Re: Vliegende Vaart
Geplaatst: 09 jan 2018 23:50
Vandaag gelost, en verhaald naar de laadplaats.
De sojaschroot werd door de kraan op een rooster van een put gegooid waarin het langzaam wegzakte, een lopende band op en de silo in. In vier uur leeg. Ruim nageveegd en klaar gemaakt voor vertrek naar onze laadplaats Arques-Smetz, twee sluizen terug.
Alles plat; voormast, Kopschroef uitlaat, hut gezakt, uitlaten van de motor en kachel eraf, tv antenne eraf. Antenne van het sateliet kompas lager gezet, en de GPS antenne van de AIS plat. Op de losplaats gezwaaid, dat ging ruim.
Even een duwboot ruimte gegeven die naar binnen kwam, en langs de jachten op naar het lage bruggetje. Het is hier krap zat.
Hadden de brug vooraf opgemeten en die was 5,07m hoog. Of beter gezegd laag.
Wij waren 5,00m, dus dat moest net kunnen.
Maar toen we onder de brug wilden ging het niet. Blijkbaar stond er inmiddels iets meer water. Moeilijk te zien aan de wal want het waterpeil varieert hier constant vanwege de sluizen, dus een brede groene waterlijn.
Terug op de kopschroef en ballast in de ballasttank gezet. Niet in het ruim want dat hadden we schoon en droog.
De ballasttank is lek vanaf ongeveer 1,20m hoog, dus 1m water erin. Maar hij bleek onder de platen ook lek, omdat de wierbak daar weggesneden is. De lekken waar ik bij kon afgepropt. Er staat nu dus wat water in de bilge en dat geven we dan maar af als we een bilgeboot tegenkomen.
Vooraf de sluis Flandres gevraagd of hij aan het afschutten was maar dat was niet zo. Daar kreeg ik vanmorgen een belletje over van de voormalige schipper van de spits Linquenda, nu de Nadenos. Die waarschuwde me hier voor. Waarvoor dank
Héél voorzichtig onder de brug door met zo'n 10cm speling. Ook voorop werd het krap dus de voormast even naast de koker gelegd.
Er lag tegenover de haveningang een duwbak afgemeerd waardoor we niet opvarig de haven uit konden dus afvarig eruit en gezwaaid in de kom verderop. Nadat we de lage brug door waren gelijk de ballasttank leeg gaan trekken om het lekken te stoppen.
De bruggen op het kanaal zijn 25cm hoger en geen probleem.
Met de hut naar beneden is lastig varen omdat je weinig over de kop ziet. Radar even omhoog om te kijken heeft het risico dat je 'm vergeet bij de volgende brug. Spiegels gebruiken dus maar dat is in het donker ook weer lastig. Matroos voorop om aanwijzingen te geven.
We liggen inmiddels op onze plaats in Arques-Smetz. Morgenmiddag 450t tarwe laden voor Weert.
De tips over de voormast een stukje hoger; goed idee maar ik kan de hoogte ervan slecht opmeten. En als ik zie dat het met de voormast niet gaat ben ik waarschijnlijk toch te laat voor m'n hut..
De route; leuk dat iedereen zo meedenkt. Ik ben van plan om via Terneuzen en het Albertkanaal te gaan. Voor de Kempen zijn we te groot en voor Helmond te diep. De Nete vind ik echt de krikkemikken, ik denk dat via Terneuzen sneller gaat. Tegen de tijd dat we in Klein Ternaaien zijn is de was er wel uit op de Maas denk ik.
De sojaschroot werd door de kraan op een rooster van een put gegooid waarin het langzaam wegzakte, een lopende band op en de silo in. In vier uur leeg. Ruim nageveegd en klaar gemaakt voor vertrek naar onze laadplaats Arques-Smetz, twee sluizen terug.
Alles plat; voormast, Kopschroef uitlaat, hut gezakt, uitlaten van de motor en kachel eraf, tv antenne eraf. Antenne van het sateliet kompas lager gezet, en de GPS antenne van de AIS plat. Op de losplaats gezwaaid, dat ging ruim.
Even een duwboot ruimte gegeven die naar binnen kwam, en langs de jachten op naar het lage bruggetje. Het is hier krap zat.
Hadden de brug vooraf opgemeten en die was 5,07m hoog. Of beter gezegd laag.
Wij waren 5,00m, dus dat moest net kunnen.
Maar toen we onder de brug wilden ging het niet. Blijkbaar stond er inmiddels iets meer water. Moeilijk te zien aan de wal want het waterpeil varieert hier constant vanwege de sluizen, dus een brede groene waterlijn.
Terug op de kopschroef en ballast in de ballasttank gezet. Niet in het ruim want dat hadden we schoon en droog.
De ballasttank is lek vanaf ongeveer 1,20m hoog, dus 1m water erin. Maar hij bleek onder de platen ook lek, omdat de wierbak daar weggesneden is. De lekken waar ik bij kon afgepropt. Er staat nu dus wat water in de bilge en dat geven we dan maar af als we een bilgeboot tegenkomen.
Vooraf de sluis Flandres gevraagd of hij aan het afschutten was maar dat was niet zo. Daar kreeg ik vanmorgen een belletje over van de voormalige schipper van de spits Linquenda, nu de Nadenos. Die waarschuwde me hier voor. Waarvoor dank
Héél voorzichtig onder de brug door met zo'n 10cm speling. Ook voorop werd het krap dus de voormast even naast de koker gelegd.
Er lag tegenover de haveningang een duwbak afgemeerd waardoor we niet opvarig de haven uit konden dus afvarig eruit en gezwaaid in de kom verderop. Nadat we de lage brug door waren gelijk de ballasttank leeg gaan trekken om het lekken te stoppen.
De bruggen op het kanaal zijn 25cm hoger en geen probleem.
Met de hut naar beneden is lastig varen omdat je weinig over de kop ziet. Radar even omhoog om te kijken heeft het risico dat je 'm vergeet bij de volgende brug. Spiegels gebruiken dus maar dat is in het donker ook weer lastig. Matroos voorop om aanwijzingen te geven.
We liggen inmiddels op onze plaats in Arques-Smetz. Morgenmiddag 450t tarwe laden voor Weert.
De tips over de voormast een stukje hoger; goed idee maar ik kan de hoogte ervan slecht opmeten. En als ik zie dat het met de voormast niet gaat ben ik waarschijnlijk toch te laat voor m'n hut..
De route; leuk dat iedereen zo meedenkt. Ik ben van plan om via Terneuzen en het Albertkanaal te gaan. Voor de Kempen zijn we te groot en voor Helmond te diep. De Nete vind ik echt de krikkemikken, ik denk dat via Terneuzen sneller gaat. Tegen de tijd dat we in Klein Ternaaien zijn is de was er wel uit op de Maas denk ik.