Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 7299
Lid geworden op: 16 mar 2005 17.20 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer » 18 apr 2018 17.20 10:21

Effen Deutzsie open om die duwer voorbij te gaan.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding


SadlerBootwerk
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 okt 2014 17.20 07:36

Re: Vliegende Vaart

Bericht door SadlerBootwerk » 18 apr 2018 17.20 19:54

Eigenlijk ben je een boek aan het schrijven hier. Maak je een back up van al je posts? Fijn dat je ons zo goed op de hoogte houdt. Andrew

Evert CadIJ
Berichten: 1270
Lid geworden op: 03 jan 2005 17.20 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Evert CadIJ » 18 apr 2018 17.20 20:53

SadlerBootwerk schreef:
18 apr 2018 17.20 19:54
Eigenlijk ben je een boek aan het schrijven hier. Maak je een back up van al je posts? Fijn dat je ons zo goed op de hoogte houdt. Andrew
En wel deel 2 Uit de serie "Vliegende vaart"
--Vliegende vaart in de Rijnvaart--

We blijven de mooie verhalen in spanning volgen.
Geweldig mooi om lezende dit mee te beleven!
Chapeau - Ga zo door Erik -

HG Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-

Janna
Berichten: 1682
Lid geworden op: 30 nov 2006 17.20 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 19 apr 2018 17.20 07:52

Gisteren een lange dag gemaakt, Werkendam-Wesel.

Bij anker op gaan kwam het anker onklaar boven, met vloeien tegen de huid. Diverse keren opnieuw laten vallen maar hij bleef verkeerd boven komen. Met de haakstok geprobeerd om te trekken maar daar is het anker te zwaar voor. Er zou eigenlijk een touw omheen moeten en dan met de lier om trekken, maar alles zit onder water dus ik kreeg er niets omheen. Uiteindelijk maar zo laten zitten want we kregen het niet opgelost, en we moesten verder. Het zal wel wat snelheid gekost hebben, en het is een risico als je ergens tegenaan loopt want dan ben je lek. We lossen het in Duisburg wel op als we leeg zijn.
Heeft een van de forumleden een panklare oplossing voor dit probleem?

Verder was het een flinke duw naar boven, want er komt nog genoeg water af.

Bij de grens gebunkerd uit een boot om niet teveel tijd te verliezen. Voorop GTL en achterop een paar kuub gasolie. Gewichten voor de vlaggen aangeschaft, kijken hoe dat bevalt. En een kuiltje wrijfhoutentouw, want dat verbruik je ook.

Voor het eerst zelfstandig de Duitse Rijn op, ook een mijlpaal (tje). Was er sinds het behalen van mijn patent niet meer geweest dus weer even wennen. Waar zit je in de rivier, het is een balans tussen uit de stroom blijven om boven te komen en voldoende water onder het vlak houden om niet te zuigen.

In Wesel overnacht.
Daar maakten we wat spannends mee, een serieus leermoment. Er zat een geladen koppelverband achter ons wat ons opliep. We wilden eigenlijk overlopen naar de rode kant maar er zat afvaart onder de brug van Wesel. Dus KVB gevraagd om ons aan sb op te lopen en wij naar het midden. Maar wij liepen niet genoeg naar het midden en stopten te laat af, en hij kwam heel krap langs en liep vervolgens uit zijn roer. Wij gelijk helemaal afgestopt, kopschroef erbij, sturen wegafhankelijk, kortom stréss.
Hij liep vlak voor ons langs hard weg naar bakboord en het duurde lang voordat de zaak weer onder controle was, tot ver aan de rode kant. Gelukkig geen probleem met die afvaart want die ging Wesel binnen. Als we dat geweten hadden waren we wel over gelopen..
Verontschuldigingen gemaakt voor ons aandeel in de situatie.
Achteraf hadden wij hem veel meer ruimte moeten geven, en eerder af moeten stoppen. En hij had ons minder hard op moeten lopen en wat verder weg. Maar hij zat in de droogte dus kon niet weg. Vervelende situatie die goed afliep. Pfff..

Afijn, alsnog Wesel binnen en een rustige nacht langszij de Tokaj 2.

Vanmorgen om zes uur overstuur naar buiten en weiter zu berg.
ETA Duisburg Parallelhafen net na de koffie. Ze gaan gelijk aan ons beginnen dus we komen wel leeg vandaag.

Dan leeg op naar Neuss, maandag raap laden voor Deventer DOK, voor woensdag lossen.
Weekeindje Neuss of Düsseldorf dus. Tips anyone?
IMG_0220.jpg
Een hele mooie..
IMG_0220.jpg (114.51 KiB) 765 keer bekeken
IMG_0226.jpg
Ongebruikelijk rustig in Spyck
IMG_0226.jpg (127.53 KiB) 765 keer bekeken
IMG_0227.jpg
Emmerich
IMG_0227.jpg (137.12 KiB) 765 keer bekeken
IMG_0229.jpg
Aalschokker Grieth, vist nog steeds
IMG_0229.jpg (168.99 KiB) 765 keer bekeken
IMG_0230.jpg
Snellekweekreactortegenwoordig amusementspark Kalkar
IMG_0230.jpg (120.26 KiB) 765 keer bekeken
IMG_0231.jpg
Rees
IMG_0231.jpg (123.33 KiB) 765 keer bekeken
IMG_0232.jpg
Mirjam
IMG_0232.jpg (139.1 KiB) 765 keer bekeken
IMG_0233.jpg
Vroeg weg uit Wesel
IMG_0233.jpg (97.6 KiB) 765 keer bekeken
IMG_0234.jpg
Wacht am Rhein
IMG_0234.jpg (119.05 KiB) 765 keer bekeken
IMG_0237.jpg
Rheinberg
IMG_0237.jpg (170.89 KiB) 765 keer bekeken
IMG_0239.jpg
Orsoy
IMG_0239.jpg (199.85 KiB) 765 keer bekeken

veen1195
Berichten: 238
Lid geworden op: 16 aug 2013 17.20 18:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 » 19 apr 2018 17.20 10:24

Mooie repor weer!
Geen tip voor het ankerprobleem; heb dit vaak genoeg gehad en altijd ging het na twee of drie keer opnieuw laten vallen weer goed.
Weekeindtip: je patent te gelde maken,m. a.w.iemand met te weinig patent of bemanning even verder naar boven helpen😀.
(Mijn patent ging maar tot Neuss, dus dat had mooi uitgekomen)

Gr. Jan.

Janna
Berichten: 1682
Lid geworden op: 30 nov 2006 17.20 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 19 apr 2018 17.20 11:54

We zijn keurig op onze ETA van 10:45 geland in de Parallelhafen, open gelegd, en nu in afwachting van de dingen die komen gaan. De tweede shift gaat ons aanpakken zeggen ze. Vanmiddag nog wel leeg.

Het anker-probleem is inmiddels opgelost, na nog een keer laten vallen kwam-ie goed boven.

Ik kreeg trouwens zojuist via de App nog een paar hele goede tips, bedankt Bas 8):
-net aan de grond laten zakken en heel langzaam vooruit varen en tegelijk ophalen
-de vloeien met de boegschroef naar voren blazen. Dat vereist oefening, goed mikken :mrgreen:


Plaatjes:
IMG_0240.jpg
Walsum
IMG_0240.jpg (136.45 KiB) 660 keer bekeken
IMG_0241.jpg
Eisenbahnbrucke Baerl, niet alle rollen gaan per schip..
IMG_0241.jpg (161.63 KiB) 660 keer bekeken
IMG_0242.jpg
Friedrich Ebert Brucke Ruhrort-Homberg
IMG_0242.jpg (136.83 KiB) 660 keer bekeken
IMG_0243.jpg
De Parallelhafen in
IMG_0243.jpg (133.54 KiB) 660 keer bekeken
IMG_0244.jpg
Het losbedrijf CTS, overdekt. Vandaag niet nodig :)
IMG_0244.jpg (158.67 KiB) 660 keer bekeken
IMG_0249.jpg
Zo zat het dus twee dagen lang..
IMG_0249.jpg (174.78 KiB) 660 keer bekeken
IMG_0250.jpg
Opgelost!
IMG_0250.jpg (224.65 KiB) 660 keer bekeken

addio
Berichten: 77
Lid geworden op: 01 jan 2009 17.20 20:44

Re: Vliegende Vaart

Bericht door addio » 19 apr 2018 17.20 19:03

Wat het probleem met verkeerd bovenkomen van het anker betreft.
Ik heb een schipper gehad en die zei: het anker 9 schalmen laten zakken, en dan komt tie goed boven.
En ik moet zeggen, bij mij komt het dan wel goed boven.

ADDIO

Gert Schouwstra
Berichten: 3537
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra » 19 apr 2018 17.20 20:56

Zo losten wij dat ook altijd op, gewoon een stukje laten vallen, net zo vaak tot ie goed voor de kop komt.
Het is lastiger als je twee ankers in de knoop zitten.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

Kapitein Spok
Berichten: 1245
Lid geworden op: 11 apr 2012 17.20 21:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok » 19 apr 2018 17.20 22:17

Of het anker gemakkelijk omklapt is sterk afhankelijk van het model van de kop, is hij vrij steil of loopt hij onder de kluisgaten snel weg.
Ook de kracht van de stroming en het model van het anker speelt een rol.

Maar zeker bij een steile kop bijvoorbeeld Dormunder of Kempenaar is zo hoog mogelijk opdraaien waarbij de punten tegen de huid moeten blijven en dan een klein beetje laten zakken vaak voldoende. De weerstand van de punten op de huid is dan net groot genoeg om te zorgen dat de brug van het anker eerder zakt dan de vloeien.

Maar met de "kop van Jannette" sorry voor de uitdrukking, zal dat waarschijnlijk niet lukken omdat hier het anker als het ware uitgespuugd wordt.

Ik zou er niet lang mee tobben maar de strop van een staaldraad bovenstrooms langs één arm van het anker vieren, met een pikhaak die strop aan de andere kant van die arm opvissen strop en draad op en langs de kopbolder vastzetten en dan langzaam het anker vieren tot hij omklapt want uiteindelijk komt het anker aan één vloei te hangen. Dan kan het wel zijn dat je het schip even met de stroom mee moet laten drijven zodat het anker "in stil water" komt.
(bij gebrek aan (zinkend) staaldraad volstaat een kunststof touw, verzwaard met een sluiting natuurlijk ook!)
Maar hoe dan ook het blijft lastig!

Erik het is al eerder door anderen gezegd maar ik vind het al bijzonder dat je ons laat delen in je successen, maar meer nog dat je ook verteld dat het soms wel eens niet gaat zoals het zou moeten. Ik vind dat heel bijzonder en kan daar alleen maar diep, diep, respect voor opbrengen! .

En tenslotte nog een vraag.
Je hebt ons verteld dat er ook niet-varensmensen, bij voorbeeld piloten, jouw relaas volgen.

Weten deze mensen dat het feit dat jij, na een goede nachtrust, toch overstuur de haven uit bent gegaan, niets te maken heeft met de spannende momenten de dag ervoor?! :mrgreen:

pieter53
Berichten: 5694
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 » 20 apr 2018 17.20 07:32

Je ziet wel eens twee half ronden een eindje onder de kluisgaten.
Zijn die misschien opdat het anker houvast heeft, als het om moet klappen wanneer je het een eindje laat zakken?
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.



Plaats reactie