Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Spitsenvaart.

Bericht door piet42 »

menig schipper dus ik ook heeft zijn pols wel eens verzwikt of flink zeer gedaan aan de benzine ankerlier motor aan de gang slingeren met de slinger dus en dan terugslag van die krengen s'morgens vroeg in de vries kou op je nuchteren maag was altijd genieten in terneuzen bij pieters en fraeijenhove dus maar snel een startmotor van een vliegtuig (dacht ik) op laten zetten heerlijk op een knopje drukken en gaan.
die had wel meer onderdelen uit vliegtuigen ook de bochtaanwijzer werd veel gebruikt.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Spitsenvaart.

Bericht door DPLA »

Nog even Off Topic :


Ook aan de wal werden de Britse straathonden vroeger gebruikt, bij boeren op de melkmachine in het weiland, op transportbanden, Bloembollen plantmachines, enz.
Op de scheepswerf voor een waterpomp om schepen af te spuiten, op een Stork lenspomp, enz.n

Rotdingen, als je ze nodig had, deden die rotdingen het nooit, een lamme arm van aan het touwtje trekken, later waren ze er nog met en repeteerstarter, het staaldraadje rolde vanzelf weer op , zo kon je achter elkaar door trekken voordat dat rotding het eindelijk deed.
Echt een ramp.

Maar de 1 cilinder Listers konden er ook wat van hoor, die rotdingen sloegen altijd terug, als je niet uitkeek.
Een baas/collega op de scheepswerf zei altijd : Stug door blijven draaien, gang maken, hendeltje naar beneden en doordraaien, als je niet stug door draait dan slaat hij terug. ("eigen schuld,dikke bult" zei hij dan, hahahaha.
Menig keer de pols verzwikt met die rottige Lister. (geen fijne herinnering aan het merk Lister)

Inmiddels vergane glorie, de jongeren onder ons weten dit niet, tegenwoordig is alles elektrisch en digitaal.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spitsenvaart.

Bericht door pieter53 »

Ik heb een tijdje met een Briggs gewerkt, maar weinig problemen met het starten gehad.
Het was een ether snuiver. Altijd een busje start-pilot bij de hand.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door teerkwast »

Een Lister, kon je nog makkelijk door de compressie draaien. Bij een liggende Deutz, en vooral als die koud was, moest je toch goed uitkijken.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Kees Keijzer »

Niet zeuren, een 14/16 pk liggende Deutz met de hand starten, dat is andere koek, automatische kleppenligter instellen op vier slagen.dan draaien aan de slinger en gang maken, met de vierde slag kwam de compressie als je daarheen ging sloeg de Deutz aan. Nooit meegemaakt dat die terug sloeg.heb er van1959 tot1976 mee gewerkt.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Kapitein Spok »

Ik herken veel van de opmerkingen die heir gemaakt zijn over het (hand)starten van kleine motoren.

Bij het starten van een liggende (dampgekoelde) Deutz met koud weer, kwam daar bij ons nog wel eens een flinke ketel kokend water aan te pas om hem wat op te warmen. Scheelde een jas, maar die had je bij het zwengelen ook niet nodig! :lol:

Het 6 pk Deutz 'je op de ankerlier had de nare gewoonte om één klap te geven en er dan even mee op te houden. Dor die ene klap vloog de zwengel uit de moer en kon je hem dus niet aan de gang houden. De oplossing: gelijk de frictie van de inschakelen en zodat het jachtwiel van de lier direct meedraaide. Dan één man bij de Deutz de tweede met aande zwengel van de lier en zodra er beweging in kwam hield je met de lier de Deutz aan de praat. Sloeg hij aan dan was de eertse man bij de frictie om de lier uit te schekelen, de tweede man bleef wel aan het jachtwiel draaien, want zodra Deutz weer even de geest dreigde te geven was het: frictie in "aan de praat houden die handel".

