Binnenvaart in oorlogstijd.

Alles over binnenscheepvaart
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door teerkwast »

Die 330 pk Deutz, mag je wel verdubbelen, neem ik aan.
Afbeelding
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door maarpol »

teerkwast schreef: 07 feb 2018 19:19 Die 330 pk Deutz, mag je wel verdubbelen, neem ik aan.
Klopt Bart

Bij de BV staat er 330 Pk Deutz fout :Er stond een groote knol van een Deutz in die 580 Pk was . Stond op 40 toeren langzaam en 260 Toeren volaan . In de Adriana 2 stond een 330 Pk Deutz
Groeten Martin

Roest rust nooit.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Binnenvaart in oorlogstijd.

Bericht door piet42 »

binnenschepen die gekopt zijn konden na de oorlog weer worden voorzien van een nieuwe kop zo ook de gretha bij scheepwerf de jong papendrecht
Bijlagen
gretha gekopt werf - kopie.jpg
gretha gekopt werf - kopie.jpg (109 KiB) 2028 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Werkgroep
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2018 12:48

Teuna II 14 augustus 1944 aanval Maas Vierlingsbeek

Bericht door Werkgroep »

“Op 14 augustus 1944 was er op de Maas bij Vierlingsbeek een aanval op een schip door een RAF-vliegtuig.
Deze aanval was om 16.30 uur bij helder weer en uitstekend zicht.
De kapitein van dat schip, de Teuna II werd hierbij dodelijk getroffen in zijn hoofd.
Deze Vianese inwoner DHR. Johannes Bokstein, werd op 18 augustus d.o.v. begraven in Vianen.
Heeft U enige gegevens over deze aanval en heeft U meer gegevens over dit RAF vliegtuig?” (tekst heer Heinink Vianen)

Mijn verhaal; (Piet Kaanen)
Ja, ik kan mij die dag nog goed herinneren; het was een warme dag en wij waren aan het spelen in de beek bij de Watermolen, toen opeens het geluid van vliegtuigen en het geknetter van mitrailleurs de landelijke rust verstoorde. Een van de vliegtuigen (of het vliegtuig) konden wij bij het optrekken nog zien, vanuit ons standpunt richting zuid-oost, boven de Maas.
Toen sloeg mij de schrik om het hart, want een broer en twee zussen, in gezelschap van enkele logées, waren gaan roeien en zwemmen op de Maas bij Maashees en hadden een roeiboot gehuurd bij een café annex botenverhuur (thans Camping “De Watervogel”). Zoals zo vaak gebeurde werd er druk gebruik van gemaakt om op een sleep te klimmen en er weer vanaf te duiken. Toen opeens de aanval plaats vond op de sleepboot; het enige wat ze konden doen was in het water duiken en zien weg te komen. Dat is ze gelukt.
Opgelucht hoorde ik de opgewonden stemmen, toen ze per fiets terugkeerden van het dagje “spelevaren op de Maas”.
Ja, ik had behoorlijk in de rats gezeten.

Heeft er iemand van U over deze aanval meer informatie?

Leo Janssen
Koepoort
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 apr 2018 23:47

ms. Vertrouwen, Leendert Schipper

Bericht door Koepoort »

Op 15 maart 1945 is in de haven van Enkhuizen de Schipper van het ms.Vertrouwen gewond geraakt bij een bombardement en daarna op 17 maart in het ziekenhuis overleden. Hij was van beroep schipper maar zijn naam was ook Schipper. Het gaat dus om de schipper Leendert Schipper, verwarrend maar waar.
De heer Schipper is in Broekerhaven begraven. Zoon Christiaan nam daarna het roer over.
Om het onderzoek naar het bombardement, de persoon Leendert Schipper en zijn schip de Vertrouwen af te ronden zoek ik nog naar wat gegevens.
uiteraard is alle informatie welkom. maar een paar onderwerpen zijn,
Ik zou iets meer willen weten over een beschieting op de Zeeuwse wateren, ik ben op zoek naar meer gegevens van een voorval in het najaar van 1944 op de Grevelingen, Zeeland. Rond (of na) 30 oktober 1944 vertrekt het ms. Vertrouwen van Goes naar Brouwershaven geladen met betonnen palen en met 8 opvarenden. De naam van de kapitein is, toepasselijk, Leendert Schipper.
Tussen Bruinisse en Brouwershaven wordt de Vertrouwen twee maal aangevallen door Engelse jagers. De schade is aanzienlijk.
Een sleepboot heeft ze Brouwershaven binnen gesleept en de gereedstaande ambulance en dokter hoefden niet in actie te komen.
Waar zou ik meer te weten kunnen komen over dit voorval en de reparatie daarna in Leiden.
En hoe en waarom de Vertrouwen in de nacht voor 15 maart koers zette naar Enkhuizen.
Eventuele aanvullingen of aanwijzingen zijn welkom. Dank, Jochem
j.n.kornalijnslijper@quicknet.nl of 0612777576
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: ms. Vertrouwen, Leendert Schipper

Bericht door Merwede1969 »

Goede Morgen FF Jan Dijkema bellen in Wemeldinge die weet er alles van 0113 621791 vr gr Chris Cornet
Koepoort
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 apr 2018 23:47

Re: ms. Vertrouwen, Leendert Schipper

Bericht door Koepoort »

Dank je wel Merwede 1969,
Met de heer Dijkema en mevrouw Dijkema Schipper heb ik contact.
Wat betreft de vragen, Het gaat nu om de details die het verhaal wat completer maken.
De beschieting op de Grevelingen moet zeker na oktober 1944 plaatsgevonden hebben, nadat Walcheren blank werd gezet.
De reis naar Enkhuizen vlak voor 15 maart 1945 kan een tocht voor de voedsel voorziening zijn geweest.
Ik weet daar weinig van en ik hoop dat iemand me meer kan vertellen hoe dat in zijn werk ging.
Dank evengoed voor de tip.
Groet Jochem
Franz
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2019 11:51

Tot zinken gebracht op de Maas 1944

Bericht door Franz »

Ik ben op zoek naar info over twee schepen die najaar 1944, vermoedelijk september, ter hoogte van Boxmeer aan de Maas tot zinken zijn gebracht door de Duitsers.Vermoedelijk tot zinken gebracht om de doorvaart te belemmeren. Het betreft de Anda, van schipper D. Brouwer uit Engelen en de Sirius, schipper J. Keller, uit Lobith. Opvarenden zijn destijds door de gemeente opgevangen en van onderdak voorzien. Alle info is welkom. Mag ook via persoonlijk berichtje. Bij voorbaat dank.
Bijlagen
Foto: de twee schepen ter hoogte van 'Mazenburg' bij Boxmeer, op een luchtfoto van de RAF dd 28 sep 1944
Foto: de twee schepen ter hoogte van 'Mazenburg' bij Boxmeer, op een luchtfoto van de RAF dd 28 sep 1944
a6bc93fe-53d9-4a83-947b-30d17d92a6f2.jpg (159.87 KiB) 2491 keer bekeken
Gert Schouwstra
Berichten: 4578
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Tot zinken gebracht op de Maas 1944

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Franz,
De Anda is gebouwd in 1930. Zie https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_ ... ode=D4470N
Het schip is in 2011 gesloopt. Zie https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/3283/

De Sirius was groter en is uit 1908. Zie https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_ ... ode=R3438N
Deze is in 1996 gesloopt. Zie https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/3842/

Beide schepen hebben de oorlog dus overleefd.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Franz
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2019 11:51

Re: Tot zinken gebracht op de Maas 1944

Bericht door Franz »

Dank voor je info.
Plaats reactie