KVM schreef: ↑31 jan 2005 14:23 We zijn ondertussen dus al Valenciennes voorbij.
De volgende sluis waar ik een kaart van heb is die van Denain.
Samen met Valenciennes ooit het hart van de Noord-franse mijnbouw en staalindustrie en daar hoorde toen ongetwijfeld heel wat drukte op de Schelde bij. Op vandaag een troosteloze verpauperde stad. In de hallen rechts op de foto zit nog steeds een "indoor" scheepswerf waar o.a. een flink aantal canal du Nord schepen werd gebouwd.
We gaan maar meteen een eindje verder. Net voorbij Bouchain kom je aan de sluis "Pont malin"
Hier moeten we gaan kiezen, zo meteen het canal de St Quentin op, of toch maar door naar het canal du Nord??
Het schip op de foto doet tegenwoordig in de Rotterdamse Leuvehaven dienst als woonschip.
Kees, De huidige situatie te Rodignies ken ik vrij goed en er is daar inderdaad nog steeds niet veel veranderd sinds je laatste passage.
Alleen blijft het moeilijk om foto's te vinden van de nog werkende sluis.
Groeten, Kurt
Spitsenvaart.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 09 nov 2017 17:20
Re:
Re: Spitsenvaart.
Het achteronder van de Angele.
Inmiddels het pdf gelezen en de woordenlijst doorgewerkt......
Ik krijg uit het werk echter de indruk dat het een luxe boel was met al dat hardhout in de betimmeringen in de Spitsen,
terwijl ik bij de Nederlandse schepen vaak de indruk heb dat er met goedkoper materiaal gewerkt werd.
Klopt mijn idee of zie ik dat verkeerd?
Foto: F. Logghe
Het interieur van de roef op de aak Rival.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Spitsenvaart.
Klopt denk ik wel Pieter, Belgische schepen stonden er in de jaren 50 en 60 om bekend dat de woningen mooier waren afgewerkt.
Voor ijzerwerk moest je naar Noord-nederland, voor timmerwerk beter niet.
Voor ijzerwerk moest je naar Noord-nederland, voor timmerwerk beter niet.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Spitsenvaart.
Vroegâh (voor zover in mijn geval mogelijk) zeiden we wel dat het ideale schip als volgt gebouwd moest worden:
-Nederlands casco (b.v. Van Goor)
-Duitse machinekamer (b.v. Deutz)
-Belgische woning
1 van de 3 is me gelukt, een Duitse machinekamer. En bij nader inzien ben ik ook niet ontevreden over het Duitse casco. Alleen die woning, hè...
-Nederlands casco (b.v. Van Goor)
-Duitse machinekamer (b.v. Deutz)
-Belgische woning
1 van de 3 is me gelukt, een Duitse machinekamer. En bij nader inzien ben ik ook niet ontevreden over het Duitse casco. Alleen die woning, hè...
Re: Spitsenvaart.
Dan komt natuurlijk de vraag waarom staken de Belgen meer geld in de woning dan de Nederlanders?
- Foto's: Pieter Klein cc-by-sa-nc
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Spitsenvaart.
Ten zuiden van de grote rivieren werd het timmerwerk al beter. De bourgondische inslag van het Katholieke zuiden versus de soberheid van de Reformatie, zou ik zeggen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Spitsenvaart.
Er waren vroega ook lieden, die vonden als men in zo een belgiese spitsen woning van gevernist hout moest wonen eigenlijk in een soort sigaren kist verbleef!. Eventueel later in te ruilen voor een houten kempenaar.Gr
Re: Spitsenvaart.
Het is wel erg donker, ja, maar de kwaliteit is zeer hoog. En ik zit dan liever in een hoogwaardige humidor dan in een modieus sigarettenpakje.
-
- Berichten: 3302
- Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
- Locatie: Spijk Gn.
Re: Spitsenvaart.
Hoi Pieter, mag ik van jou deze interieurfoto's ? ik ben een archiefje begonnen met foto's van spitsenroefjes,pieter53 schreef: ↑12 nov 2017 16:37 achteronder_angele_antwerpen_17-04-2013_pieterk.jpg
Foto: Pieter Klein cc-by-sa-nc
Het achteronder van de Angele.
Inmiddels het pdf gelezen en de woordenlijst doorgewerkt......
Ik krijg uit het werk echter de indruk dat het een luxe boel was met al dat hardhout in de betimmeringen in de Spitsen,
terwijl ik bij de Nederlandse schepen vaak de indruk heb dat er met goedkoper materiaal gewerkt werd.
Klopt mijn idee of zie ik dat verkeerd?
Foto: F. Logghe
Het interieur van de roef op de aak Rival.
Al vast bedankt.
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. )
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Re: Spitsenvaart.
Dag Janet,
Natuurlijk mag je ze. Ik heb je e-mailadres (dacht ik) dus kan ze ook op groot formaat sturen als je wilt.
Laat het maar even weten via binnenvaarttaal apestaart gmail.com
Natuurlijk mag je ze. Ik heb je e-mailadres (dacht ik) dus kan ze ook op groot formaat sturen als je wilt.
Laat het maar even weten via binnenvaarttaal apestaart gmail.com
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....