Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
Robert Delhaye
Berichten: 392
Lid geworden op: 05 jul 2011 17.20 11:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Robert Delhaye » 13 nov 2017 17.20 15:56

De interieurs van de Belgische spitsen zijn erg mooi en luxe. In België is de Art Déco en Art Nouveau erg populair geweest. Hele badplaatsen, steden (Brussel, Antwerpen etc.) werden met die huizen volgezet. Niet alleen een typische architectuur, maar ook interieur. Het ene was zo tussen 1880 en 1914 en het andere in het 'interbellum' (de periode tussen de twee Wereldoorlogen), vooral de jaren 1920 - 1930. De eerste periode was wat sierlijker en verfijnder, de tweede periode wat 'zakelijker' in design. Maar er werd in beide gevallen veel gebruik gemaakt van veel hout en geslepen glas (deuren, tussendeuren, kastdeuren of ornamenten). Glas dat ook nog eens niet gewoon rond of vierkant was, maar speciaal gesneden was om in een bepaald design te passen. Al de interieurs van de Belgische spitsen vertonen duidelijk deze design kenmerken.
Wie wel eens met het schip in Antwerpen komt (of de auto of trein), kan ik een bezoek aan de wijk Zurenborg aanbevelen, gelegen te Antwerpen-Berchem. Gemakkelijk te bereiken vanaf het Centraal-Station, en dan de tram nemen. Daar staan nog vele honderden huizen in die stijl. En er zijn gezellige cafés (met leuke namen als "Alle dagen (h)open") en goede restaurantjes.

Van spitsen weet ik niet zo veel, maar het valt me uit oude foto's wel op dat het op de Franse spitsen een stuk minder luxe was, of dat luxe zelfs helemaal ontbrak. Maar ze deden wel aan een soort kamperen. Ach, er waren toch tientallen sluizen op hun route, dus het schoot toch niet op. Dan was aan zo'n kanaaltje de loopplank snel uit gelegd, en kon men met collega's samen eten, een soort barbecue, en een flesje wijn d'r bij.
De Belgische Luikenaar Georges Simenon, bekend van Maigret, heeft (dacht ik) eens een boek geschreven dat geheel over de spitsenvaart gaat in Noord-Frankrijk en het Belgische grensgebied.

met vriendelijke groet,
Robert


tijdstroom
Berichten: 744
Lid geworden op: 02 feb 2009 17.20 14:49

Re: Spitsenvaart.

Bericht door tijdstroom » 14 nov 2017 17.20 13:11

Ja Robert,

Dat klopt, ik ben ook eens binnen een borreltje wezen drinken in de franse spits, die helemaal geen betimmering had, je keek zo naar de klinknagels. Wel mooi geverfd, haha, het zal in de winter niet makkelijk zijn geweest om warm te stoken.
Niet verwonderlijk dat de fransen makkelijk 250 ton op 1.80m meenamen. Drinkwatertank van 700 liter, geen smeerolie tank, noem het maar op. De emmer was ook lichter dan een wc.
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig

tijdstroom
Berichten: 744
Lid geworden op: 02 feb 2009 17.20 14:49

Re: Spitsenvaart.

Bericht door tijdstroom » 14 nov 2017 17.20 13:38

Afbeelding
Uit hetzelfde boek dat Jenet net heeft gekocht, Voyageurs aux longs jours, de afgebroken stuurhut van een cementtanker, een franse spits te zien. Er is helemaal geen betimmering, wel makkelijk als je vaak afgebroken vaart, hoef je niet zo op te passen voor inwateren. Ook toen al moeilijk je geld te verdienen in de cement, haha. Ik kreeg de foto niet gedraaid, sorry.
nog steeds een beetje bezig

piet42
Berichten: 3732
Lid geworden op: 28 aug 2008 17.20 16:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Spitsenvaart.

Bericht door piet42 » 14 nov 2017 17.20 13:51

kijkt wat makkelijker ;) wel en stevig plankje om op te staan
Bijlagen
afgebroken.jpg
afgebroken.jpg (139.73 KiB) 433 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker

tijdstroom
Berichten: 744
Lid geworden op: 02 feb 2009 17.20 14:49

Re: Spitsenvaart.

Bericht door tijdstroom » 14 nov 2017 17.20 14:22

Dank je wel , een stuk duidelijker
nog steeds een beetje bezig

mastodont
Berichten: 7341
Lid geworden op: 11 mar 2007 17.20 12:14
Locatie: Sluiskil
Contacteer:

Re: Spitsenvaart.

Bericht door mastodont » 14 nov 2017 17.20 15:14

Robert Delhaye schreef:
13 nov 2017 17.20 15:56

De Belgische Luikenaar Georges Simenon, bekend van Maigret, heeft (dacht ik) eens een boek geschreven dat geheel over de spitsenvaart gaat in Noord-Frankrijk en het Belgische grensgebied.
met vriendelijke groet,
Robert
weet je zeker dat je niet in de war bent met Jan den Hartog ,zijn boek de "inspecteur" beschrijft ook een reis op een schip via st Quentin naar richting Parijs
gr
leo

Fluks
Berichten: 2195
Lid geworden op: 29 jan 2009 17.20 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Fluks » 14 nov 2017 17.20 16:12

We hebben in 1964 in Denain bij een franse sleepspits gelegen,waarvan men de betimmering aan het opstoken was.Zelfs de raamkozijnen lagen op het houtvuurtje.De familie,twee mannen,een vrouw en een paar kinderen zaten zich lekker te warmen.Toen het vastmaken achter de traction mislukte begon de schipper,stomdronken,overal met een hamer op te slaan onder luid gegil van de gehele familie.Dit was echt iets om nooit te vergeten.
Groeten,Arie.
Afbeelding

teerkwast
Berichten: 3843
Lid geworden op: 12 nov 2010 17.20 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door teerkwast » 14 nov 2017 17.20 19:30

