Spoor en water

Alles over binnenscheepvaart
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Spoor en water

Bericht door kajoe »

heb de spoorponten jaren lang voorbij zien komen toen we nog op de ijdijk (tussen de oranje sluizen en de zeeburgersluis )woonden .de distelweg werd meestal de houthaven pont genoemd .
we maakten toentertijd gebruik van het GVB veer het schellingwouder bootje.de bussen reden toen sporadisch en het was een mooi vaar tochtje naar het steiger op de ruiterkade.
en weet u nog de gemeente veren hadden altijd voorrang op de binnenvaart .
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spoor en water

Bericht door pieter53 »

Afbeelding
Foto: Archief Rob Koster
Tot 1954 onderhield Verschure, onder meer met de Havendienst 6 en 7 de dienst op Schellingwoude.
Daarna was het de gemeente die de dienst tot 1961 in de vaart hield.
Daarna is er nog eens een dienst op Schellingwoude geopend, wanneer weet ik niet.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Spoor en water

Bericht door Fluks »

Als ik mij goed herinner voerden de ponten,die voorrang op de binnenvaart hadden een zwarte cylinder.
Groeten,Arie.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Spoor en water

Bericht door k-k »

Klopt Arie, maar ze hadden geen voorrang op sleep- en zeevaart. Dus de Urker kotters douwden gewoon door. Toen gingen de Urkers nog naar "huis" met hun schepen. Een paar knaken in de puts, als je met hen in de Oranjesluizen schutte, en je had een emmer vol vis. Later lukte dat ook nog wel in Delfzijl. Gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spoor en water

Bericht door pieter53 »

De Urkers kruisten het vaarwater van de Amsterdamse ponten volgens mij niet.
Of vergis ik mij?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Spoor en water

Bericht door Jan van der Doe »

Werde de Urkers soms onder de zeevaart gerekend.

Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Spoor en water

Bericht door Tim76 »

Jan van der Doe schreef: 26 sep 2017 22:02 Werde de Urkers soms onder de zeevaart gerekend.

Jan.
Ik vrees dat de Urkers zichzelf onder Zeevaart rekenden :lol:
Overigens hetzelfde met de Bruse mosselmannen... :wink:

Groeten van Tim
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Spoor en water

Bericht door k-k »

In de 50-er en 60-er jaren kwamen de Urker kotters nog via IJmuiden en Amsterdam naar Urk. De spullen waren toen nog niet zo groot en men viste wat dichter bij huis. De schepen hadden beperkte zeeklasse, dus hadden ze in hun beleving voorrang op de ponten. En die namen ze dan ook. Volgens mij voeren de spoorponten niet met een zwarte kegel. Ze waren wel snel. Gr. Klaas.
Tollebeek1
Berichten: 249
Lid geworden op: 19 dec 2011 22:39
Locatie: Tollebeek N.O.P.

Re: Spoor en water

Bericht door Tollebeek1 »

Volgens mij voeren de spoorponten niet met een zwarte kegel. Ze waren wel snel.

Klaas deze spoorponten voeren destijds niet met een zwarte kegel ,dit was alleen bestemd voor de ponten met personenvervoer.
In deze spoorponten stond een 8cyl Stork in van 375 pk met een schroef grote van 1,60 .
Martin Boersma
Tollebeek NOP
Met je kop in de wind
Wie doet je wat
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Spoor en water

Bericht door kajoe »

zo ver ik nog weet vielen de viskotters onder zee vaart ,zo ook bij de oranje sluizen voorschutten vanwege bederfelijke waar ,even als de mosselkotters .en die vis wat klaas zij nou wij hadden altijd emmers vol thuis en ook emmers mosselen ,sinds dien lust ik geen vis meer
bij de ponten moest je echt uitkijken zij hadden recht en namen dat ook ,de halve zoals gezegd de zee vaart ,ik kan mij nog herinneren dat ik met mijn oude heer mee mocht met de jfw Conrad van Rijkswaterstaat schellingwoude naar IJmuiden deze had de vlag in mast met daar op politie Rijkswaterstaat ,maar ondanks alles ramden de pont gewoon door waar op de schipper er naar toe ging om een praatje te maken ,later bleek dat toentertijd het vaarwater (vaargeul)tussen de betonning van het rijk was en daar buiten van de gemeente en de pont dus had moeten stoppen ,tja lastig .
later toen ik zelf met een bunkerbootje ging varen moest ik wel een vaarbewijs hebben voor de stad Amsterdam ,maar was niet geldig op de aan gegeven wateren van her rijk .en daar viel het hooft vaarwater ook onder ,jammerlijk gelde dat niet voor de waterpolitie wand die pikte je er geregeld uit .
de ponten je had de meeuwenlaan pont ,de ruiterkade pont en wat men noemde de houthaven pont met de langste overtocht ,
de gemeente had dan nog het schellingwouder bootje ,het nieuwendammer bootje en het oostzaner bootje .
Plaats reactie