We zitten op het ARK en Jannette stuurt dus tijd voor een stukje forum.
Zondagmiddag tussen de buien door even naar Antwerpen gevaren, bij Cargill Kanaaldok B1 op nummer 506.
Onrustig geslapen in die klotsbak daar, want het is een doorgaande route. Er zit wat speling op de tandwielen van de roeren en dat hoor je goed.
Maandagmorgen om half zeven begonnen met laden van raapschroot. Dat gaat daar vlot en ook nog keurig netjes, en om kwart over negen waren we vol. Om tien uur onderweg naar Nijkerk, dat was hier al bekend
Prachtig weer, 'wolkendrijvende lucht' ging er vroeger in het journaal.
Bij de Kreekrak hadden we een klare sluis.
Op de Volkerak afgespoten in goed zoet water, en met de nieuwe pomp is dat een plezierklusje.
In de Volkerak een keer niet door de jachtensluis maar met de grote jongens mee.
Hollands Diep voor de wind uit met laagstaande zon leek wel een plezierreisje.
Net in de schemer in de vluchthaven van 'sGravendeel gemeerd, vroeg Feierabend.
Vanmorgen om zeven uur weer onderweg, oppassen want glad aan dek.
- Deze kruising kennen de meesten wel..
- IMG_8648.jpg (293.66 KiB) 1480 keer bekeken
- Op de Tresco
- IMG_8649.jpg (294.9 KiB) 1480 keer bekeken
- Zonsopgang over Dordrecht
- IMG_8650.jpg (120.08 KiB) 1480 keer bekeken
Onze generator stopt er af en toe mee, zonder geldige reden. Ik heb alles al gedaan wat ik kon bedenken; olie ververst, alle filters vervangen en alles mechanisch en elektrisch nagelopen maar geen reden kunnen vinden. Soms liep hij uren zonder problemen en soms bleef hij nog geen vijf minuten lopen.
- Mooi hoekje voor ons over aan de Buiten Kalkhaven
- IMG_8651.jpg (133.08 KiB) 1480 keer bekeken
Dus in Dordrecht even bij Dolderman gestopt want daar kwamen we langs en die hebben 'm geleverd, een jaar of 11-12 geleden.
De monteur vond een slechte printplaat in de aansturing- en beveiligingskast. Die is verwisseld en tot nu toe lijkt het probleem opgelost. Hoewel hij als we varen alleen draait als we 'm nodig hebben voor draaistroom of om te koken.
Daarnaast hebben we de Docat verbruiksmeter die ik van Bram gehad heb even bekeken want die geeft rare waarden aan. Ook een ding van Dolderman dus als je er toch bent. Hij geeft nu bijvoorbeeld 66-81 ltr/uur aan terwijl we 350 toeren draaien. Dat zou met dit toerental niet meer dan 25 ltr moeten zijn. Daarnaast geeft hij af en toe hele grote getallen weer.
Navraag leerde dat de brandstof retourleiding bij langzaamlopers drukgolven veroorzaakt in de brandstof toevoerleiding, en dit verstoort de werking van de flowmeter. De Deutz heeft geen retour, die gaat terug het fijnfilter in.
Dolderman adviseerde een buffertankje te plaatsen tussen de verbruiksmeter en de opvoerpomp. Waar de retourleiding in uitkomt, de toevoer en de zuig naar de opvoerpomp.
Jammer, extra kosten. Zal eens kijken of ik wat op de kop kan tikken of maken.
Om tien uur waren we weer onderweg. Voorstrooms in de Noord, en (daarom) in de stroom op de Lek. Dus daar ging het niet hard. Het hoge water is voorbij maar er komt nog genoeg water van boven.
Vlotte schutting bij de Beatrix, waar hard gewerkt wordt aan de nieuwe sluis.
- Grote jongens binnen de Beatrix
- IMG_8653.jpg (137.57 KiB) 1480 keer bekeken
- Het oude sluisje naar de Schalkwijkse Wetering
- IMG_8654.jpg (130.72 KiB) 1480 keer bekeken
- Hier stond vroeger een reserve deur
- IMG_8656.jpg (136.84 KiB) 1480 keer bekeken
- Raadplaat
- IMG_8657.jpg (167.71 KiB) 1480 keer bekeken
- Rust op het ARK
- IMG_8659.jpg (149.49 KiB) 1480 keer bekeken
Vanavond blijven we in Schellingwoude. We staan er pas om tien uur op voor morgen, dus dan heeft het weinig zin om vanavond tot elf uur door te varen. Morgenochtend verder.