Franse spits, Nederlandse verf.
Afbeelding

Schipperdochter
Berichten: 3241
Lid geworden op: 30 mar 2008 17.20 14:23
Locatie: Dieren & m/s Eemspoort

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Schipperdochter » 14 nov 2017 17.20 20:59

tijdstroom schreef:
14 nov 2017 17.20 13:38
Afbeelding
Uit hetzelfde boek dat Jenet net heeft gekocht, Voyageurs aux longs jours, de afgebroken stuurhut van een cementtanker, een franse spits te zien. Er is helemaal geen betimmering, wel makkelijk als je vaak afgebroken vaart, hoef je niet zo op te passen voor inwateren. Ook toen al moeilijk je geld te verdienen in de cement, haha. Ik kreeg de foto niet gedraaid, sorry.
@ Rienk Plaatje kwam me al zo bekend voor ! :)

teerkwast schreef:
14 nov 2017 17.20 19:30
Franse spits, Nederlandse verf.
@ welke werf ? Driesen uit Weert ?
Groetjes Jenet a/b m/s "Eemspoort"
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.

Robert Delhaye
Berichten: 392
Lid geworden op: 05 jul 2011 17.20 11:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Robert Delhaye » 15 nov 2017 17.20 14:14

Op Franse spitsen werd wel eens een glaasje wijn, of sterkers, gedronken. Er waren zelfs spitsen en andere Franse kanaalboten die wijn vervoerden als tanker.
Over een Franse schipper die met z'n spits de Rijn afvoer, een verhaal:

AVONTUUR EN VERDRIET AAN BOORD VAN DE SPITS (PENICHE) "LA FOIRE DE LA FRANCE" / deel 1

-- Op de patrouilleboot bij St. Goar --

Als mijn geheugen me niet in de steek laat, speelt dit verhaal zich in de zomer van 1986 af. Wij - mijn collega Elmar Z. en ik - bevonden ons aan boord van de patrouilleboot van de WSP (WasserSchützPolizie)-Station St. Goar, het was zo tegen 14:00 uur, de juiste datum weet ik niet meer, op patrouille, ongeveer 500 meter onder de Bankecke. Het Warschau-lichtsignaal op de 'Bank' (signaal E) gaf aan dat er zich in veld 4 (het onderste veld), een 'Einzelfahrer' aankwam. Een schip dus, dat ieder moment om de hoek zou komen. We schonken er niet al teveel aandacht aan, omdat we sowieso niet voorbij de Bank wilden varen, en de dalvaarder noch voor ons, noch voor de andere dalvaarders een hindernis zou vormen, en wij met onze boot ook niet voor hem.
Toen het schip in zicht kwam, trok het onmiddellijk onze verhoogde aandacht. Niet zozeer omdat het om een Franse péniche ging, maar veel meer door de koers die de schipper had gekozen. Hij voer namelijk dermate dicht langs de groene vaarwaterton van de 'Schwarz' (Bankeck-grond) stroomafwaarts dat men er van uit moest gaan dat het schip meteen na het passeren van de Bankeck aan de K.D.-stijger van St. Goar wilde aanleggen (zoals een passagiersschip van de Köln-Düsseldorfer), of opdraaien - of iets dergelijks?!

Dat dit echter niet zijn bedoeling was, bewees hij ineens toen we koers zetten richting spits. Plotseling draaide het schip 45°, en stuurde nu op St. Goarshausen aan - K.D. stijger. We bevonden ons nu op aanvaringskoers.

-- Gevaarlijke koers of gevaarlijke situatie!? --

Mijn collega, die aan het roer van onze patrouilleboot stond, keek me bedenkelijk aan en meende: "Heeft ie ze nog allemaal, wat haalt ie voor manoeuvres uit?" Ik antwoordde dat ie ofwel enorme technische problemen moest hebben, ofwel dronken was.

We veranderden snel onze koers, draaiden achter het vaartuig in de dalvaart en naderden snel maar voorzichtig de péniche, met de fantastische naam "La Foire de la France", die inmiddels opnieuw extreem van koers veranderd was, en zich nu opnieuw op aanvaringskoers bevond met de langs St. Goar aan de havendam in de bergvaart bevindende schepen. Het werd hoogste tijd om in te grijpen.

Mijn collega Emar legde onze boot achter het schanskleed van de "La Foire de la France", ik stapte over, en bevond me na enkele stappen al in het stuurhuis van de spits. Daar trof ik de volgende situatie aan:
De inrichting, althans de technisch-nautische, werd beheerst door een enorm stuurwiel (een haspel met dubbele ring). Aan, of beter, in het stuurwiel hing de schipper van de péniche, als een dief in een schandpaal.

Over de vloer van het stuurhuis rolden enkele lege wijnflessen. Ik had destijds nog niet zo'n goede kennis van de Franse taal en weinig kennis van muziek maar als ik me niet vergis bromde de schipper de "Marseillaise". Hij ignoreerde mijn komst aan boord volkomen en begon het stuurwiel met wilde bewegingen weer in een andere richting te draaien, waarbij hij vloekend en grollend een halfvolle wijnfles probeerde te grijpen, die hij in diepe broekzak had gestoken.

Bij dit alles bleef z'n mais-gele Gitanes sigaret gewoon in z'n mondhoek plakken, of was het een Gauloises? Ik weet het niet meer.

Zoals verteld door Karl Gerhard Strack. (gepensioneerd Rijnschipper, gepensioneerd waterpolitiebeambte)
Met toestemming van K.G. Strack.
Vertaald uit het Duits door Robert Delhaye.

met vriendelijke groet,
Robert



Plaats reactie