Re: Vliegende Vaart
Geplaatst: 12 jan 2018 23:14
Ha, lachen dat ik ineens in het Engels kanaal vaar. Vaak geweest maar nog nooit met een binnenvaartschip
Zo zie je maar, die AIS-websites zijn niet helemaal te vertrouwen.
En ook op Tresco blijft het AIS-symbool van een schip wel eens 'hangen'. Dan zie je een rondje op je scherm maar buiten is niets te zien.
Maar AIS zelf vind ik een van de beste uitvindingen op navigatiegebied van de laatste tijd. Het vergroot de veiligheid doordat je schepen aan kunt zien komen, en het verbetert de communicatie omdat je de naam ziet en ze daarmee kunt oproepen. Geen geroep van 'ship in postion xxx', of 'die afvaart daar en daar', maar gewoon de scheepsnaam. Vanmiddag gingen we de versmalling van Komen in, en ik zag de opvarige Marina komen en kon makkelijk een afspraak met hem maken dat wij eerst door kwamen.
Goede post over die omgekomen soldaten Spok. Bij de eerste wereldoorlog denk ik altijd aan het boek "Im Westen nichts Neues" van Erich Maria Remarque, een boek wat grote indruk op me heeft gemaakt toen ik het op de middelbare school las. Levens telden niet voor de generaals. En misschien vandaag de dag nog steeds niet voor sommige politici. En dat slagveld lag hier, in Noord-frankrijk en Belgie.
Maar goed, terug naar vandaag.
Om zeven uur op, en een de motor klaar maken en de ander naar de bakker.
Om kwart voor acht onderweg, met heel wat beter zicht dan de vorige dag.
Het werd een gewoon dagje varen zonder enige opwinding of technische maleur. Ik durf het bijna niet te zeggen maar er sluipt een zekere gewenning in het hele spel; het begint routineus te worden. Prettig, want dan ga je ook tijd krijgen voor andere zaken.
Wat ook scheelde was dat het inmiddels normaal water was, dus geen hele kleine doorvaarthoogtes of veel stroom in de kont.
Bij sluis Don een tijd liggen drijven, en uiteindelijk samen met de 85m Carpe Diem in de sluis. Diagonaal om wat beter te passen.
Ook La Grande Caroussel met z'n tweeen, maar in Quesnoy raakt ik 'm gelukkig kwijt want die is korter.
Beneden sluis Baafs Vijve blijven liggen. Half tien, 't was wel mooi geweest ook. De binnenvaart maakt (te) lange dagen. In welke andere bedrijfstak wordt het normaal gevonden dat 14 uur werken per dag de norm is?
Morgen gaan we, ivm het tij op de Schelde, niet verder dan Terneuzen dus dat wordt een normale werkdag.
Foto's van vandaag:
Zo zie je maar, die AIS-websites zijn niet helemaal te vertrouwen.
En ook op Tresco blijft het AIS-symbool van een schip wel eens 'hangen'. Dan zie je een rondje op je scherm maar buiten is niets te zien.
Maar AIS zelf vind ik een van de beste uitvindingen op navigatiegebied van de laatste tijd. Het vergroot de veiligheid doordat je schepen aan kunt zien komen, en het verbetert de communicatie omdat je de naam ziet en ze daarmee kunt oproepen. Geen geroep van 'ship in postion xxx', of 'die afvaart daar en daar', maar gewoon de scheepsnaam. Vanmiddag gingen we de versmalling van Komen in, en ik zag de opvarige Marina komen en kon makkelijk een afspraak met hem maken dat wij eerst door kwamen.
Goede post over die omgekomen soldaten Spok. Bij de eerste wereldoorlog denk ik altijd aan het boek "Im Westen nichts Neues" van Erich Maria Remarque, een boek wat grote indruk op me heeft gemaakt toen ik het op de middelbare school las. Levens telden niet voor de generaals. En misschien vandaag de dag nog steeds niet voor sommige politici. En dat slagveld lag hier, in Noord-frankrijk en Belgie.
Maar goed, terug naar vandaag.
Om zeven uur op, en een de motor klaar maken en de ander naar de bakker.
Om kwart voor acht onderweg, met heel wat beter zicht dan de vorige dag.
Het werd een gewoon dagje varen zonder enige opwinding of technische maleur. Ik durf het bijna niet te zeggen maar er sluipt een zekere gewenning in het hele spel; het begint routineus te worden. Prettig, want dan ga je ook tijd krijgen voor andere zaken.
Wat ook scheelde was dat het inmiddels normaal water was, dus geen hele kleine doorvaarthoogtes of veel stroom in de kont.
Bij sluis Don een tijd liggen drijven, en uiteindelijk samen met de 85m Carpe Diem in de sluis. Diagonaal om wat beter te passen.
Ook La Grande Caroussel met z'n tweeen, maar in Quesnoy raakt ik 'm gelukkig kwijt want die is korter.
Beneden sluis Baafs Vijve blijven liggen. Half tien, 't was wel mooi geweest ook. De binnenvaart maakt (te) lange dagen. In welke andere bedrijfstak wordt het normaal gevonden dat 14 uur werken per dag de norm is?
Morgen gaan we, ivm het tij op de Schelde, niet verder dan Terneuzen dus dat wordt een normale werkdag.
Foto's van vandaag: