De Jannette verlaat Nijkerk
Casper
gr.Vliegende Vaart
Re: Vliegende Vaart
Dank je Casper Foto genomen vanaf de mooie Duivendijker Mayenne ex Vademecum. We hebben hem ook gefotografeerd, uiteraard
Vanmorgen in een uurtje leeg en al vroeg de randmeren op. De Arkersluis was een uitdaging met een leeg schip en ons kleine kopschroef-DAFje. Het is daar onbeschut bij oostenwind. Even tegen de remming laten vallen want ik hield 'm niet af.
Zuid van Pampus langs want dat kan leeg best, en door die straffe noordoostenwind stond er extra water. Ik heb wel eens een jacht horen protesteren dat beroepsvaart daar niet hoorde te varen
Vlotte schuttingen in de Arker- Oranje en Beatrixsluizen. Kwam mooi uit want we moesten om zeven uur vanavond laden. Maar na nog een keer bellen met HBT in de Vulcaanhaven kon het gas er weer af, 'we lopen achter, het wordt waarschijnlijk morgenochtend schipper'. Wéér gasolie voor niets verstookt..
Om half zeven de Vulcaanhaven in Vlaardingen in. Het wordt inderdaad morgen.
Tijdens het meren hield het stuurwerk ermee op. Noodbediening deed het nog wel. Geen stress want het steekeind stond al.
Met de multimeter op zoek maar niets kunnen vinden. Eprom gebeld, die wezen me op twee zekeringen die ik gemist had, en die maakten slecht contact. Die kast is 27 jaar oud en dan begint de leeftijd toch te tellen. Misschien ook eens vervangen. Zekeringhouders een beetje bijgebogen en electrocleaner erover, en alles werkte weer. Fijn dat je gewoon de fabrikant kan bellen
De plaatjes van vandaag:
Vanmorgen in een uurtje leeg en al vroeg de randmeren op. De Arkersluis was een uitdaging met een leeg schip en ons kleine kopschroef-DAFje. Het is daar onbeschut bij oostenwind. Even tegen de remming laten vallen want ik hield 'm niet af.
Zuid van Pampus langs want dat kan leeg best, en door die straffe noordoostenwind stond er extra water. Ik heb wel eens een jacht horen protesteren dat beroepsvaart daar niet hoorde te varen
Vlotte schuttingen in de Arker- Oranje en Beatrixsluizen. Kwam mooi uit want we moesten om zeven uur vanavond laden. Maar na nog een keer bellen met HBT in de Vulcaanhaven kon het gas er weer af, 'we lopen achter, het wordt waarschijnlijk morgenochtend schipper'. Wéér gasolie voor niets verstookt..
Om half zeven de Vulcaanhaven in Vlaardingen in. Het wordt inderdaad morgen.
Tijdens het meren hield het stuurwerk ermee op. Noodbediening deed het nog wel. Geen stress want het steekeind stond al.
Met de multimeter op zoek maar niets kunnen vinden. Eprom gebeld, die wezen me op twee zekeringen die ik gemist had, en die maakten slecht contact. Die kast is 27 jaar oud en dan begint de leeftijd toch te tellen. Misschien ook eens vervangen. Zekeringhouders een beetje bijgebogen en electrocleaner erover, en alles werkte weer. Fijn dat je gewoon de fabrikant kan bellen
De plaatjes van vandaag:
Re: Vliegende Vaart
Onder die band buiten de Vulcaan haven heb ik honderden keeren gelaaden begin jaaren 70 en die is er nog steeds zie ik. Leuk terug te zien en altijd de windrichting bekijken hioe af te meeren om achterschip schoon te houden. Was gewoon om ook kop voor af te meeren om de zaak achter stof vrij te houden.
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Vliegende Vaart
Ah, laden op de fosfaatsteiger.
Dat had ik dus even gemist dat er tegenwoordig dus ook mais in die silo's zit.
grt Wim
Dat had ik dus even gemist dat er tegenwoordig dus ook mais in die silo's zit.
grt Wim
Re: Vliegende Vaart
Foto genomen van af die steiger buiten de Vulcaan haven , vaarde eerst met dit kempenaartje alleeen rond daar en nadien een 1000 tonner met 250 Pk schottel.
- Bijlagen
-
- martin-4.jpg (115.08 KiB) 2362 keer bekeken
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Vliegende Vaart
Dat ponton aan de boompjes is van Kotug. Dat glanzende slepertje is de RT Borkum. Bedoeld als traini ga voor en show-boot. Het is dus ook een rotor tig met drie schottels eronder.
Groet Gerben
Groet Gerben
Live to sail, sail to live
Re: Vliegende Vaart
Het opleidingsbootje van Kotug.
Re: Vliegende Vaart
dat kempenaartje ,was dat niet de Eugenie van de firma Verschoor?
2x 120 DAF stond er in
als dat hem is dan heb ik er nog een blauwe maandag op gevaren als matroos
zie elders op het forum
gr
leo
2x 120 DAF stond er in
als dat hem is dan heb ik er nog een blauwe maandag op gevaren als matroos
zie elders op het forum
gr
leo
Re: Vliegende Vaart
https://www.binnenvaart.eu/sleepvrachts ... cor-h.html
Was een makelijk schip mee te vaaren met die 2 Dafjes
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Vliegende Vaart
Kort verslagje van vandaag.
Vanmorgen een kleine 500 ton mais geladen op de fosfaatsteiger buiten de Vulcaanhaven in Vlaardingen.
Voor het laden even naar m'n laswerk gekeken. Er was ooit van buiten al een plaatje op gelast, maar blijkbaar niet precies op de goede plaats. Na het laden even binnen gekeken en het lijkt dicht.
Wát stuift die mais zeg. We konden door de grote stofwolken praktisch niets zien in het ruim. Met als gevolg dat er voorin een kleine 20 ton teveel in terechtkwam. Dus we liggen 17cm voorover, en hebben we wat meer geladen dan afgesproken. Normaal zie je wel wanneer er een hoop te hoog wordt, maar nu werd dat pas duidelijk nadat het laden gestopt was. Volgende keer de ijken maar beter in de gaten houden. Dat heb ik al meer gezegd geloof ik
Na afloop ging de Ineke gelijk onder de band, en wij de Vulcaanhaven even in om dicht te leggen.
Eenmaal onderweg flink met de dekwasslang in de weer geweest, en het meeste is eraf.
Kwamen de Tharsis tegen die naar zee vertrok.
We gaan via de Waal want sluis Amerongen is tot 6 mei gesperd.
In Dordrecht gebunkerd, waar we forumlid Fluks nog even spraken. Daarna verder zu berg.
We kwamen de coaster Andere boeg tegen die geduwd werd door een sleepboot. Ex Corrie II, Miska etc, en een van de mooiere coasters vind ik. Voor het laatst gezien in Gorcum. Ramen dichtgetimmerd, gaat die over zee ergens heen? Er zou een 620pk Deutz in staan, weet iemand welk type?
Bij Hardinxveld kregen we weer problemen met de voeding van het stuurwerk, net als gisteren in Vlaardingen. Maar nu onderweg, dus met het noodstuurwerk verder gestuurd. Ik kreeg het niet gefixt, dus Werkendam binnen gegaan want doorvaren met stuurwerk problemen is geen goed idee.
Eprom gebeld en die komen morgen hierheen om een schakelkast te vervangen. Die is van 1991, dus gedateerd. Twee keer stuurwerk uitval is genoeg, vervangen die handel.
We hadden al zitten rekenen hoever we konden komen vandaag, maar ipv Haaften werd het de Biesboschhaven.
De plaatjes van vandaag:
Vanmorgen een kleine 500 ton mais geladen op de fosfaatsteiger buiten de Vulcaanhaven in Vlaardingen.
Voor het laden even naar m'n laswerk gekeken. Er was ooit van buiten al een plaatje op gelast, maar blijkbaar niet precies op de goede plaats. Na het laden even binnen gekeken en het lijkt dicht.
Wát stuift die mais zeg. We konden door de grote stofwolken praktisch niets zien in het ruim. Met als gevolg dat er voorin een kleine 20 ton teveel in terechtkwam. Dus we liggen 17cm voorover, en hebben we wat meer geladen dan afgesproken. Normaal zie je wel wanneer er een hoop te hoog wordt, maar nu werd dat pas duidelijk nadat het laden gestopt was. Volgende keer de ijken maar beter in de gaten houden. Dat heb ik al meer gezegd geloof ik
Na afloop ging de Ineke gelijk onder de band, en wij de Vulcaanhaven even in om dicht te leggen.
Eenmaal onderweg flink met de dekwasslang in de weer geweest, en het meeste is eraf.
Kwamen de Tharsis tegen die naar zee vertrok.
We gaan via de Waal want sluis Amerongen is tot 6 mei gesperd.
In Dordrecht gebunkerd, waar we forumlid Fluks nog even spraken. Daarna verder zu berg.
We kwamen de coaster Andere boeg tegen die geduwd werd door een sleepboot. Ex Corrie II, Miska etc, en een van de mooiere coasters vind ik. Voor het laatst gezien in Gorcum. Ramen dichtgetimmerd, gaat die over zee ergens heen? Er zou een 620pk Deutz in staan, weet iemand welk type?
Bij Hardinxveld kregen we weer problemen met de voeding van het stuurwerk, net als gisteren in Vlaardingen. Maar nu onderweg, dus met het noodstuurwerk verder gestuurd. Ik kreeg het niet gefixt, dus Werkendam binnen gegaan want doorvaren met stuurwerk problemen is geen goed idee.
Eprom gebeld en die komen morgen hierheen om een schakelkast te vervangen. Die is van 1991, dus gedateerd. Twee keer stuurwerk uitval is genoeg, vervangen die handel.
We hadden al zitten rekenen hoever we konden komen vandaag, maar ipv Haaften werd het de Biesboschhaven.
De plaatjes van vandaag: