Schippersscholen en internaten.

Alles over binnenscheepvaart
ouzovd

Re: Schippersscholen en internaten.

Bericht door ouzovd »

Ik weet nog wel in de tijd, dat wij oud papier voeren van Amsterdam/Rotterdam naar Laneuvevile. Toen ging ik ergens in Amsterdam naar school en in Rotterdam aan de Persoonshaven. Hier waren twee klassen 1 t/m 3 3n 4 t/m 6. Hier waren verder geen andere kinderen als schipperskinderen. Mijn opa met tante woonde bijna naast de school. Ik heb in het totaal 48 dagen ligplaats onderwijs gehad en ging toen ik 7 was na de Kerstvakantie(1956) naar de 2e klas. Dus zo slecht was dat onderwijs toch niet. Ik ben verder ook nooit blijven zitten en ook nooit voor een examen gestruikeld.

Gr. Frans
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Schippersscholen en internaten.

Bericht door Jan Kroes »

Hier kon je ook terecht voor ligplaatsonderwijs.

Afbeelding

V.l.n.r. Groep 3/4, 5/6, 1/2, handarbeidlokaal.

Meester Feijten, Van der Heiden, Verheggen en iemand die wij "Tabak" noemden omdat hij als ie kwaad was altijd zei: "Ik krijg tabak van jullie".
velasquez

Re: Schippersscholen en internaten.

Bericht door velasquez »

Voor zover ik mij herinner waren de schooldagen lang s`morgens 8.00 uur tot 12.30 en van 13.30 tot 17.30 u.
Met 2 x een pauze van een half uur.en woensdag middag vrij
Elk half jaar een klas dus in 4 jaar 8 klassen.
Elk weekeinde naar boord ik dacht het niet als je geluk had eens in de drie maanden als je ouders toevallig in de buurt lagen.
Uiteraard was dat voor ieder verschillend, maar weet nog dat na de grote vakantie, 4 weken, dat ik naar school ging en met de kerstvakantie weer eens naar boord ging.
Werd je daar slechter van, neen je leerde vroeg op eigen benen te staan waar je op latere leeftijd heel veel profijt van hebt.

gr.BB
kartner
Berichten: 148
Lid geworden op: 02 nov 2010 10:39

Re: Schippersscholen en internaten.

Bericht door kartner »

Jan, toen wij mergel voeren van Maastricht naar IJmuiden heb ik ook op school gezeten in St.Pieter.Die lag een beetje van de Lage Kanaaldijk af, en dan moest je een weggetje op naar boven. Ik denk dat het gebouw er nog staat. Het was net boven de St Pietersluis.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Schippersscholen en internaten.

Bericht door Kapitein Spok »

In Nijmegen en Arnhem werd ook het zogenoemde continu onderwijs aangeboden.
In twee trimesters deed je een klas. (zes klassen in vier jaar) En dan was er nog een zevende klas van één jaar als voorbereidend beroepsonderwijs.
In het schooljaar waren drie vakanties.
De Kerstvakantie 2 weken. Paasvakantie 3 weken en de grote vakantie 4 weken.
Schooltijden waren:
van 9.15 tot 10.45
van 11.00 tot 12.30
van 14.00 tot 16.00 en
van 17 tot 18.30.
's woensdags en zaterdags verviel de schooltijd tussen 14.00 en 16.00.
Tot 1962 was er 's zondag school van 11.00 tot 12.30
In deze tijd was het de bedoeling dat je een brief naar huis schreef, en achterstanden die in de week waren opgelopen werden weggewerkt.

Kern van dit onderwijs was:
Kinderen tussen 8 jaar en 13 jaar, vanaf dat ze zich kunnen wassen en aankleden en tot dat de hormoontjes begonnen te werken, dusdanig onderwijs te geven dat de leerlling er zijn hele leven mee vooruit kan.

Bij mij is dat bijna gelukt.
Op mijn 63e vond mijn werkgever dat ik onvoldoende scholing had genoten voor de functie die ik 11 jaar mocht vervullen en waarvoor ik in 2012 nog een gratificatie kreeg wegens "loffelijke dienstverrichting". :roll: :?:

Persoonlijk ben ik de Broeders van Maastricht altijd dankbaar geweest voor het geweldige onderwijs dat ze mij tussen 1959 en 1964 hebben gegeven en die dankbaarheid zal ik tot mijn laatste snik blijven uiten.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Schippersscholen en internaten.

Bericht door Kapitein Spok »

kartner schreef:Jan, toen wij mergel voeren van Maastricht naar IJmuiden heb ik ook op school gezeten in St.Pieter.Die lag een beetje van de Lage Kanaaldijk af, en dan moest je een weggetje op naar boven. Ik denk dat het gebouw er nog staat. Het was net boven de St Pietersluis.
Die school staat er nog net zo en in prima conditie.
Ik heb er onlangs nog een actuele foto van gekregen, maar ik kan helaas geen foto's plaatsen.
Mijn vrouw heeft daar destijds ook heel wat voetstapjes gezet, maar toen was ze nog niet met mij getrouwd.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Schippersscholen en internaten.

Bericht door Jan Kroes »

Dankjewel Giel, ik ging al twijfelen aan mezelf. Dit gebouw?

Afbeelding
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Schippersscholen en internaten.

Bericht door Jan Kroes »

Kapitein Spok schreef:Die school staat er nog net zo en in prima conditie.
Ik heb er onlangs nog een actuele foto van gekregen, maar ik kan helaas geen foto's plaatsen.
Mail maar door Theo.

kroesvanderlubbe@home.nl
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Schippersscholen en internaten.

Bericht door Fluks »

Mijn oudste neef was al heel jong schoolmeester in St.Pieter,hij woonde aan het kanaal,net over de grens.
Groeten,Arie.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Schippersscholen en internaten.

Bericht door Jan Kroes »

Aan de Rue Collinet waar de nodige schippers wonen/gewoond hebben.
Plaats reactie