Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door mastodont »

Dit is wat Willy er van zegt

Hallo Leo



ik zie op spitsenvaart een stukje over die spits met patrijspoorten.

wij hebben vroeger nog bij mijn vader aan boord veel van Doornik gevaren

cement en klinkert voor IJmuiden,

toen der tijd ik heb het over 1947 -48 voor er ook regelmatig een spits met patrijspoorten in de roef.

en vroeg ik wel eens aan mijn vader waarom heeft hij patrijspoorten.

het antwoord mijn vader was, dat schip is speciaal gebouwd op een zeeboten werf in Temse meen ik

voor de aanleg van de pier van Zeebrugge, hij kwam ook regelmatig in Doornik om hel grote stenen,

die er één voor één met de kraan in Vaulx (plaatje boven Doornik) werden geladen, ik heb dat zelf nog gezien herinner ik mij.

het schip voor wel onder Belgische vlag, weet ik nog.



er stonden ook wel eens reizen op het bord in Doornik voor Zeebrugge met als bijschrift lossen op het strand.

je moest dan je schip bij hoog water op het strand zetten, wat niet altijd zachtjes ging, het strand was erg hard wisten ze altijd te vertellen.



of het over deze spits ga weet ik niet, maar dit weet ik er nog van.

ik zie wel op de foto in Duitsland een hakenkruis op de roef achterop, het schip zou gevorderd kunnen zijn, vanuit België.



Groetjes Willy
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Kees Touw »

De foto met de spits met Hitler-propaganda moet genomen zijn kort voor 5 maart 1933, toen waren er namelijk Rijksdagverkiezingen.
De NSDAP van Hitler stond toen op Liste 1.
Groet va K.T.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door mastodont »

Dat is ook weer zo
goed opgemerkt Kees
gr
leo
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Re: Spitsenvaart.

Bericht door *Waterman* »

Heb een andere foto van de propaganda-spits. Op de naambord is te lezen dat het schip van thuishaven Saarbrücken voer, dus wel degelijk Duits was.
Naam is niet te lezen.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door teerkwast »

Ik ben geen spitsenman, maar om nou te zeggen dat het echt op een spits lijkt.
Afbeelding
nestor
Berichten: 251
Lid geworden op: 22 dec 2005 21:44
Locatie: Vlaardingen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door nestor »

Spits (schip)


De spits is een vrachtschip waarvan de afmetingen zijn afgeleid van de maten van de sluizen en kanalen in Frankrijk. Deze afmetingen van de kanalen werden in 1879 vastgelegd door minister van openbare werken Charles de Freycinet. De sluiskolken moesten minimaal 5,20 meter breed en 40 meter lang zijn. De minimale waterdiepte bedraagt 2,20 meter en de maximale doorvaarthoogte is 3,50 meter.

Een spits kan maximaal zo'n 300 tot 400 ton vervoeren en heeft een maximale diepgang van gemiddeld 2,50 meter. Eigen gewicht bedraagt rond 80 ton. Veel spitsen zijn 38,50 meter lang en 5,05 meter breed. Deze maten van de spits komen overeen met CEMT-klasse I. De spits heeft als nadeel dat de vrachtcapaciteit beperkt is. Daar staat tegenover dat deze schepen op vrijwel alle Europese binnenwateren kunnen varen. Een ander nadeel is, dat als gevolg van de stompe voorsteven de snelheid laag is. Een uitspraak in de schipperswereld is dat in een spits geen gang te branden is. Ze zeggen ook wel geladen niet vooruit en leeg niet achteruit te krijgen.

Kortom een heel ruim begrip, wat is een spits.....38,50x5,05 meter, en het model ? hoe vierkanter hoe meer ton dat je kan mee nemen.

Peter
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door teerkwast »

Dank je voor de uitleg, Ik dacht persoonlijk altijd dat het model de naam bepaalde. Die afmetingen kwamen wel meer voor.
Zo maar eens een vraag. Een 47 meterspits, is die zo gebouwd, of is die verlengd. Dit schoot mij zo ter binnen, er voer vroeger voor Willem Maas ook een 47 meter spits met zand en grind op Stein. De naam ben ik vergeten, maar de schipper heette Peperkamp. Het was wel een zeer beweeglijk schip, slap.
Afbeelding
pionier
Berichten: 674
Lid geworden op: 18 apr 2007 18:57
Locatie: Dordrecht

Re: Spitsenvaart.

Bericht door pionier »

47 m spitsen zijn meestal zo gebouwd, je kan er de Franse Maas mee op tot Verdun, boven Verdun zijn de sluizen 39 m.
Spitsen van 49 m zijn meestal verlengd, van ongeveer 38.50 of nog iets daar boven tot 49 m.
Onze Pionier hebben we laten verlengen in 1986 bij scheepswerf Bocxe in Ter Aar met 10 m tot 49 m.
Met deze lengte konden we naar Emmeloord, daar zijn we dikwijls geweest met kunstmest en veevoer. En ook voor retour lading, brouwgerst
en tarwe. Maar dat is ook verleden tijd, alles gaat via Kampen.
Groet Wim Pionier
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Kees Touw »

Afbeelding
Is dit een motorspits of een gemotoriseerde spits?
Zie de boordlichten. Foto is van voor 1927.
Gelijk nog een vraag: waar is dit?
Groet van K.T.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Spitsenvaart.

Bericht door navigatie »

Hallo Kees,
Toen ik de foto zag dacht ik gelijk aan Meiderich, maar..... Franse sleepboten en ik zie nog een spits doet dan weer aan Frankrijk denken. Het schip op de helling is natuurlijk wel groter en die Franse boot en raderboot doet toch erg aan de Rijn denken.
Volgens mij is het niet in Straatsburg, om maar wat te noemen.
Motorspits of gemotoriseerd? Zo te zien doen ze het toch nog maar met de hand.

grt Wim

ps Even op GE gezocht: de kade waar die sleepboten liggen is(lijkt) nog dezelfde als de huidige kade in Hafenbeccken B. Kan even niet op de naam van de werf komen en zeker niet hoe hij destijds heette.
Plaats reactie