Lange dag vandaag.
Om kwart voor zes op om te laden. We lagen bij Fa. Brichart in Farciennes, om 585 ton tarwe te laden voor Izegem. Om kwart over zes ging de pijp erin.
- IMG_7836.jpg (110.81 KiB) 1980 keer bekeken
We hadden een risico genomen door het ruim 's nachts open te laten liggen nadat we het nageveegd hadden de avond tevoren. Buienradar voorspelde geen neerslag. En dat dat liep goed af, alles was 's morgens nog droog.
Op advies van een expert
achterin begonnen met laden en naar voren gewerkt. Afladen achterin. Helaas stopten ze niet gelijk toen we voorin in de buurt van de ijk kwamen dus daar kregen we teveel. We liggen wat voorover. Maar ik kan de voorijken nog wel zien, zelfs op de Sambre
Hoewel het hier niet meer van dat inktzwarte water is als ik in de zeventiger jaren heb meegemaakt.
585,6 ton tarwe, paar cm uit de middenijk gebleven.
Ik had tijdens het laden trouwens nog een mooi dommigheidje. Ik had de ruimladder in het ruim laten staan want er zou een controleur van Peterson komen. Maar die keek vanuit z'n auto en zag dat het goed was.
En ik vergat die ladder natuurlijk. Totdat ik eens rondliep en 'm twee meter diep in de tarwe zag staan. Snel de lader opgesnord en gezegd naar voren met de pijp. Want de ladder stak boven de den uit en dan krijg ik dat luik niet dicht. Je zou denken dat je zo'n ladder er zo uit trekt, maar kansloos, muurvast in de tarwe. Ruimschep erbij en geprobeerd hem rondom vrij te scheppen, maar de berg tarwe zakte net zo hard weer terug in m'n geschepte gat. Ladder boven de den afzagen zou wel erg zondegeld zijn. En aluminiumzaagsel in de tarwe vind de ontvanger vast ook niet prettig.
- IMG_7838.jpg (250.24 KiB) 1980 keer bekeken
List bedacht, takeltje gehaald en op de rand vd den gehangen en een touwtje aan de stijlen vastgeknoopt.
En dat lukte, hij kwam er uit. Pff, live & learn
Dat overkomt me niet meer.
- IMG_7839.jpg (139.18 KiB) 1980 keer bekeken
Om half twaalf zat het erin.
- IMG_7843.jpg (216.91 KiB) 1980 keer bekeken
- IMG_7846.jpg (299.99 KiB) 1980 keer bekeken
Papieren gehaald, en schip naar achteren verhaald zodat de Vera op die plek kon laden. Luiken dicht gelegd en na een boterhammetje montant de Sambre verder op. Naast veevoer geeft ook tarwe veel rotzooi want er bleek veel kaf onder het koren.
- IMG_7847.jpg (132.93 KiB) 1980 keer bekeken
- IMG_7853.jpg (104.38 KiB) 1980 keer bekeken
Het schip is nu praktisch afgeladen en reageert daarmee duidelijk trager dan vorige reis toen we maar 480 ton in hadden. Ruim op tijd afstoppen voor de sluizen want de kopschroef krijgt 'm niet stil met die 145pk. De sluis van Marchienne ligt net na een bocht en verraste me behoorlijk. We liepen 8km en de Deutz moest hárd in de ho-ijzers. En de DAF ook voor wat-ie waard was.
- IMG_7854.jpg (122.33 KiB) 1980 keer bekeken
Leermomentje
Na de sluis de doorgang naar het Canal de Bruxelles-Charleroi in.
- IMG_7857.jpg (116.45 KiB) 1980 keer bekeken
We gaan via het Canal du Centre, Canal Nimy-Blaton-Péronnes, Bovenschelde, Ringvaart om Gent en de Leie. Leuke route want de schepenlieft van
Strépy-Thieu zit daarin en daar ben ik nu nog nooit door geweest. Ik ga foto's maken
De sluizen hier hebben drijfbolders, érg prettig.
We hebben het er inmiddels opzitten voor vandaag. Gestrand voor ecluse Viesville, net boven Charleroi. De sluizen draaien hier tot half acht. Moeite om voor de wal te komen want het is hier maar krap 2,50 langs de wal. Twee plekken geprobeerd en uiteindelijk toch voor de wal gekomen. Voor een halve meter af maar er komt vannacht toch niemand meer voorbij.
Morgen verder.