Ja dat was "DIE GOEIE OUWE TIJD" weet je nog wel?
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Spitsenvaart.

Bericht door DPLA »

Hallo Kees,

Ik moet ook niet zeuren, dat zei mijn baas/collega ook altijd, op het werkschip, (Beurtschip met hijstuig, Katwijker) van de scheepswerf stond voorop ook een liggende Deutz met waterkoeling (kookpot) om de liggende cilinder, ook dit vond ik ik een rotding, zeker als het koud was. (10 graden vorst) Regelmatig vloog de slinger uit het vliegwiel. :(

Het zal wel echt aan mij liggen , te klein, te licht gebouwd ! :( :(
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Schier Hameete »

Een Briggs & Stratton als ankerlier motor werd ook veel gebruikt.
Op de Luxe motor is er rond 1960 een V groef in een van de jachtwielen van de ankerlier gefreesd voor de V snaar en een Briggs & Stratton erbij voor de aandrijving en eigenlijk werkte dat best wel goed . De benzine toevoer van de Briggs & Stratton goed zetten en een ruk aan het jachtwiel en meestal de eerste keer liep het.
Als het met een paar keer niet lukte dan de bougie eruit droogmaken wat potlood tussen de contact puntje en dan lukte het bijna altijd.
Nu zou dat niet meer mogen draaiende wielen onbeschermde V snaar dat is nu uit de boze.
Op de punt tussen de Kalkhaven en Oude Maas in Dordrecht zat een machne fabriek die al deze benzine motortjes kon reparen. De naam was dacht ik Rombout maar zeker weet ik dat niet meer.
De naam stond op zijn werkplaats een wit huis naast de invaart van de Kalkhaven.
Zolang ik aan boord ben geweest op de Tijdstroom hebben we er met tevredenheid mee gewerkt. Voor dekwassen en water uit het
ruim pompen bij nat zand laden hadden we een 1 cilinder lister met pomp .
Maar in gevallen dat de draagbare pomp met Briggs & Stratton werd gebruikt werkte dat meestal wel naar wens.

Op de Spits stond er bij de ankerlier een Bernard dat was niet zo bedrijf zeker bij vochtig weer s'morgens vroeg ging dat niet altijd naar wens.
Ik gebruikte bij de Bernard eigenlijk nooit de slinger maar trok hem met een startkoord aan de gang dan moest wel de hele beschermkap weggehaald worden maar met het startkoord had je geen last van terugslaan.
Maar voor die Bernard is vrij spoedig een door een 24 volts electromotor vervangen.
In Terneuzen bij Pieters en Fraaijenhove die plaatsen toen verschillende electromotoren van electrisch aan gedreven verkoopwagens van bv van de bakker of melkboer en dat werkte best goed.
Dat was nog in het tijdperk dat er nog bijna geen 220 aan boord was.
Die Bernard motortjes stonden in Frankrijk ook dikwijls aan transport banden als je bijvoorbeeld ergens op een laadplek waar geen electricteit aan wezig was moest laden en er was een transportband nodig dan had je zoiets. Soms ging dat goed maar bij vochtig weer s'morgens vroeg kon het wel eens even duren voor het spul in beweging was
Hier zón plaatje van zo'n band bij het laden aan zo'n laag kantje ergens aan een kanaaltje in Frankrijk (het zijn bietenpulp pellerts die hier aan boord komen)
Band.jpg
Band.jpg (93.52 KiB) 1726 keer bekeken
gr, schier
Afbeelding Afbeelding
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door JC »

In deze bloemlezing mis ik nog de onvolprezen Armstrong Siddeley. Geen foto, de auto's die ze maakten vind ik nog steeds mooier :mrgreen:
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Kees Keijzer »

Schier;
Bij mijn oom Maarten op de ZEELANDS LUISTER stond er een Armstrong Siddeley bij het hijstuig.
Ze waren er heel tevreden over.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie