Ja ja, zal weer eens wat posten
Na een weekje persoonlijke zaken een reisje rollen aangenomen van Gent naar Duisburg. 31 stuks rollen rond de 20 ton, max 22. Totaal 590 ton dus praktisch volle bak. Een keer de Rijn op, ik heb dat patent tenslotte niet voor niets gehaald.
Maandagmiddag geladen in het Sifferdok kaainummer 1040. Voor het eerst rollen geladen dus wat rond geinformeerd, bij Bram oa, hoe dat gaat. Zodat me niet van alles wijsgemaakt wordt door de stuwadoors.
Maar met die mannen viel goed te werken. De rollen werden voorzichtig neergezet, de planken op de sporen en de keggen (spies noemden ze ze) er redelijk netjes tegenaan. Ze doen het nooit helemaal perfect maar het was me goed genoeg.
De keggen met spijkers vast laten slaan want dat deden ze bij de spits Zambezi die voor me was ook. Die ging met rollen tot 17 ton naar Parijs. Werk zat voor spitsen die kant uit omdat de CDN's niet naar Frankrijk kunnen nu het Canal du Nord tijdelijk voor onderhoud gesloten is.
We kregen ze niet allemaal in de zij dus een klein aantal in het midden moeten zetten. Ze moesten 60cm uit elkaar staan zodat ze met een haak gelost kunnen worden, en we hielden niet genoeg ruimte over voor alles in de zij. Niet onder de den zodat ze er makkelijk uit kunnen.
Na het laden heb ik de keggen zelf nog eens nageslagen. Dicht gelegd en terug richting Terneuzen.
Overnacht in Terneuzen een gebuurd (d of t?) met de Jason.
Voordat we gisteren de Schelde over gingen de keggen nog eens nageslagen. Slecht tij dus wat later in de morgen weg.
Helemaal alleen geschut in de Westsluis, alleen was die een uur vertraagd, dus pas om half elf buiten.
Daar kwamen we forumlid Gerben tegen, die kwam met een sleepboot met bakken ervoor naar binnen.
Drie stuks grote zeevaart tegengekomen en aangegeven dat we golfslag gevoelig waren en gevraagd om af te slacken, wat ze deden. Afgeladen met rollen ben je eigenlijk op twee manieren golfslag gevoelig.
Verder prachtig weer met 3Bft dus geen last van zeegang.
In Hansweert was een sluis in onderhoud, en in de overgebleven sluis was een aanvaring, dus meer dan twee uur liggen wachten. Die aanvaring kwam door een golf water van voorbijvarende grote zeevaart op de Schelde, er ging een schip door z'n steekeind en die duwde z'n voorbuurman tegen de deur. Beide schepen een zere neus en een ook nog buts in de kont. Het risico van een sluis aan groot vaarwater.
De Krammer liepen we zo in, maar dat duurde ook lang zoals gewoonlijk door het spoelen.
De Volkeraksluis lagen we in en toen viel hij in storing. Monteur erbij maar je bent zo een uur extra kwijt, het zat niet mee met de sluizen.
Daarom niet verder gekomen dan Werkendam, tegenover de Beatrixhaven geankerd en een rustige nacht gehad. Bladstil was het.
Vanmorgen bijtijds weer verder. Er loopt ondanks dat er geen was is een flinke stroom, we hebben moeite om de 10km/uur vast te houden. Kijken hoever we komen vandaag. Wesel Ölhafen is de planning.
De plaatjes:
- Eerste rol erin
- IMG_9558.jpg (294.38 KiB) 1611 keer bekeken
- sb-bb om en om laden want anders val je te scheef.
- IMG_9559.jpg (262.78 KiB) 1611 keer bekeken
- Een beetje verdelen
- IMG_9562.jpg (271.85 KiB) 1611 keer bekeken
- Het zit erin
- IMG_9565.jpg (277.02 KiB) 1611 keer bekeken
- Radarbeeld voor anker tegenover Werkendam
- IMG_0210.jpg (141.33 KiB) 1611 keer bekeken
- en op de Tresco
- IMG_0211.jpg (130.55 KiB) 1611 keer bekeken
- Anker op
- IMG_0212.jpg (92.79 KiB) 1611 keer bekeken
- Gorcum sunrise
- IMG_0214.jpg (129.6 KiB) 1611 keer bekeken
- Druk op de Waal
- IMG_0215.jpg (127.94 KiB) 1611 keer bekeken
- Een zesbaks duwstel voorbij
- IMG_0216.jpg (123.76 KiB) 1611 keer bekeken