"Sattelschlepper".

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Westerkade in augustus 1949 na ombouw tot motorschip bij Bodewes in Millingen. De foto verschilt, op de lage den na, niet zoveel van de Emmy-V.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Het is mij niet duidelijk waarom deze Westerkade en later Emmy V geen sattelschlepper zou zijn.
Er staan op het achterschip sleepbogen dus was wel ingericht om te slepen.

Wanneer heet het nu een sattelschlepper, en wanneer niet?

En is bovengenoemde Paulina nog in de vaart?
Ik heb het schip nooit meer gezien. Maar als het zo grondig verbouwd is als de Nassaukade/Fortuna valt het ook niet mee om er een sattel in te herkennen.

gr. marco
recht zo die gaat
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: sattelschlepper

Bericht door Gert Schouwstra »

louis le poole schreef:had eigenlijk nog een vraag. welke motoren hadden de rhenus satelschlepper. was dat meestal 2 x 550 pk man of mwm.? muller had man, haniel man dacht ik en harpen weet ik niet.
Beste Louis,

Op de site van https://www.debinnenvaart.nl kun je nog heel wat foto's van de oude sattelschleppers terugvinden en ook hoe ze er nu uitzien. Het waren meest duitse schepen met over het algemeen duitse motoren.
De meeste zijn gebouwd bij de Gute Hoffnungshütte in Walsum of bij Schimag in Mannheim. Hier even een paar voorbeelden:

Fendel Schiffahrts AG in Mannheim:
Pluto, nu Adrianto, bj 1925 bij Gute Hoffnung, 2x 250pk MAN
Rhenus 124 geen gegevens
Rhenus 125, later Mr Jan Elshout, nu Liberty Ann, bj 1939 bij Boele Bolnes, 2x 400pk Deutz
Rhenus 126, later Bonafide, Almana, bj 1939 bij Boele Bolnes, gesloopt in 1985, 2x 400pk Deutz
Rhenus 127, nu Henrean, bj 1939 bij Schimag, 2x 400pk Deutz
Dit schip is in 1940 bij Willemstad op een mijn gelopen en gezonken. Er vielen 167 doden en 276 gewonden.
Zie ook: https://www.dodenakkers.nl/oorlog/erehofwillemstad.html In 1942 met nieuw een achterschip in de vaart gebracht.
Rhenus 128, nu Paulina, bj 1940 bij Schimag, 2x 400pk MWM
Rhenus 129, nu Hendrika, bj 1941 bij Schimag, 2x 400pk MWM
Rhenus 131, nu Jabo, bj 1955 bij Gute Hoffnung, 2x 550pk MWM
Rhenus 133, nu Kansas City, bouwjaar 1955 bij Gute Hoffnung, 2x 550pk MWM
Rhenus 135, nu Privatim III , bj 1955 bij Schimag, 2x 550pk MAN
Rhenus 136, nu Kameleon, bj 1955 bij Schimag, 2x 550pk MAN
Rhenus 142, later Irene, nu Tornado, bj 1957 bij Gute Hoffnung, 2x 550pk MWM

Haniel AG in Ruhrort:
Haniel Kurier 51, nu Leste, bj 1955 bij Gute Hoffnung, 2x 600pk MAN
Haniel Kurier 52, nu El Nino, bj 1956 bij Braun in Speyer, 2x 600pk MAN
Haniel Kurier 54, nu Amara, bj 1957 bij Ruhrorter Schiffswerft, 2x 715pk MAN

Haniel AG in Basel:
Stadt Basel (Haniel), nu Carmel, bj 1958 bij Ruhrorter Schiffswerft, 2x 715pk MAN
Haniel Kurier 55, nu Alfa, bj 1960 bij Gute Hoffnung, 2x 715pk MAN

W. Muller & Co in Rotterdam:
Westerkade, ex stoomschip Zeeland, nu Emmy V, bj 1925 bij Jonker & Stans
In 1949 omgebouwd tot sattelschlepper met 2x 310pk Enterprise
Nassaukade, later Damco 270, nu Fortuna, bj 1958 Gute Hoffnung, 2x 515pk MAN

Harpener Bergbau in Duisburg Ruhrort:
Harpen 105, nu Vestland, bj 1957 bij Gute Hoffnung, 2x 715pk MAN

M. Stromeyer in Rotterdam
Wilder Mann, nu Wilde Man, bj 1958 bij Schimag, 2x 525pk MWM
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Bericht door Eemspoort »

Luitjes, bedankt voor de reacties op de Emmy-V!
Erg leuk om daar een foto van te hebben!

Het is voor mij zeker 17 jaar geleden, dat ik het schip voor het laatst zag.

En ondanks dat de Piz La Magna geen sattelschlepper is, is het wel een erg mooi schip!
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Om de historie van de Emmy V compleet te maken, ook nog een foto van de Zeeland.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaart
Berichten: 28547
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

En hier een luchtfoto van de Piz La Margna gevonden door Jan Willem Goedhart op Google Earth

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
gijs

sattelschlepper

Bericht door gijs »

bij muller had je ook nog
Jobskade 2x 300 pk MAN
Parkkade 2x 300 pk Enterprise

Rheinstahl
Rheinstahl 104 2x 715 pk MAN
Rheinstahl 105 2x 750 pk Deutz

Winschermann
winschermann 60/konrad ende 2x650 pk Deutz

Krupp

Rex 2x 715 pk MAN

het verschil tussen jobs-park-westerkade is brug en motoren in de midden en bij de sattelschleppers brug in de midden en de motoren
in het achterschip en strangenlier achter destuurhut 4strangen
de drie mullerboten twee strangen twee lieren elke kant van de pijp
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Bericht door Eemspoort »

Wrijfhout, is de Zeeland 1 en het zelfde schip als de Emmy-V??
Zoja, dan is die foto een mooie aanwinst! Mijn dank is groot. :D
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

De PIZ LA MARGNA, wat een fantastisch mooi schip.

gr. marco

Afbeelding
recht zo die gaat
Pieter Boers
Berichten: 1032
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
Locatie: Streefkerk

Bericht door Pieter Boers »

Was een mooi schip :(

Afbeelding


Groeten,

Pieter
Groeten,

Pieter


Afbeelding
Plaats reactie