Weer even een update van wat er zoal bij Vliegende Vaart gebeurt.
Teveel op om te noemen en ik vergeet waarschijnlijk de helft.
Het belangrijkste; we hebben een nieuwe dynamo geplaatst.
Het is er een uit Taiwan geworden, een Bosch-cloon van 160A. Er was er ook een van Canadees merk te koop die bij lagere toerentallen iets meer zou leveren. Maar die kostte zowat zes keer zoveel als die Taiwanees en dat kan bruin niet trekken. Ook een Mastervolt was me te prijzig.
Bij Machinefabriek Hasselt een poelie besteld en op maat laten draaien. We hebben samen zitten rekenen wat er mogelijk was qua overbrenging en v-snaren, en kwamen uit op een minimale poelie maat van 71mm. Dat wil zeggen dat ik nu een verhouding heb van 500:71 dus 7 op 1. Stationair draait de dynamo dan 700 toeren, en bij 350 klappen bijna 2500 toeren.
De oude eruit gehaald wat nog een dingetje was want hij was loodzwaar. Hij was vet en glipte uit m'n handen. Op de plaat en gelukkig niet op m'n tenen
Er brak een stuk van de poelie af, maar die was toch versleten dus no big loss. De elec gaat kijken of hij nog iets met dit relikwie kan.
- IMG_7568.jpg (118.29 KiB) 1337 keer bekeken
De ophanging was niet te gebruiken voor de nieuwe, dus ook weg gesloopt.
- IMG_7569.jpg (161.65 KiB) 1337 keer bekeken
IJzerwerker Bert, van de werf, heeft een nieuwe fundatie gemaakt en ik een beetje geholpen. Kapje er over zodat je niet tussen de snaren kunt komen. Heb de v-snaren en poelie ontvet om slippen te voorkomen. Het vetsmeerapparaat staat er achter, dus alles is vet daar..
- IMG_7577.jpg (178.85 KiB) 1337 keer bekeken
Het eindresultaat.
De elektricien heeft 'm vanmiddag aangesloten, en daarvoor 95-kwadraat kabels gebruikt. Zie foto; je zou denken dat het hydrauliekleidingen waren. Hij heeft 'm massavrij gemaakt, en de plus loopt direct naar de laadstroomverdeler en de min naar de shunt van de batterij-monitor.
Toen proefgedraaid en guess what; hij doet 't
De snaren slipten niet. Alleen laadt hij bij stationair toerental niet bij, en dat klopt want hij begint volgens het testrapport pas bij 924rpm.
- IMG_7557.jpg (284.09 KiB) 1278 keer bekeken
Alleen klopt dit testrapport niet helemaal meer want we hebben de standaard spanningsregelaar vervangen door een Alpha Pro regelaar van Mastervolt.
De droger en airco aangezet om wat vraag te creeren en bij 200 klappen (1400 toeren op de dynamo) laadde hij zo'n 90A. Ik denk dat ik bij 350 toeren zo'n 130A haal, en volaan 150A. Dat kon ik niet proberen in het hellinggat want dan krijgt de hellingbaas het gebrek. Dan blaas je nl. allemaal modder en zooi op z'n hellingbanen en krijgt hij de karren er straks niet meer in. Bovendien durf ik dat ook niet echt, met zoveel vermogen proefdraaien. We merken het wel als we gaan varen. Als ik hem niet genoeg vind laden ga ik de schroefaspoelie op de motor laten vergroten tot 700mm. Even met de machinefabriek over gehad en die doen dat soort klusjes wel vaker.
Verder heb ik afgelopen dagen drie containers gevuld met oude spullen uit de voorwoning. Eén ijzerbakje vol en twee gewone.
- IMG_7554.jpg (381.77 KiB) 1337 keer bekeken
Hier was de ijzerbak nog niet half vol, en momenteel zit er een kop op. En voor de mensen die nu met een vergrootglas gaan zitten kijken wat voor kostbare spullen ik allemaal weggegooid heb; kom maar halen. Ik ga er vanuit dat als je iets vijf jaar niet gebruikt je het nooit meer gebruikt. Een mens bewaart te veel.
Ik denk dat ik wel twee ton van boord gesjouwd heb, en dit had ik natuurlijk moeten doen vóórdat de scheepsmeter langskwam
Maar beter een paar ton winst dan elke reis je tonnen net niet mee kunnen nemen.
Ik heb bij een vrachtwagen onderdelen leverancier een andere stuurpomp voor de boegschroef besteld en die komt morgen. Want het pompje wat ik van de sloop gehaald heb kun je achterop horen. Dat gaat het niet lang uithouden.
De elektricien heeft ook de voor- en achteruit indicatie schakelaars vervangen. De oude deden het vaker niet dan wel.
- IMG_7555.jpg (153.22 KiB) 1337 keer bekeken
Stickers laten maken met de afmetingen voor op de den. Op zoek geweest naar een oplegslot met een doornmaat van 50, voor de machinekamer ingang.
- IMG_7571.jpg (125.85 KiB) 1278 keer bekeken
Daar ontbreekt een slot en dat vind ik geen goed idee.
Verder een lekke brandstofleiding verholpen, het zwaailicht van de MK-alarmering gerepareerd, en legio andere klussen die ik al weer vergeten ben.
- IMG_7573.jpg (123.24 KiB) 1337 keer bekeken
Maar er zit nu toch schot in en hopelijk kunnen we hier zaterdag weg.