Ja, de Jannette ligt een poosje stil. Vliegende Vaart is werkzaam in de binnenvaart transport én pilot service.
Ik kan in de zomermaanden freelancen in de luchtvaart. De vrachtprijzen waren het afgelopen half jaar niet om over naar huis te schrijven dus ik ging er vanuit dat ik niet veel zou missen. Inmiddels zakt het water in de Rijn met betere prijzen in het verschiet. Maar dat is niet te voorspellen.
Afgelopen dagen naar de simulator geweest om weer een beetje op te frissen in de cockpit, want m'n laatste vlucht was al weer een half jaar geleden. Bij CAE Burgess Hill in de buurt van London.
Eerst een Type Recurrent sessie van vier uur met een gevarieerd programma van verschillende technische problemen die je als crew op moet lossen. En de dag daarop een OPC (Operational Proficiency Check), een half jaarlijks examen. Dan wordt je op diverse criteria beoordeeld. Motorstoringen, afgebroken start, doorstart met een motor uit, een nadering op de hand en niet met de autopilot, starts en landingen met slecht zicht (200m), en diverse andere technische en operationele problemen. Allemaal onder het toeziend oog van een examinator. Als je alles volgens het boekje hebt afgewerkt mag je weer 6 maanden de lijn op.
Als het niet goed genoeg is krijg je extra training, en mag je het daarna opnieuw proberen. Maar als het dan weer niet lukt beginnen ze toch echt aan je stoelpoten te zagen. Tea and cookies met de chief pilot, waar ligt dit aan en wat gaan we er aan doen? Onderzoek naar geschiktheid in functie, allemaal keurig vastgelegd in de CAO. Geen fijne situatie en zoiets gebeurt gelukkig maar zelden. De uiterste consequentie is ontslag. In de dertig jaar dat ik vlieg heb ik het toch een aantal maal zien gebeuren.
Daarnaast moet je elke 90 dagen drie starts en landingen doen om 'recent' te zijn. In dit geval heb ik die in de simulator gedaan.
Hier ligt een flink verschil met de binnenvaart; daar doe je een keer examen en dat is het dan. Nooit meer terug naar school. Alleen voor ADN is er sinds kort een 5-jarige opfriscursus, maar voor je Groot Vaarbewijs, Rijnpatent of Radarpatent hoef je nooit meer terug te komen.
De risico's zijn in de luchtvaart natuurlijk wel wat groter, maar het zou me niets verbazen als de scheepvaart in de toekomst ook aan de opfriscursussen en examens moet. De zeevaart eerst en wie weet t.z.t. de binnenvaart ook.
Ik vind het een groot voorrecht om de sim in te kunnen. Je komt er altijd beter uit dan dat je erin gaat. Je leert elke sessie weer bij.
Ik zou geen enkel bezwaar hebben om eenzelfde soort programma in een binnenvaart sim af te moeten werken. Afgezien van de kosten dan, want simulators zijn duur.
Hier wat plaatjes van de afgelopen twee dagen.
- Met deze sim gaan we straks aan de gang
- IMG_0673.jpg (182.46 KiB) 1332 keer bekeken
- Toegangsbrug naar binnen
- IMG_0674.jpg (128.06 KiB) 1332 keer bekeken
- Een kijkje achter de panelen; talloze draden en computers, schakelkasten etc.
- IMG_0675.jpg (87.56 KiB) 1332 keer bekeken
- Het bedieningspaneel van de instructeur of examinator. Hier stelt hij de weersomstandigheden in, en maakt motoren stuk, laat hydraulische systemen leeglopen etc.
- IMG_0677.jpg (136.2 KiB) 1332 keer bekeken
- Als een sim operationeel is, met de motion on, gaat hij wat omhoog en de toegangsbrug eraf.
- IMG_0678.jpg (150.45 KiB) 1332 keer bekeken
- Een sim staat op zes hydraulische poten en ligt een een infuus van talloze draden en slangen..
- IMG_0679.jpg (138.09 KiB) 1332 keer bekeken
- We staan aan de gate
- IMG_0680.jpg (221.21 KiB) 1332 keer bekeken
- Aan de gate in John F Kennedy airport New York
- IMG_0681.jpg (111.19 KiB) 1332 keer bekeken
- Taxien naar de baan
- IMG_0682.jpg (72.89 KiB) 1332 keer bekeken
- Cockpit is exact hetzelfde als in een echt vliegtuig
- IMG_0683.jpg (177.23 KiB) 1332 keer bekeken
- Klaar voor de start met (deze keer toevallig..) goed zicht.
- IMG_0684.jpg (61.71 KiB) 1332 keer bekeken
- En ineens zijn we in Madrid
- IMG_0685.jpg (54.19 KiB) 1332 keer bekeken
- M'n taxi terug naar huis taxiet onder me door. Op Gatwick loop je via een hele hoge luchtbrug naar de gate, en taxien de vliegtuigen onder je door. Een aparte gewaarwording.
- IMG_0690.jpg (130.73 KiB) 1332 keer bekeken