze "Gouden Eeuw" te danken.
daar ben ik niet zeker van of dat goed is die naam staat nl in het papegat bij een verkeerde molen ik vermoed dat dat de vlasbloem molen is /was

maar je kan inmiddels zelf de zaak verder uitzoeken als het goed is :wink:
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie