Excuses dat ik je niet zag Bram
, maar ik zat recht tegen de zon in te kijken met m'n hufterfolie naar beneden. Dan zie je toch een stuk minder.
Goed, gelijk maar even uitleggen waar Vliegende Vaart mee bezig is, een reisje sunpellets naar Doetinchem dus.
Maar even bij het begin beginnen, we waren in Schellingwoude gebleven, aan de steigers.
Volgende morgen om zes uur weg. Op de kopschroef eruit getrokken zodat niemand wakker werd van het starten van de Deutz. Want dat gaat met een grote klap.
Bij de Hollandse brug werd het net licht.
- Ochtendgloren onder de Hollandse brug
- IMG_8664.jpg (110.02 KiB) 1517 keer bekeken
Veel kleine boeitjes op de Randmeren.
- Zonsopkomst Randmeren
- IMG_8666.jpg (126.97 KiB) 1517 keer bekeken
Om negen uur aan de Arkersluis, prachtig weer.
- In de Arkersluis
- IMG_8669.jpg (183.08 KiB) 1517 keer bekeken
- Koud koppie
- IMG_8671.jpg (145.95 KiB) 1517 keer bekeken
- IJspegels
- IMG_8672.jpg (191.58 KiB) 1517 keer bekeken
Oppassen aan dek want dat vooral het voordek was een ijsbaan door aanvriezend buiswater.
In Nijkerk moesten we lossen bij de Heus. De Janine was bijna leeg, en daarna konden wij voor de wal.
- De eerste hap eruit bij De Heus in Nijkerk
- IMG_8673.jpg (147 KiB) 1517 keer bekeken
Prima hydraulisch kraantje met elektrische hydrauliekpompen dus lekker stil.
Intussen een nieuwe reis aangenomen van de Amsterdam Amerikahaven naar Doetinchem, de volgende morgen te laden. Liefst om tien uur. Gezegd dat ik m'n best ging doen maar geen garanties.
Ze hadden ons best vlot leeg, en we werden netjes geveegd.
In de tussentijd de boegschroefbediening veranderd, want die hadden we andersom staan als de regels vereisen.
- Boegschroefhendel verzet.
- IMG_8674.jpg (157.29 KiB) 1517 keer bekeken
Bij het dichtleggen ging er een schijf in een van de blokken van de luikenwagen aan barrels en zat de draad muurvast tussen de wangen. Toen konden we niet dichtleggen, want de draad stond zo hoog dat het handliertje ook niet te gebruiken was. Eerst maar even snel de sluis door want die gaan om zes uur naar huis. Buiten de sluis naast een buurman gemeerd en verder met klussen.
Draad losgemaakt, en het blok gesloopt en vervangen. Gelukkig was er een reserveblok aan boord, met dank aan de vorige eigenaars
Helaas wilde de elektrische lier daarna nog wel hijsen maar niet meer zakken. Daarom met het hand dichtgelegd. Ik had het oude handliertje ooit vervangen voor het geval dát, en dat kwam nu goed van pas. Daar ook de draad nog een keer van stuk getrokken dus het was een dag met hindernissen. Draad met kiezen aan elkaar gezet en dícht.
- Wát een gepruts, 's avonds laat in weer en wind..
- IMG_8679.jpg (126.13 KiB) 1517 keer bekeken
Nog naar de palen bij de Stichtsebrug gevaren, want de binnenbuurman zou al om vijf uur weg en dan mogen wij nog niet varen.
Volgende morgen om half zes opgestaan om om tien uur in Amsterdam te kunnen zijn. Dikke regen en natte sneeuw buien en veel wind, ZO-7Bft volgens de Centrale meldpost IJsselmeer. Radar aangezet en ik kon de kleine boeitjes van de vaargeul praktisch niet zien. En om met zoveel dwarswind door die smalle vaargeultjes te varen in het donker zonder de boeien te zien vond ik geen goed idee. Alles weer afgezet en terug naar bed
Om half acht was het licht, en waren de boeien gewoon te zien. Naar Amsterdam.
In Amsterdam eerst een nieuwe draad voor de handluikenwagen gehaald bij een Lijnenspecialist aan de Surinamekade. Vanwege de gevonden bom op het Slik is het daar gesperd, dus even de IJhaven in. Dyneema draadje laten maken, want de rvs draad kreeg na een paar maanden al vleeshaken. rvs staaldraad is niet zaligmakend, gegalvaniseerd staaldraad is soepeler en krijgt minder snel vleeshaken. Maar de echte oplossing is natuurlijk Dyneema. Sterk, soepel en mens-vriendelijk
Toen naar de Amerikahaven, en bij Cargill onder de pijp.
Dat Dyneema draadje liep soepel over de schijven van de luikenwagen, een verbetering.
De Lijnenman gebeld en voor alle andere draden op de luikenwagen ook een Dyneema vervanging laten maken. Die ging dat dezelfde middag nog maken.
- Klaar om te laden, de regen is net weggetrokken
- IMG_8682.jpg (144.49 KiB) 1517 keer bekeken
Onder de luiken vol sunpellets geladen.
- De pijp gaat erin
- IMG_8685.jpg (149.71 KiB) 1517 keer bekeken
Licht spul want er ging maar 426 ton in.
- Netjes volmaken
- IMG_8687.jpg (206.58 KiB) 1517 keer bekeken
- We liggen tussen de grote jongens hier
- IMG_8688.jpg (166.57 KiB) 1517 keer bekeken
Daarna nog terug naar de IJhaven gevaren, en onderweg afgespoten wat met de nieuwe dekwaspomp een vlot klusje was.
Aan de Java kade overnacht.
- Room with a vieuw..
- IMG_8691.jpg (85.73 KiB) 1517 keer bekeken
De Lijnenman kwam de Dyneema draadjes 's avonds nog even brengen, dat noem ik nog eens service
Vanmorgen de IJhaven uit, prima plek om te overnachten, lekker rustig.
- De Jan Schaeferbrug in de iJhaven
- IMG_8694.jpg (118.28 KiB) 1517 keer bekeken
- Het Slik afgezet voor De bom
- IMG_8696.jpg (138.53 KiB) 1517 keer bekeken
Bij het slik mag je maar 12km/uur om de bom niet wakker te maken
Het Amsterdam RijnKanaal op in schitterend weer.
- Raadplaat, waar is 't? (de clou staat erbij)
- IMG_8697.jpg (203.51 KiB) 1517 keer bekeken
Daar was het druk zat, aan het Kanaleneiland zaten op een bepaald moment vijf dik.
Vlotte schutting in Wijk, en de Lek/Neder-Rijn op. Normale waterstand, het hoge water is voorbij. In Amerongen troffen we een klare sluis.
- De Cuneratoren
- IMG_8699.jpg (130.02 KiB) 1517 keer bekeken
- Voor Schier
- IMG_8701.jpg (139.83 KiB) 1517 keer bekeken
- Varen tussen de steenfabrieken
- IMG_8702.jpg (102.5 KiB) 1517 keer bekeken
In de avondschemer sluis Driel, en om zeven uur gemeerd erboven.
- Invaren sluis Driel
- IMG_8703.jpg (135.93 KiB) 1517 keer bekeken