Spitsenvaart.
Re: Spitsenvaart.
Dan is een deel van het schip "thuis" gebleven, staat volgens mij bij het monument op de sluis van Merville.
Re: Spitsenvaart.
Zo een stuurhut met een afdakje, dat ken ik alleen van de spitsen....
Stuurhutten hebben trouwens ook een hele ontwikkeling meegemaakt.
Stuurhutten hebben trouwens ook een hele ontwikkeling meegemaakt.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Spitsenvaart.
Zo een stuurhut met een afdakje, dat ken ik alleen van de spitsen....
Pieter, precies zoals op spitsen ken ik ze ook niet op andere schepen. Wetenschappelijk bewijs kan ik er niet voor leveren, maar ik heb voor mezelf wel een verklaring waarom dit zo is.
Het afdak bood bescherming tegen wind en regen aan de persoon de helmstok stond. Maar de zijkanten moesten dus wel open blijven voor het geval het roer dwars moest en de helmstok naar buiten draaide. Dat andere scheepstypen met een helmstok geen afdak kenden komt omdat dit meestal zeilschepen waren enk en zo'n afdak gruwelijk in de weg staat van de giek en het lopende want.
Maar mengvormen zijn er wel.
Op kempenaars zonder dekhut was over de ruimte tussen roef en stuurstelling dikwijls een vergelijkbaar afdak achter de roef gemaakt.
En ook op de zgn, Erdaldozen was direct, of al heel spoedig, een front met ramen en een afdak over de "doos" geknutseld.
Al dan niet aan de zijkanten voorzien van zeildoeken.
Maar zoals gezegd een afdak als op deze spits, boven het achterdek en de woningingang in het achterherft, ken ook ik uitsluitend van spitsen.
Pieter, precies zoals op spitsen ken ik ze ook niet op andere schepen. Wetenschappelijk bewijs kan ik er niet voor leveren, maar ik heb voor mezelf wel een verklaring waarom dit zo is.
Het afdak bood bescherming tegen wind en regen aan de persoon de helmstok stond. Maar de zijkanten moesten dus wel open blijven voor het geval het roer dwars moest en de helmstok naar buiten draaide. Dat andere scheepstypen met een helmstok geen afdak kenden komt omdat dit meestal zeilschepen waren enk en zo'n afdak gruwelijk in de weg staat van de giek en het lopende want.
Maar mengvormen zijn er wel.
Op kempenaars zonder dekhut was over de ruimte tussen roef en stuurstelling dikwijls een vergelijkbaar afdak achter de roef gemaakt.
En ook op de zgn, Erdaldozen was direct, of al heel spoedig, een front met ramen en een afdak over de "doos" geknutseld.
Al dan niet aan de zijkanten voorzien van zeildoeken.
Maar zoals gezegd een afdak als op deze spits, boven het achterdek en de woningingang in het achterherft, ken ook ik uitsluitend van spitsen.
Re: Spitsenvaart.
In het 'tabernakel' zoals de Vlamingen het schijnen te noemen, was vaak het kookherft/de kombuis ondergebracht,
vandaar dus het afdakje.
Foto: Frederic Logghe.
Er waren er natuurlijk ook zonder afdak.
Foto: Frederic Logghe.
vandaar dus het afdakje.
Foto: Frederic Logghe.
Er waren er natuurlijk ook zonder afdak.
Foto: Frederic Logghe.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Spitsenvaart.
Nu ik het toch over stuurhutten heb....
Weet iemand toevallig wie dit soort stuurhutjes bouwde?
Ik heb een idee dat het rond 1957 in Rotterdam er op gezet is.
Foto Pieter Klein cc-sa-by-nc
Weet iemand toevallig wie dit soort stuurhutjes bouwde?
Ik heb een idee dat het rond 1957 in Rotterdam er op gezet is.
Foto Pieter Klein cc-sa-by-nc
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Spitsenvaart.
1957 lijkt mij redelijk vroeg
het hutje zou in elke tijd gezet kunnen zijn, maar de ramen in het rubber was niet gebruikelijk in de jaren 60 en vroeg 70 dat weet ik wel
niemand in mjn kennissen kring had dat in die tijd en toch wat spitsen gezien in mijn jeugd
een beroemd timmer man was Willie Walput uit Zelzate ,hij heeft er veel gezet en misschien we met ramen in het rubber
gr
leo
het hutje zou in elke tijd gezet kunnen zijn, maar de ramen in het rubber was niet gebruikelijk in de jaren 60 en vroeg 70 dat weet ik wel
niemand in mjn kennissen kring had dat in die tijd en toch wat spitsen gezien in mijn jeugd
een beroemd timmer man was Willie Walput uit Zelzate ,hij heeft er veel gezet en misschien we met ramen in het rubber
gr
leo
Re: Spitsenvaart.
Onze stuurhut had de ramen in rubbers.
Die was van 1956, maar was van staal en dat maakt natuurlijk wel een verschil.
Die was van 1956, maar was van staal en dat maakt natuurlijk wel een verschil.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Spitsenvaart.
De Evolutie.
Hier ligt hij boven Birsfelden. Ze hadden een klusje voor iemand gedaan en dan gaat hij weer terug naar Basel.
Zijn ligplaats is in de jachthaven net boven de Drielandenpunt.
De eigenaar is één van de loodsen in Basel.
Hier ligt hij boven Birsfelden. Ze hadden een klusje voor iemand gedaan en dan gaat hij weer terug naar Basel.
Zijn ligplaats is in de jachthaven net boven de Drielandenpunt.
De eigenaar is één van de loodsen in Basel.
Groeten, Anton