hoi kurt,
de sluis zelf ligt er volgens mij nog maar niet meer in gebruik natuurlijk.
Het is wel minstens 3 jaar geleden dat ik daar langs geweest ben maar de ervaring leert dat het daar niet zo snel veranderd.
gr kees
Spitsenvaart.
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Kurt heeft het over Rodignies,
Maar ook van het oude sluisje van Fresnes,
waarvan de invaart in de afvaart net voorbij een haakse bocht lag,
met de stuw er pal naast.
En die heerlijke sluisjes boven en beneden Valenciennes,
met die hefdeurtjes waar altijd klodders stookolie vanaf druipte!!
Groet Evert
Maar ook van het oude sluisje van Fresnes,
waarvan de invaart in de afvaart net voorbij een haakse bocht lag,
met de stuw er pal naast.
En die heerlijke sluisjes boven en beneden Valenciennes,
met die hefdeurtjes waar altijd klodders stookolie vanaf druipte!!
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
We zijn ondertussen dus al Valenciennes voorbij.
De volgende sluis waar ik een kaart van heb is die van Denain.
Samen met Valenciennes ooit het hart van de Noord-franse mijnbouw en staalindustrie en daar hoorde toen ongetwijfeld heel wat drukte op de Schelde bij. Op vandaag een troosteloze verpauperde stad. In de hallen rechts op de foto zit nog steeds een "indoor" scheepswerf waar o.a. een flink aantal canal du Nord schepen werd gebouwd.
We gaan maar meteen een eindje verder. Net voorbij Bouchain kom je aan de sluis "Pont malin"
Hier moeten we gaan kiezen, zo meteen het canal de St Quentin op, of toch maar door naar het canal du Nord??
Het schip op de foto doet tegenwoordig in de Rotterdamse Leuvehaven dienst als woonschip.
Kees, De huidige situatie te Rodignies ken ik vrij goed en er is daar inderdaad nog steeds niet veel veranderd sinds je laatste passage.
Alleen blijft het moeilijk om foto's te vinden van de nog werkende sluis.
Groeten, Kurt
De volgende sluis waar ik een kaart van heb is die van Denain.
Samen met Valenciennes ooit het hart van de Noord-franse mijnbouw en staalindustrie en daar hoorde toen ongetwijfeld heel wat drukte op de Schelde bij. Op vandaag een troosteloze verpauperde stad. In de hallen rechts op de foto zit nog steeds een "indoor" scheepswerf waar o.a. een flink aantal canal du Nord schepen werd gebouwd.
We gaan maar meteen een eindje verder. Net voorbij Bouchain kom je aan de sluis "Pont malin"
Hier moeten we gaan kiezen, zo meteen het canal de St Quentin op, of toch maar door naar het canal du Nord??
Het schip op de foto doet tegenwoordig in de Rotterdamse Leuvehaven dienst als woonschip.
Kees, De huidige situatie te Rodignies ken ik vrij goed en er is daar inderdaad nog steeds niet veel veranderd sinds je laatste passage.
Alleen blijft het moeilijk om foto's te vinden van de nog werkende sluis.
Groeten, Kurt
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Kurt,
Na Pont Malin konden we 3 kanten op:
Canal de St. Quentin, Canal du Nord of de Sensée richting van de kust.
De scheepslift van Fontinettes bij Arques, op het kanaal naar Duinkerken.
Nu is er een soort museum van gemaakt
Rechts van de foto ligt een diepe sluis (soort schachtsluis) afmeting ongeveer 140 x 12m.
Groet Evert
Na Pont Malin konden we 3 kanten op:
Canal de St. Quentin, Canal du Nord of de Sensée richting van de kust.
De scheepslift van Fontinettes bij Arques, op het kanaal naar Duinkerken.
Nu is er een soort museum van gemaakt
Rechts van de foto ligt een diepe sluis (soort schachtsluis) afmeting ongeveer 140 x 12m.
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Wie weet het??
Bij deze foto denk ik meteen aan Cambrai al weet ik lang niet zeker of ik het juist heb.
Bemerk de ingenieuze "automatische" bediening van deze sluis.
Overigens ook vreemd is de enkele deur. Moest natuurlijk ook wel, anders kon je aan bijde zijden zo'n mechanische bediening gaan bouwen.
Let ook op de spits die boven de sluis ligt te wachten. Lijkt al uit een heel ander tijdperk te stammen dan het schip in de sluis.
Wie zekerheid heeft over de plaats van de foto mag dat zeker laten weten. Foto is overigens niet van mezelf of uit eigen collectie (zie onderwerp oud Amsterdam).
Groeten, Kurt
Bij deze foto denk ik meteen aan Cambrai al weet ik lang niet zeker of ik het juist heb.
Bemerk de ingenieuze "automatische" bediening van deze sluis.
Overigens ook vreemd is de enkele deur. Moest natuurlijk ook wel, anders kon je aan bijde zijden zo'n mechanische bediening gaan bouwen.
Let ook op de spits die boven de sluis ligt te wachten. Lijkt al uit een heel ander tijdperk te stammen dan het schip in de sluis.
Wie zekerheid heeft over de plaats van de foto mag dat zeker laten weten. Foto is overigens niet van mezelf of uit eigen collectie (zie onderwerp oud Amsterdam).
Groeten, Kurt
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Kurt,
Mogelijk dat het op het Kanaal van St.Denis is.
Daar heb je nl. bij de kleine sluis enkele deuren.
De grote sluis is niet goed te onderscheiden,
maar die zijn daar ongeveer 55m x 7,60 of daar omtrent.
Als je met een gewone spits door de kleine sluis wilde,
moest je eerst je meetbrief laten zien dat je wel korter dan 39 m bent.
Het was krap aan als de benedendeur dicht moest, of op de foto open.
Maar als die gesloten was had je al de ruimte
Groet Evert
Mogelijk dat het op het Kanaal van St.Denis is.
Daar heb je nl. bij de kleine sluis enkele deuren.
De grote sluis is niet goed te onderscheiden,
maar die zijn daar ongeveer 55m x 7,60 of daar omtrent.
Als je met een gewone spits door de kleine sluis wilde,
moest je eerst je meetbrief laten zien dat je wel korter dan 39 m bent.
Het was krap aan als de benedendeur dicht moest, of op de foto open.
Maar als die gesloten was had je al de ruimte
Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Hoeveel spitsen zouden deze sluis niet zijn gepasseerd. Bij mijn weten is dit sluisje buiten gebruik geraakt toen de nieuwe dubbele 55 mtr. sluis in gebruik werd genomen in de jaren dertig.
gr. Harry
De schippersvrouw houdt het achterdraadje in de gaten terwijl de Lion d'Or uit Antwerpen wordt geschut.
gr. Harry
De schippersvrouw houdt het achterdraadje in de gaten terwijl de Lion d'Or uit Antwerpen wordt geschut.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."