Wie herkent dit schip ?

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door pieter53 »

Robert Delhaye schreef: 17 nov 2017 14:38 Ik zag dat er na de Stork-Hesselman een Rolls-Royce motor werd ingebouwd. Dat is een in de binnenvaart niet veel voorkomende machine, of vergis ik mij? Ik ken Rolls-Royce eigenlijk alleen van oorlogsschepen, en dan ook nog meestal als gasturbines.
Wie weet iets te vertellen over kleinere Rolls-Royce motoren, zoals in de "Pelikaan" (265 pk)?

met vriendelijke groet,
Robert
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Roy ... ge_engines
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door k-k »

Robert, In de Iris van Zwaans stonden er 2.
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/5744/
Bij de BP Raffinaderij in Europoort hadden we er in 1967 2 aan de brandbluspompen en 2 aan Crude transferpompen staan.
De Crudetransferpompen zijn begin 70-er jaren opgedoekt en bij de bluspompen stak er bij eentje opeens een drijfstang uit het carter.
Maar toen waren ze denk ik 20 jaar in bedrijf. Elke week gingen ze op zondag een paar uur bij. Normaliter draaiden er elektro pompen.
De diesels waren bedoeld voor een powerfailure.
Gr. Klaas
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door Robert Delhaye »

Dag Klaas,

Bedankt voor de informatie. Deze motoren waren mij eigenlijk alleen bekend uit de zeevaart en marine.

met vriendelijke groet,
Robert
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door piet42 »

iedereen weer bedankt namens RAZ ;)
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door Fluks »

Bij mijn laatste werkgever hadden we we verscheidene Rolls Royces in onderhoud.Dat waren meestal generator-motoren.Tot mijn verbazing moest ik zelfs aan een motor van 2.200 pk sleutelen.Ik was verbaasd,dat men zulke vermogens had.
Groeten,Arie.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door Kees Keijzer »

In de eerste TRISULCA van Verschure in beheer bij Zwaans v.d. Heuvel stond als eerste motor ook een Rolls-Royce.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door Arie »

Kees Keijzer schreef: 17 nov 2017 17:39 In de eerste TRISULCA van Verschure in beheer bij Zwaans v.d. Heuvel stond als eerste motor ook een Rolls-Royce.
Groet, Kees.
Klopt Kees, tijdens de schippersstaking van 1977 hebben wij met de Vlist de gehele stakings duur bij de Trisulca langszijde gelegen in de tweede Merwedehaven in Dordrecht , Henk van Peelen was er toen schipper op en voer met zijn vrouw Jose en een matroos op dit schip en regelmatig een bakkie gedaan aan boord van de Trisulca.
De Rolls Royce is vaak te sprake gekomen, want het was niet echt een succes, eerder een drama, deze motor is dan ook vrij snel vervangen door een GM van een 600 pk welke afkomstig was van een franse duwboot, als ik het goed onthouden heb de Toul.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door Kees Keijzer »

Arie schreef: 17 nov 2017 21:17
Kees Keijzer schreef: 17 nov 2017 17:39 In de eerste TRISULCA van Verschure in beheer bij Zwaans v.d. Heuvel stond als eerste motor ook een Rolls-Royce.
Groet, Kees.
Klopt Kees, tijdens de schippersstaking van 1977 hebben wij met de Vlist de gehele stakings duur bij de Trisulca langszijde gelegen in de tweede Merwedehaven in Dordrecht , Henk van Peelen was er toen schipper op en voer met zijn vrouw Jose en een matroos op dit schip en regelmatig een bakkie gedaan aan boord van de Trisulca.
De Rolls Royce is vaak te sprake gekomen, want het was niet echt een succes, eerder een drama, deze motor is dan ook vrij snel vervangen door een GM van een 600 pk welke afkomstig was van een franse duwboot, als ik het goed onthouden heb de Toul.

Gr. Arie
Hier de TRISULCA,rond 1977 al met de G M er in , hij vaart overstuur weg uit de westtak van de 1e Pet. in Pernis waar die z'n bakje vloeibare zwavel had geladen, Henk Peele was daar de schipper, een goede collega;
Afbeelding
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
peter1971
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2010 23:27

Renkum Haven Papierfabriek van Gelder 2 met eigen schip de Eendracht

Bericht door peter1971 »

Weet iemand precies wanneer deze foto genomen is?
Renkum Haven Papierfabriek van Gelder 2 met eigen schip de Eendracht Collectie FB Karel Noy
Renkum Haven Papierfabriek van Gelder 2 met eigen schip de Eendracht Collectie FB Karel Noy.jpg
Renkum Haven Papierfabriek van Gelder 2 met eigen schip de Eendracht Collectie FB Karel Noy.jpg (154.66 KiB) 1615 keer bekeken
Renkum Haven Papierfabriek van Gelder 2 met eigen schip de Eendracht Collectie FB Karel Noy.jpg
Renkum Haven Papierfabriek van Gelder 2 met eigen schip de Eendracht Collectie FB Karel Noy.jpg (154.66 KiB) 1615 keer bekeken
Bijlagen
Renkum Haven Papierfabriek van Gelder 2 met eigen schip de Eendracht.jpg
Renkum Haven Papierfabriek van Gelder 2 met eigen schip de Eendracht.jpg (117.9 KiB) 1615 keer bekeken
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Wie herkent dit schip ?

Bericht door piet42 »

peter Renkum Haven Papierfabriek van Gelder 2 met eigen schip de Eendracht weet je het nummer van de eendracht toevallig
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie