"Sattelschlepper".
Het is mij niet duidelijk waarom deze Westerkade en later Emmy V geen sattelschlepper zou zijn.
Er staan op het achterschip sleepbogen dus was wel ingericht om te slepen.
Wanneer heet het nu een sattelschlepper, en wanneer niet?
En is bovengenoemde Paulina nog in de vaart?
Ik heb het schip nooit meer gezien. Maar als het zo grondig verbouwd is als de Nassaukade/Fortuna valt het ook niet mee om er een sattel in te herkennen.
gr. marco
Er staan op het achterschip sleepbogen dus was wel ingericht om te slepen.
Wanneer heet het nu een sattelschlepper, en wanneer niet?
En is bovengenoemde Paulina nog in de vaart?
Ik heb het schip nooit meer gezien. Maar als het zo grondig verbouwd is als de Nassaukade/Fortuna valt het ook niet mee om er een sattel in te herkennen.
gr. marco
recht zo die gaat
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: sattelschlepper
Beste Louis,louis le poole schreef:had eigenlijk nog een vraag. welke motoren hadden de rhenus satelschlepper. was dat meestal 2 x 550 pk man of mwm.? muller had man, haniel man dacht ik en harpen weet ik niet.
Op de site van https://www.debinnenvaart.nl kun je nog heel wat foto's van de oude sattelschleppers terugvinden en ook hoe ze er nu uitzien. Het waren meest duitse schepen met over het algemeen duitse motoren.
De meeste zijn gebouwd bij de Gute Hoffnungshütte in Walsum of bij Schimag in Mannheim. Hier even een paar voorbeelden:
Fendel Schiffahrts AG in Mannheim:
Pluto, nu Adrianto, bj 1925 bij Gute Hoffnung, 2x 250pk MAN
Rhenus 124 geen gegevens
Rhenus 125, later Mr Jan Elshout, nu Liberty Ann, bj 1939 bij Boele Bolnes, 2x 400pk Deutz
Rhenus 126, later Bonafide, Almana, bj 1939 bij Boele Bolnes, gesloopt in 1985, 2x 400pk Deutz
Rhenus 127, nu Henrean, bj 1939 bij Schimag, 2x 400pk Deutz
Dit schip is in 1940 bij Willemstad op een mijn gelopen en gezonken. Er vielen 167 doden en 276 gewonden.
Zie ook: https://www.dodenakkers.nl/oorlog/erehofwillemstad.html In 1942 met nieuw een achterschip in de vaart gebracht.
Rhenus 128, nu Paulina, bj 1940 bij Schimag, 2x 400pk MWM
Rhenus 129, nu Hendrika, bj 1941 bij Schimag, 2x 400pk MWM
Rhenus 131, nu Jabo, bj 1955 bij Gute Hoffnung, 2x 550pk MWM
Rhenus 133, nu Kansas City, bouwjaar 1955 bij Gute Hoffnung, 2x 550pk MWM
Rhenus 135, nu Privatim III , bj 1955 bij Schimag, 2x 550pk MAN
Rhenus 136, nu Kameleon, bj 1955 bij Schimag, 2x 550pk MAN
Rhenus 142, later Irene, nu Tornado, bj 1957 bij Gute Hoffnung, 2x 550pk MWM
Haniel AG in Ruhrort:
Haniel Kurier 51, nu Leste, bj 1955 bij Gute Hoffnung, 2x 600pk MAN
Haniel Kurier 52, nu El Nino, bj 1956 bij Braun in Speyer, 2x 600pk MAN
Haniel Kurier 54, nu Amara, bj 1957 bij Ruhrorter Schiffswerft, 2x 715pk MAN
Haniel AG in Basel:
Stadt Basel (Haniel), nu Carmel, bj 1958 bij Ruhrorter Schiffswerft, 2x 715pk MAN
Haniel Kurier 55, nu Alfa, bj 1960 bij Gute Hoffnung, 2x 715pk MAN
W. Muller & Co in Rotterdam:
Westerkade, ex stoomschip Zeeland, nu Emmy V, bj 1925 bij Jonker & Stans
In 1949 omgebouwd tot sattelschlepper met 2x 310pk Enterprise
Nassaukade, later Damco 270, nu Fortuna, bj 1958 Gute Hoffnung, 2x 515pk MAN
Harpener Bergbau in Duisburg Ruhrort:
Harpen 105, nu Vestland, bj 1957 bij Gute Hoffnung, 2x 715pk MAN
M. Stromeyer in Rotterdam
Wilder Mann, nu Wilde Man, bj 1958 bij Schimag, 2x 525pk MWM
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 28547
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
sattelschlepper
bij muller had je ook nog
Jobskade 2x 300 pk MAN
Parkkade 2x 300 pk Enterprise
Rheinstahl
Rheinstahl 104 2x 715 pk MAN
Rheinstahl 105 2x 750 pk Deutz
Winschermann
winschermann 60/konrad ende 2x650 pk Deutz
Krupp
Rex 2x 715 pk MAN
het verschil tussen jobs-park-westerkade is brug en motoren in de midden en bij de sattelschleppers brug in de midden en de motoren
in het achterschip en strangenlier achter destuurhut 4strangen
de drie mullerboten twee strangen twee lieren elke kant van de pijp
Jobskade 2x 300 pk MAN
Parkkade 2x 300 pk Enterprise
Rheinstahl
Rheinstahl 104 2x 715 pk MAN
Rheinstahl 105 2x 750 pk Deutz
Winschermann
winschermann 60/konrad ende 2x650 pk Deutz
Krupp
Rex 2x 715 pk MAN
het verschil tussen jobs-park-westerkade is brug en motoren in de midden en bij de sattelschleppers brug in de midden en de motoren
in het achterschip en strangenlier achter destuurhut 4strangen
de drie mullerboten twee strangen twee lieren elke kant van de pijp
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
- Locatie: Streefkerk