Binnenvaart in Engeland

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Binnenvaart in Engeland.

Bericht door mastodont »

een mooi verslag marco
erg kleinschalig
het is net of je door Madurodam vaart
ik begrijp die Engelsen niet
als je toch zulke mooie kunst werken bouwt ,waarom dan niet wat groter dan heb je er toch meer rendement van
dat hebben ze in Frankrijk dan toch beter begrepen
maar dat er echte kunst stukjes gebouwd zijn heb je hier wel laten zien

over het snel varen is er in het boek van kapitein Hornblower ook iets geschreven
het schip wat een sneldienst onderhield had op zijn voorschip een scherp mes in de vorm van een zeis
als de teggenligger niet snel genoeg zijn sleep cq jaag touw liet vieren zodat ze er over heen konden dan werd het door het mes door gesneden
Afbeelding
ik zie dat ze er net als in Frankrijk toch ook maar aan een kant van het water een jaagpad hebben wat de op en afvaart alle twee moeten gebruiken
vandaar als je begrijpt wat ik bedoel
altijd goed om te weten wat het recht van de sterkste is

gr
leo
ronnie
Berichten: 189
Lid geworden op: 19 feb 2005 15:30
Locatie: Cuijk

Re: Binnenvaart in Engeland.

Bericht door ronnie »

Mooi verslag,
Nu nog een kaartje met jullie route dan kan ik die ook een keer varen. :)
Gr Ronnie
Geert

Re: Binnenvaart in Engeland.

Bericht door Geert »

Even voorstellen,mijn naam is Geert,al weer bijna 2 jaar met pensioen en een van de toch wel aardig
wat Nederlandse eigenaren van een Narrowboat in Engeland.
Jullie verslag gelezen en het geeft precies weer wat wij,nu al weer 3 jaar regelmatig ervaren.
Volgende keer alleen in uiterste geval vastmaken bij een water vul plaats,huurboten hebben al een
minder goede reputatie,en dit helpt niet echt.
Maar goed,de meeste huurboten varen laat en beginnen vroeg dus vooruit maar :-)
Onze laatste reis was een 4 weken rondreis,van onze thuishaven Brinklow langs het Oxford Canal naar
Hawkesbury Junction,naar boven via Coventry Canal en Birmingham&Fazeley canal,de Trent & Mersey
tot aan Middlewich,daar de Middlewich Branch op (kortste gegraven kanaal van UK) komt uit in de
Shropshire Union,hier klein stukje zakken tot de volgende afslag en toen het Llangollen Canal op!!
Als je nog een volgende mooie reis wil gaan doen is dit kanaal wel een aanrader.
Wij hebben hem helemaal gedaan met o.a. het beroemde aqueduct,hier moet je geen hoogte vrees
hebben.(google maar eens op Llangollen Aqueduct).
Terug reis via Shropshire Union en Staffordshire & Worcesterhire canal en toen weer via zelfde route
als heen,terug naar Brinklow.
Wij hebben gemiddeld 5 uur per dag gevaren,dus je kan deze hele reis sneller doen.
Wil je alleen Llangollen canal doen,dan kan je heen en terug in een week.
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Binnenvaart in Engeland.

Bericht door mastodont »

te mooi om niet te laten zien
Afbeelding

hier komt hij vandaan
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pontcysyllte-aquaduct
Geert

Re: Binnenvaart in Engeland.

Bericht door Geert »

Afbeelding

Nog wat foto's gevonden,van onze eerste reis,we moesten van Beverley (boven Hull) naar onze
thuishaven in Brinklow.
Hier in de jachthaven van Hull gewacht op goed weer,wind en tij voor dat we de Humber op konden
varen.

Geert
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Binnenvaart in Engeland.

Bericht door bargemast »

Hier is dan eindelijk weer eens een berichtje van mij, omdat ik nu tijdens de Kerst visite bij mijn zus in België een perfect wifi signaal heb, war ik van profiteer om weer eens door de forum-berichten heen te gaan.

Ik heb net zitten genieten van het uitvoerige verslag van Marco en zijn ploeg, die een mooi vakantie reisje met de Narrowboat gemaakt hebben.

