Rivierloodsen (vroeger en nu).

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rivierloodsen (vroeger en nu).

Bericht door pieter53 »

Regels zijn niet altijd even duidelijk.
Ze veranderen: dus als we niet weten over welke tijd we het hebben, weten we ook niet welke regels van kracht zijn.
Ze verschillen van plaats tot plaats: want niet alleen zijn er landelijke regels, er zijn ook provinciale en gemeentelijke regelingen,
bovendien gelden op bepaalde wateren bijzondere bepalingen.
Kortom: wie gaat dat nu eens haarfijn uitpluizen? :mrgreen:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Franzose
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 okt 2010 21:13
Locatie: Leutesdorf a/Rh (D)

Re: Rivierloodsen (vroeger en nu).

Bericht door Franzose »

Hallo oude schipper, wir sind immer ohne Lotse über Zeeland gefahren.

Nur einmal, da war ein Ablöser an Bord der hatte Angst zu fahren, haben wir in Dordrecht einen Lotsen bekommen.
Zum Mittagessen sollte er nach hinten in die Wohnung gehen.
Nein nein hat er gesagt, ein junger Mann wie du (ich war 17 Jahre alt) kann nicht allein hier fahren !
Das Essen und eine Tasse Kaffee mit Gebäck wurde im Steuerstuhl serviert und der Lotse hat immer gestaunt das ich ohne seine Hilfe gefahren bin.

Ob der Lotse in Wemeldingen von Bord ist oder bis Antwerpen an Bord war weis ich nicht mehr. (Es sind 55 Jahre vergangen)

Ja mein Vater hatte immer darauf geachtet das ich, egal ob bei Tag oder Nacht, auf Zeeland fahren kann.
Wir hatten noch kein Radar, aber mein Vater hatte einen Kompasskurs von Boje zu Boje angelegt. So konnten wir auch bei schlechtem Wetter fahren.
Ja ja wir sind sehr viel nach Antwerpen gefahren.

gr ernst
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Rivierloodsen (vroeger en nu).

Bericht door ichthus »

Hallo allen,er wordt hier wel vaker iets niet begrepen , feit is dat ik als 21jarige in Amsterdam alle vaarbewijzen heb behaald (diploma,s ),en toen ik 23 was ,in Rotterdam bij dhr Spaan het rijnpatent tot Basel.Toen ik schipper werd toonde ik deze bundel aan de R.P te water, deze schoven mijn vaarbewijzen terzijde met de medededeling # alleen het Rijnpatent is voldoende voor alle wateren # En een fijne dag verder . gr Wim P.S van Basel tot Rheinfelden hebben ze nog iets anders bedacht ,als je na een x aantal keren binnen een x aantal jaren je patent ophaalt en zelf daar gaat varen word er op en af altijd een loods rekening gepresenteerd.!
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rivierloodsen (vroeger en nu).

Bericht door pieter53 »

Natuurlijk wordt er hier wel vaker iets niet begrepen.
We zijn niet allemaal even oud.
We hebben niet allemaal dezelfde ervaring.
We weten niet allemaal evenveel
en we zijn niet allemaal even snugger :-)

Maar als iemand het ons geduldig uitlegt, kunnen wij een heleboel leren.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rivierloodsen (vroeger en nu).

Bericht door ossebaar.j »

Toen ik in 1963 ben gaan varen , wasje een rijn patent moest hebben vanaf /boven het Spijkse Veer . Binnen Nederland kon iedereen een vaartuig besturen . Mijn werkgever de Nederlandsche Rijnvaartvereeniging stimuleerde wel dat het personeel aan scholing deed . Dit kon de rijn en binnenvaart school ; via het Koningklijk Onderwijsfonds voor de Scheepvaart , schriftenlijke cursussen genoten worden . Ik heb oa , het matrozen diploma ( 3 jaar ) , motordrijver ,Adspirant machinist ,en binnenvaart diploma's behaalt . Het schippersdiploma had de volgende examenvakken ,nederlandsche taat ; rekenen ; splitsen en knopen ;wetten en reglementen ;scheepspapieren ;in en uitklaren ; werktuigen en instrumenten ; aardrijkskunde ; samenstellen en onderhoud ; laden en lossen ; navigatie op kanalen , rivieren , ijselmeer , zeeuwse stromen - waddenzee ; zeemansgids- zeekaarten ; motoren .
Als je in het bezit was van het motordrijversdiploma kreeg je voor motoren vrijstelling . Mijn diploma's waren geldig om als schipper voor ruime vaarwaters en kanalen met schepen door eigen mechanische kracht voortbewogen , sleepboten uitgezonderd . Daar ik toen op de duwvaart werkzaam was , werd de praktijk op de duwvaart ( navigatie ) met een scheef oog aan gekeken .
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Rivierloodsen (vroeger en nu).

Bericht door Fluks »

Ik kreeg in 1965 mijn rijnpatent voor mechanisch voortbewogen schepen,dus ook voor sleepboten,we sleepten ten slotte ook
met motorschepen.Ik mocht niet als schipper met sleepschepen varen.Op de duitse kanalen mocht ik op sleepschepen varen tot 150 ton.
Ik ben tientallen keren met mijn birsfeldenpatent naar Birsfelden gevaren,maar nooit geen loodsgeld betaald.
Groeten,Arie.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Rivierloodsen (vroeger en nu).

Bericht door mastodont »

Franzose schreef: 27 aug 2018 10:18 Hallo oude schipper, wir sind immer ohne Lotse über Zeeland gefahren.
Ja mein Vater hatte immer darauf geachtet das ich, egal ob bei Tag oder Nacht, auf Zeeland fahren kann.
Wir hatten noch kein Radar, aber mein Vater hatte einen Kompasskurs von Boje zu Boje angelegt. So konnten wir auch bei schlechtem Wetter fahren.
Ja ja wir sind sehr viel nach Antwerpen gefahren.

gr ernst
Dit gaat nu niet meer op
Je moet nu op de Westerschelde ( en het kanaal van Terneuzen tot aan Gent)de Engelse of de Nederlandse taal machtig zijn
En u schrijft hier in het Duits, dus bent u nu verplicht om met iemand aan boord te varen die een van de zo juist genoemde talen machtig is
gr
leo
Franzose
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 okt 2010 21:13
Locatie: Leutesdorf a/Rh (D)

Re: Rivierloodsen (vroeger en nu).

Bericht door Franzose »

Hallo Leo, mijn nederlands schrijven is slecht na vele jaren :oops:

gr ernst
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rivierloodsen (vroeger en nu).

Bericht door ossebaar.j »

Ik dacht dat het aannemen van een loods voor de verzekering geldig was . Of je moest een patent hebben , bv in het gebergte en voor de stad basel ( verplicht ,polizei voorshrift ) .
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rivierloodsen (vroeger en nu).

Bericht door Kapitein Spok »

Gert Schouwstra schreef: 26 aug 2018 16:13 De vaarbewijsplicht in in 1974 ingevoerd. Daarvoor was het voor Nederlandse en Belgische schepen vrij varen op de Schelde, er gold geen loodsplicht. Maar misschien was dat voor Franse en Duitse schepen niet het geval? Het Rijnpatent gold niet op de Schelde, dacht ik.
Gert, dit is niet juist, maar wellicht heb je een tikfoutje gemaakt.
Volgens mij is de vaarbewijsplicht in 1984 bij het in werking treden van het BPR ingevoerd.

Ik weet namelijk zeker dat de vaarbewijsplicht na 1980 is ingevoerd, want ik was al aan de wal en heb nog best moeite moeten doen om zonder examen een vaarbewijs te krijgen.
Aanvankelijk werd het Rijnpatent, in mijn geval van Basel tot het Spijkse veer, niet geaccepteerd als bewijs van voldoende bekwaamheid voor het vaarbewijs.
Volgens mij was dat niets anders dan een politiek pressie middel om Duitsland te bewegen het groot vaarbewijs ook te erkennen voor al hun wateren met bijzondere patenten.

Uiteindelijk heb ik op basis van getuigenverklaringen en documenten als charters, vaartijdenboek ed. in maart 1985 een grootvaarbewijs gekregen.

Voor zover mij bekend was er met uitzondering van het RPR gebied tot die tijd nergens in Nederland een loods of diploma plicht.
Net zo min als dat er eisen werden gesteld aan de technische staat van een schip, zolang het maar binnenlandse bestemmingen had en dan mocht het zelfs "de Rijn kruisen".

Het waren de (onderlinge) verzekeringsmaatschappijen die deze eisen wel stelden. Maat beurspolis verzekerde schepen hoefden nergens aan te voldoen, zolang ze maar binnen de toegelaten afmetingen van de vaarweg bleven.

Ik voelde me daar begin jaren tachtig als sluiswachter te Weurt wel eens heel ongemakkelijk bij. Dan kwam er een slooprijp kanaalschip afgeladen met grind de Maas af, met daarachter een bootje op de kont waarbij de "koppeldraden" bestonden uit een aantal oude aan elkaar geknoopte staaldraden, maar de totale lengte bleef onder de 100 meter en dan was daar preventief niets aan te doen.
Maar als dan een uur later een gloednieuwe "Neckarsteinacher" van 105x11.40 voor de sluis kwam, dan mocht ik die niet schutten omdat hij te lang was en geen vergunning had voor deze lengte.

Toen in 1984 het BPR in werking trad en deze lengte zonder vergunning mocht varen, stonden er bij ons meer dan 1500 ( vijftienhonderd) scheepnamen in klappers van schepen met een " bijzondere vergunning".
Plaats reactie