Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
Adri

Bericht door Adri »

Bij Basel (zwitserland) is een drielandenpunt. Huningue in Frankrijk en Weil in Duitsland.
In Huningue is een sluisje waar het Canal de Huningue in de Rhein mondt. De andere eind van dat kanaal sluit aan op het Rhône-Rijnkanaal bij Niffer. Door de aanleg van het Grand Canal d' Alsace (kanaal langs de Rijn van Kembs (of beter gezegd Märkt) tot Vogelgrün) was de noodzaak van dit kanaal voor spitsen met weinig motorvermogen overbodig en werd het gestremd. Volgens mij is de foto binnen het sluisje gemaakt.
Tegenover Huningue in het stadsdeel Klein Hüningen van Basel ligt een van de havens van Basel. We zitten hier ongeveer op RKM 170.
Vaarze,

Adri
anton5
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 jan 2005 14:44
Locatie: Roden

spitsen

Bericht door anton5 »

Op verzoek van Evert hier de Jan Breydel van kop tot kont, alleen even door die boom heen kijken.

gr.Wim

Afbeelding


en de schipper nog even in action detail

Afbeelding
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Bericht door Evert CadIJ »

Wim,
Bedankt voor de Jan Breydel van kop tot kont :)
Sluiskil.jpg
Sluiskil.jpg (253.6 KiB) 3090 keer bekeken
Nog een foto uit de oude doos uit een tijd toen er nog regelmatig
een blik spitsen opengetrokken werd.
Het was altijd een soort wedstrijdje.
Wie is er het eerste aan de grens?

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
anton5
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 jan 2005 14:44
Locatie: Roden

spitsen

Bericht door anton5 »

en leeg terug ging hij gisteren weer de Jan Breydel

gr.Wim

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik meen dat het in de negentiende eeuw was dat de Franse minister Freycinet, verantwoordelijk voor het kanalenstelsel in Frankrijk, besloot de sluisafmetingen te standaardiseren. Dat kwam er op neer dat de schepen gebonden werden aan de maximale afmeting 39.50 x 5.05 mtr., de zogenaamde Freycinet-maat. Dat leverde schepen die zo 'vol' mogelijk werden gebouwd om op 1.80 mtr. zoveel mogelijk lading mee te kunnen nemen. Dit waren de zgn. Walen-ponten, uiterst stompe houten schepen. Hierin had je weer verschillende soorten maar ook werd er een type ontwikkeld dat voor de riviervaart geschikt was en scherper dan de andere schepen van 39.50 x 5.05 mtr., dit type werd 'pointu' genoemd -spits-! Toen de Freycinet-schepen buiten hun traditionele vaargebied kwamen moest in het Nederlandstalige gebied een aanduiding -naam- voor deze standaardschepen komen. Mogelijk dat 'pointu' in de schipperstaal kortweg is omgezet in 'spits' waarmee het gros van de Freycinet-schepen wordt aangeduid.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Op deze ansichtkaart van Bethune ligt op de voorgrond de Marius, een dergelijk schip werd 'pointu' genoemd. Het is op steven gebouwd die een weinig vallend is. Op de achtergrond twee houten Walen.

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Bertus

spitsenvaart

Bericht door Bertus »

Beetje denigrerend werd er vaak van een spits gezegd;
" Geladen willen ze niet vooruit en leeg niet achteruit."

Maar ze waren, zoals hierboven omschreven, daar ook niet voor gebouwd.
Bertus
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Spitsenvaarwater, ben benieuwd of deze plaats ook wordt herkend. Kan niet missen denk ik.

Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Ik zal niks zeggen, maar lijkt me een makkie met het kerkschip op de voorgrond.
Groetjes
gerard

Bericht door gerard »

Een bekende ansichtkaart Harrie,wel een mooie.
Gerard.
Plaats reactie