Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Robert Delhaye »

Franse binnenschepen op de Rijn kwamen met veel weg tot nog in de jaren tachtig. Dat kwam door de twee wereldoorlogen, de Fransen dachten een bevoorrechte positie te hebben en trokken zich niet al te veel aan van de regels op de Rijn.
Dat was ook wel de schuld van de Duitsers. Na de Eerste Wereldoorlog ontstond de absurde situatie dat de loodsen op de 'Mittelrhein' zich verenigden in een 'passief verzet', die tot gevolg had dat schepen onder Franse vlag niet langer beloodst werden...
In antwoord daarop richten de Franse rederijen, zich beroepend op het Verdrag van Versailles de zogeheten 'stations de pilotage' op, met eigen loodsen, de zogenaamde pilots. Deze 'loodsten' uitsluitend schepen onder Franse vlag, dus ook particulieren.
Het waren geen echte loodsen in de ware zin van het woord, maar slechts mannen die het vaarwater ter plaatse kenden, ze voldeden niet aan de strenge eisen waar de Duitse loodsen aan moesten voldoen, zoals bijvoorbeeld kennis van het Duits Recht.
Deze stations de pilotage bestonden nog tot in het jaar 1964.
Daarna werd een Verdrag opgesteld tussen de Mittelrheinische Lotsenvereinigung in Bingen, Kaub en St. Goar en de Communauté de Navigation Française Rhénane, Strasbourg, op 2 augustus 1964. In het Verdrag staat dat na het sluiten van de stations de pilotage de nog voorhanden Franse 'loodsen' in de Duitse organisatie werden opgenomen, en dat in de toekomst alle Franse schepen weer door Duitse loodsen beloodst zouden worden. Daarmee werd na veertig jaar een overblijfsel van de Eerste Wereldoorlog in het kader van de Duits - Franse Vriendschap opgelost.
Hoe ver die 'Vriendschap' ging, weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat aan beide zijden de samenwerking stroef verliep, en niet alleen tussen de loodsen - voeg er ook de vele naar Frankrijk gegane (als herstelbetaling) grote radersleepboten. Er moet nog jarenlang tandengeknars te horen zijn geweest.

Bron: Beiträge zur Rheinkunde 1966 - Rheinmuseum Koblenz

met vriendelijke groet,
Robert
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Robert Delhaye »

Fijn dat men het verhaal leuk vind. Uiteraard zijn de namen veranderd, en ook die van de spits (mocht er iemand willen zoeken). Het verhaal is wel echt gebeurd.
Ik zal meer verhalen van Karl Strack plaatsen, maar dit was het enige dat bij 'spitsenvaart' kon. De andere verhalen komen bij 'Rijnvaartnostalgie' en onder rederijen bij 'Haniel Reederei'.
Het is mogelijk dat ik in 'spitsenvaart' kan vertellen hoe het voor de rechtbank afliep, dat moet ergens staan, maar ik heb het tussen de stapel tekst die Karl Strack me enkele jaren geleden alweer, stuurde nog niet kunnen vinden.

Spitsenvaart is ongelooflijk interessant. De schepen kunnen op de Westerschelde of op de Rijn, langs de Loreley, maar ook in een hydraulische scheepslift op een Frans kanaal. Van alle binnenschepen zijn, denk ik, ook de meeste uitvindingen of nieuwe ideeën toegepast op spitsen en andere kleinere kanaalschepen. Getrokken door mensen of paarden, getrokken door tractors door tunnels, geduwd door opduwers (heet dat niet een 'gatstoemper' in het Vlaams?). En dan had je nog spitsen met een stoommachine, of bedrijven (zag ik op oude ansichtkaarten uit Parijs) die een soort drijvende achterkant achteraan de spits bevestigden met een kleine stoommachine en zijrad-aandrijving. Sleepspitsen getrokken door sleepboten, motorspitsen en koppelverband-spitsen..... je raakt niet uitgekeken.

met vriendelijke groet,
Robert.
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Gernot Menke »

Natuurlijk was het niet goed dat de uiteindelijk betaalde piloot in Bingen net het schip verliet. Men kan begrijpen dat de schipper er heel boos over was.

Toch moet je zeggen dat hij waarschijnlijk zonder alcohol tijdig in Thionville zou zijn aangekomen ... :roll:

Gr. Gernot
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Robert Delhaye »

Dag Gernot,

Toch een lange reis van Basel naar Thionville, dat kost veel diesel en olie. En een loods...
Ik vraag me af hoeveel hij verdient heeft met 350 ton lading?

De vaart heeft hij toch nog goed gedaan! Langs de Sieben Jungfrauen en de Loreley... een avonturier.
...und die Fähre St. Goar - St. Goarshaussen, ist auch gut davon gekommen...
Maar op zijn eentje de sluizen van de Moezel passeren (zonder Funk).

met vriendelijke groet,
Robert
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door teerkwast »

maar met die franse motors,hebben ze toch een mooie vloot opgebouwd.
Afbeelding
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Spitsenvaart.

Bericht door tijdstroom »

Spitsen laadden meestal rond de 250 ton in die tijd, vanwege de diepgang op de kanalen. Vanuit frankrijk waren de tarieven op de beurs voor reizen naar duitse bestemmingen veel beter betaald, dan reizen naar Bazel, waar geen rijnattest voor nodig was. Ik vond het in ieder geval wel interessante reizen, ook al moest ik ook wel eens een loods meenemen. Omdat toen de leeftijd voor het halen van je patent 23 jaar was, heb ik een paar reizen zonder loods gevaren en zonder patent, ik was 19 toen ik begon met mijn eerste schip. Elke wsp werd dan ook met argusogen bekeken. Niet elke wsp deed trouwens moeilijk, weet nog dat Klaas Eerkes met het indraaien van de Main bezoek van ze kreeg, maar blijkbaar niet had gezien, dat het patent tot Duisburg was. Of het moet zijn geweest, dat hij ervan uit ging de Rijn van boven naar beneden, zoals het veelal bij de spitsenschippers uit frankrijk en duitsland,de Saarbruckers ging.

gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Spitsenvaart.

Bericht door piet42 »

op de zuid willemsvaart sluis 10 kom ik de remacum tegen op de scheiding van smal en verbreedt zo te zien
Bijlagen
remacum sl 10 rws.jpg
remacum sl 10 rws.jpg (134.12 KiB) 1643 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Spitsenvaart.

Bericht door piet42 »

spits liberte uit dordrecht en ms koophandel VI in de werkhaven haringvlietdam
we hebben daar zelf ook verschillende malen grint gelost voor de beding die werd opgebouwd van fijn grint tot rotsblokken
Bijlagen
liberte en koophandel VI haringvlietdam.jpg
liberte en koophandel VI haringvlietdam.jpg (93.8 KiB) 1510 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door JC »

Bijzonder schip, die LIBERTÉ.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door teerkwast »

Voor een spits wel.
Afbeelding
Plaats reactie