Pagina 154 van 331
Re: Vliegende Vaart
Geplaatst: 24 mei 2018 16:31
door navigatie
mbs gerrit jan schreef: ↑24 mei 2018 13:40
navigatie schreef: ↑24 mei 2018 09:28
Hallo Erik,
Was er in de Voorhaven van Schiedam geen plaatsje voor je, had je niet zo ver gehoeven.
Om een dag heel rustig te liggen had je ook nog naar binnen kunnen schutten.
We kwamen elkaar nog bijna tegen, ik kwam de Maashaven uit toen jij naar binnen ging.
grt Wim
Als je dat een keer doet, wel in de gaten houden dat de schuttijden, zeker in het winterseizoen een stuk ingeperkt zijn, je ligt er wel heerlijk rustig, en op loopafstand van het centrum. Heb daar een heel aantal keren gelost bij de glasfabriek, maar die is jammer genoeg gesloten..
Klopt helemaal Johan.
Ook in de zomer moet je niet 's morgens vroeg al weg willen. Men vindt 9.00 uur een mooie tijd om te beginnen.
grt Wim
Re: Vliegende Vaart
Geplaatst: 29 mei 2018 14:37
door veen1195
Hoi Erik,
Bij deze neem ik de vrijheid om eens wat vragen over je andere professie te stellen.
Omdat ik per jaar wel 'n keer of drie met 'n vliegtuig met vakantie ga,boeien sommige aspecten van het vliegen mij wel.
1. De route vanaf de gate naar de startbaan v.v.;weet je die altijd van te voren,gaat dat met 'n soort navigatiesysteem,
wordt je 'erheen gepraat',of anders? Want voor de leek is het 'n wirwar van lijnen,afslagen,cijfers en letters.
2. Ken je het karakter van elke landingsbaan? (Kort,lang genoeg,veel kans op dwarswind enz.)
3. Is er bij 'n landingsbaan 'n al of niet denkbeeldig vak,waarbinnen in elk geval de wielen de grond moeten raken?
4. Dat je bij het starten en landen de wind niet achter wil hebben dat snap ik,maar,is dat absoluut,m.a.w.windkracht 1 ook
niet? (Het lijkt me denkbaar dat 'n hogedrukgebied juist boven het vliegveld zit waardoor je niet goed weer uit welke richting de wind komt.)
5. Op welke manier is eigenlijk de stroomvoorziening voor o.a.de cabineverlichting geregeld? (Listertje,dynamo,accu's kan
ik me niet voorstellen)
Dit was het zo'n beetje;mogelijk vind je het leuk om er op in te gaan,voel je vrij.
Gr.Jan.
Re: Vliegende Vaart
Geplaatst: 30 mei 2018 10:16
door Kapitein Spok
Erik, al doet mijn nicknaam wellicht vermoeden dat ik de antwoorden op de vragen van Jan zou weten, dat is niet het geval, maar ook ik ben er best wel benieuwd naar.
GRTZ Theo
Re: Vliegende Vaart
Geplaatst: 30 mei 2018 10:27
door Janna
Ik kom er vanavond op terug mannen. Nu sojaschroot ex Dintelhaven aan het lossen bij Sesam in Enschede.
Re: Vliegende Vaart
Geplaatst: 30 mei 2018 12:37
door Wytze van der Velde
Schiet al lekker op Erik, zie ik vanuit mijn drijvende kantoor bakboord voor je
Grtz Wytze
Re: Vliegende Vaart
Geplaatst: 30 mei 2018 23:22
door Janna
Vandaag de soja gelost bij Sesam in Enschede. Helemaal achterin in Enschede. Daar houdt ‘t op.
Werd gelost met een wat oudere draadkraan. Doe mij maar die moderne hydraulische kraantjes, die gaan sneller en de grijper is denk ik beter te controleren, want die bonken niet zo vaak tegen je schip. Hier heb ik er wat van moeten zeggn want hij bleef maar doorgaan.
Waren om half drie leeg, en om half vier onderweg.
Helaas een half uur voor Sluis Hengelo liggen wachten want we waren vroeger dan afgesproken. En dan is er geen sluiswachter want die moet opgeroepen worden. De bediening van de kunstwerken gaat er niet op vooruit hier.
En de sluis liep zo snel leeg dat we de touwen niet op tijd van de bolders kregen. Dus 9m de trap op om ze los te gooien
Ik hoop dat die sluis niet op afstand bediend gaat worden want dat lijkt me niet veilig met zo’n verval en als ze zo snel schutten. En nu zijn die sluizen net opgeknapt, had er dan gelijk glijbolders in gemaakt. Gemiste kans.
Bij Delden kregen we de tweede schutting dus het vlotte niet echt vandaag.
Tegen tien uur vast boven Eefde.
Morgen naar Amsterdam, om vrijdag mais te laden voor Izegem.
Re: Vliegende Vaart
Geplaatst: 30 mei 2018 23:52
door DPLA
Janna schreef :
Ik hoop dat die sluis niet op afstand bediend gaat worden want dat lijkt me niet veilig met zo’n verval en als ze zo snel schutten.
Hallo Erik,
Vanaf 2020 worden de sluizen in Delden en Hengelo op afstand bediend vanuit het Sluizencomplex in Eefde, geen bemanning meer op de beide sluizen.
De restauratie van de beide sluizen verliep ook niet geheel volgens plan, een behoorlijke vertraging opgelopen.
In/bij de sluis in Delden moeten nu nog weer en aantal zaken worden verbeterd/gewijzigd/afgewerkt worden, waardoor de sluis weer enige tijd gesloten is.
Re: Vliegende Vaart
Geplaatst: 31 mei 2018 13:55
door veen1195
Het zijn niet alleen personele problemen die maken dat je bij sluis Hengelo soms wachten moet.
Het heeft er ook (vooral!) mee te maken dat in het pand boven de sluis heel weinig water uit beekjes enz.loopt.
Daarom moet elke schutting water die verloren gaat weer terug gepompt worden.
Toen ik daar veel kwam was het de gewoonte om 's morgens om 6 uur te beginnen alle schepen boven en beneden de sluis
weg te werken,waarna ze tot 12u wachtten tot het waterpeil weer in orde was en dan dus weer 'n schutting (voor zover er aanbod was,uiteraard.). Om 16uur werd er dan opnieuw het eventuele aanbod weggewerkt.
Dat betreffende stuk kanaal tot Enschede was 'n uitdaging voor ingenieurs en belanghebbenden;in eerste instantie waren,
vanwege de terreinstijging,twee sluizen gepland,maar dat zag Enschede niet zo zitten,immers,na Hengelo nog twee sluizen,
dat vond men te tijdrovend.
Uiteindelijk is besloten een sluis met 'n fors verval te maken,wat het wel noodzakelijk maakte om boven de sluis dijken aan te leggen omdat je daar fors boven het maaiveld kwam en dichter bij Enschede vrij diep moest uitgraven,vanwege het oplopende terrein. De uitgegraven grond kon men gebruiken voor de dijken;dat kwam wel goed uit.
En waarom geen sluis met spaarbekkens? Dat zal wel 'n kosten-overweging geweest zijn.
(Deze wijsheid heb ik uit het boek "De Twenthe-kanalen , succes van een mislukking," van schrijvers Willy Heitling
en Leo Lensen.)
Gr,Jan.
Re: Vliegende Vaart
Geplaatst: 31 mei 2018 15:02
door Janna
Re: Vliegende Vaart
Geplaatst: 31 mei 2018 15:47
door navigatie
Hallo Erik,
Ik heb je foto's even gezien, maar ze zijn nu weg
In de gauwigheid zag ik wel dat het geen ruwe beauxiet was, maar al een halfproduct. Ik heb me ooit laten vertellen dat dit al gebrand zou zijn.
Verder stonden de foto's bij mij nogal door elkaar.
In ieder geval weer bedankt voor de tijd en moeite die neemt om ons op hoogte te houden.
Ik ben weer te snel geweest met mijn reactie
, foto's staan er keurig op. met bijschrift,
grt Wim