Pagina 110 van 331

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 09 jan 2018 10:03
door de graaf
in theorie zal zeerwaarschijnlijk de kortste route zijn argues via de leie naar evergem dan de ringvaart naar merelbeke dan de zeeschelde af naar de rupel op vervolgens de nete op en via netekanaal naar viersel het albertkanaal naar ternaaien de maas af naar maasbracht daar naar het kanaal Wessem -nderweert sluis 15 opschutten en dan naar weert.(evt lanaken afschutten en dan via bosscheveld er weer uit)
via terneuzen naar antwerpen dan albertkanaal op enz is echter veel eenvoudiger minder risico en je hoef maar een keer een goed tij uit te zoeken
persoonlijk zou ik optie twee kiezen :wink:

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 09 jan 2018 11:31
door Harmonie
Foto's van dat werfje bij Beuvry.
Van de tachtiger jaren vorige eeuw.
Canal d'Aire 04, Guincy.JPG
Canal d'Aire 04, Guincy.JPG (127.73 KiB) 2084 keer bekeken
Canal d'Aire 03, Guincy.JPG
Canal d'Aire 03, Guincy.JPG (124.88 KiB) 2084 keer bekeken

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 09 jan 2018 11:47
door veen1195
Ja oke, De Graaf maar ik zat nog te denken aan:Als je toch al buiten Terneuzen bent, is via ' s Bosch-Veghel ook 'n optie of kan dat niet qua afmetingen? (Want ik ben daar niet bekend; voor mij is ZuidWillemsvaart 50-6.60 , toch het stuk Helmond-Nederweert)
En wat Leo betreft: Erik vertelde dat z'n laatste brug lager leek dan de voorgaanden; wanneer je de voormast op gelijke hoogte met de stuurhut hebt, valt dat misschien eerder op en heb je nog tijd om de afstand tussen bovenkant stuurhut en onderkant brug even te meten; dan weet je wat.
Toen ik de eerste keer naar Lingen moest ( en wist dat ik weer leeg terug moest, heb ik de laagste bruggen even opgemeten en ook 'n paar hogere en dat opgeschreven zodat ik wat wist, ook voor 'n volgende keer.
Je kunt natuurlijk ook voor de theoretische weg kiezen en denken: aangegeven hoogte is 4.30, 30 cm speling, dus ik pomp tot mijn stuurhut 4 m. hoog is.
Gr. Jan.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 09 jan 2018 12:06
door k-k
Dat van de voormast lijkt me nog het beste idee. Menig kanaal wordt gebruikt voor afwatering, waardoor het kanaalpeil nogal eens schommelt. Buiten het klappen van de hut moest bij ons soms het stuurwiel ook nog van de as. En dat hapert natuurlijk op het verkeerde moment en dat leverde een scheur in de hoepel op. Maar gelukkig heeft Erik een luxe hut, die op en neer kan. Mooi verslag, wasar ik iedere keer weer van geniet. Goede vaart verder! Gr. Klaas.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 09 jan 2018 12:17
door de graaf
veen1195 schreef: 09 jan 2018 11:47 Ja oke, De Graaf maar ik zat nog te denken aan:Als je toch al buiten Terneuzen bent, is via ' s Bosch-Veghel ook 'n optie of kan dat niet qua afmetingen? (Want ik ben daar niet bekend; voor mij is ZuidWillemsvaart 50-6.60 , toch het stuk Helmond-Nederweert)
En wat Leo betreft: Erik vertelde dat z'n laatste brug lager leek dan de voorgaanden; wanneer je de voormast op gelijke hoogte met de stuurhut hebt, valt dat misschien eerder op en heb je nog tijd om de afstand tussen bovenkant stuurhut en onderkant brug even te meten; dan weet je wat.
Toen ik de eerste keer naar Lingen moest ( en wist dat ik weer leeg terug moest, heb ik de laagste bruggen even opgemeten en ook 'n paar hogere en dat opgeschreven zodat ik wat wist, ook voor 'n volgende keer.
Je kunt natuurlijk ook voor de theoretische weg kiezen en denken: aangegeven hoogte is 4.30, 30 cm speling, dus ik pomp tot mijn stuurhut 4 m. hoog is.
Gr. Jan.
via veghel kan ook maar dan zit je met beperkte diepgang tussen helmond en nederweert als het niet verandert is dan is dat stuk nog steeds 1,90 de sluizen zijn allemaal ruim genoeg(tussen helmond en nederweert liggen 4 nieuwe sluizen)wij laadden vaak in axelse sassing na belading voeren we nog naar antwerpen de andere dag kwamen we altijd in born soms als het heel vlot ging nog in wessem en dan de andere dag in de loop van de dag in weert
grt machiel

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 09 jan 2018 12:47
door Kapitein Spok
Ik zou er alleen niet mijn voormast voor gebruiken maar een (oude) lat.

Stel dat dat de kop tijdens de vaart iets hoger is komen te liggen dan het achterschip, dan is je mastje voor niets naar de galemiezen.

Wanneer wij geladen op onbekend vaarwater kwamen en de hoogte een rol speelde zetten we een latje op de stuurhut met de hoogte van het lege schip.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 09 jan 2018 12:55
door veen1195
Kun je zien, Machiel,hoe dingen veranderen als je even de andere kant op kijkt;keek gisteren via Googlemaps even naar die smalle spoorbrug van Duffel; blijkt daar 'n nieuwe te liggen. (Was voor mij wel 30 jaar geleden)
En voor Theo; ik bedoel wel met het geladen schip hoor,als je mast dan raakt gaat je stuurhut er ook aan. En dat met die latjes heb ik ook wel eens gedaan.
Zo, ff wat anders doen, succes allen, in het bijzonder Erik!
Gr.Jan.

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 09 jan 2018 13:35
door ichthus
Hallo, wij zijn in 2010 in het accenseur museum geweest ,zoek nog naar de foto van de glasfabriek

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 09 jan 2018 15:14
door ichthus
Die lage betonnen bruggetjes op de zijgaten zijn een overblijfsel van de traction,een locomotief op rails die sleepspitsen voorttrokken,op de chemin de halage,! bedankt J C voor de folder. gr Wim

Re: Vliegende Vaart

Geplaatst: 09 jan 2018 15:20
door mastodont
veen1195 schreef: 09 jan 2018 09:09 Sorry Leo;begrijp niet goed wat je bedoeld..

ik dacht dat je er zelf al eens gevaren had en daardoor voor je eigen al een route had bedacht vandaar
er zijn een paar mogelijkheden vandaag de dag
maar de Maas staat nog al hoog ,en hij is geen 50 maar 55 meter dus niet al de routes zijn beschikbaar dacht ik
gr
leo