Even over die 2 jagende Narrowboats, die daar ervaring mee hadden, dat is heel logisch want dat bootje wat gejaagd werd is de "Butty" ongemotoriseerde scheepje wat door een gemotoriseerde narrowboat gesleept wordt, als er voldoende afstand is tussen de sluizen sleept de motor de butty dan tot de volgende sluis, waar de butty daarna gejaagd in-en door vaart.

Het gefotografeerde scheepje kan je hier nog eens zien met een kort verhaaltje erbij https://www.geograph.org.uk/photo/1717406.

De mooie tocht van Liverpool tot aan Leeds gaat over het Leeds and Liverpool Canal, en dat kan je niet doen met zo'n lange narrowboat als Marco en zijn makkers gehuurd hadden omdat de sluizen van een groot deel van dat kanaal maar 62' dus bijna 19 m lang zijn, wel zijn ze ongeveer 4.30m breed zodat een iets langere narrowboat er toch door kan als ie diagonaal in de sluis kan liggen, en dan bij het uitvaren eerst de deur waar hij niet voor ligt open doet en dan het voorschip daar naar toe duwt om de vrije uitvaart te hebben, er hoeft dan maar 1 deur open omdat deze sluizen breed genoeg zijn voor 2 narrowboats.

Er zijn wel meer sluizen op andere kanalen bijv. Grand Union Canal waar 2 volle lengte narrowboats samen in kunnen, er zijn heel wat youtube video's waar op je dat kunt zien o.a. met coalboats die vaak ook hun butty hebben, het is mooi omdat in werkelijkheid te zien doen door bemanning die daar ervaren mee zijn.

Kerst groeten aan iedereen, en goede gezondheid gewenst voor 2014.

Peter.
Gert van P
Berichten: 90
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:56

Re: Binnenvaart in Engeland.

Bericht door Gert van P »

De Spider T gespot in de buurt van Goole. Volgens de eigenaar is dit van dit type de enige overgebleven.
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Binnenvaart in Engeland.

Bericht door bargemast »

Gert van P schreef:De Spider T gespot in de buurt van Goole. Volgens de eigenaar is dit van dit type de enige overgebleven.

Hallo Gert,

die Spider T is een mooi gerestaureerde Humberkeel of Humbersloop, met Sheffield afmetingen, er zijn er nog een paar die gerestaureerd zijn en die nog regelmatig zeilen.

Spider T was er 1 van maar 2 van dat type gebouwde Super Sloop genaamde schepen, die andere bestaat niet meer.

De Spider T maakt nog flinke tochten, en het is bijna niet te geloven dat dit een gezonken wrak was, ik vind het heel goed dat de Engelsen zoveel hart hebben in het behoud van hun varende historie.

Hier is een link naar de Spider T geschiedenis https://www.nationalhistoricships.org.uk ... 0/spider-t

Groet, Peter.
Geert

Re: Binnenvaart in Engeland.

Bericht door Geert »

Leuk om de Spider T weer terug te zien,
Wij hebben op onze 1e reis gebuurd met hem en eigenaar Mal heeft ons toen rond geleid en veel
verteld over hun reis naar Rotterdam.
Hij is nog steeds trots op het feit dat hij onder zeil de Waterweg is op gevaren!!
Heeft het schip ondergebracht in een soort stichting en werkt met vrijwilligers om het te onderhouden.
Schip ligt net achter de sluis van Keadby,langs de Trent.
Heel gastvrij en bood meteen aan gebruik te maken van zijn 220 walstroom en heeft nog een lijntje
gespannen voor onze was te drogen!!
Hij zei toen,dat is wel het minste wat ik kan doen na de hartelijke ontvangst die hij in Rotterdam
gehad heeft.

Geert
bargemast
Berichten: 590
Lid geworden op: 10 aug 2009 08:01
Locatie: Frankrijk a/b M.Y."JOY"

Re: Binnenvaart in Engeland.

Bericht door bargemast »

Op de website van de "SPIDER T" zijn ook nog een heleboel mooie fotos- en videos te zien van dit bijzondere schip en z'n reizen.

https://www.spidert.co.uk/

Groet,

Peter.
Plaats reactie