Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Tielroder. Ik zag het gelijk want ik werd jaloers :lol:

Helaas geen foto geschoten maar deze even van MT geleend, bedankt Rene Henri Rosseel.
De Beati 06001358
De Beati 06001358
Screen Shot 2017-12-10 at 10.18.14.png (869.53 KiB) 1658 keer bekeken
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

Janna schreef: 09 dec 2017 23:33 Daar samen geschut met een mooie Tielroder, de Beati.
:oops: mijn brein bleef steken bij de spits Beatie
dus jij hebt wel degelijk gelijk
en morgen vroeg maar rekening houden met ijsafzetting ,niet op de vleugels maar aan dek
een ongeluk word gevreesd
red vest aan als je buiten loopt :!:
gr
leo
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Schier Hameete »

Mooi verslag Erik,
Varen door een groot stuk Belgie leuk dat we zo mee mogen kijken en lezen.
Naast zeilen en je door paarden te laten voorttrekken is dit denk ik dan wel een heel andere manier van varen maar je laat zien dat dit best goed verloopt. .
En wat enkele kleine beginners foutjes aangaat ik denk als we ze allemaal zouden opschrijven we boeken vol hadden dat is iets wat er ook bij hoort.
Doornick.jpg
Doornick.jpg (186.49 KiB) 1627 keer bekeken
Je bent in Doornic door de Gaatjesbrug gekomen , of zoals hij in het frans (Waals) heet Le Pont des Trous hij is gelukkig wat breder en hoger geworden zoals hij vroeger was gebouwd was de doorvaart aanmerkelijk kleiner.
Izechem.jpg
Izechem.jpg (167.64 KiB) 1627 keer bekeken
En Izechem ook wat veranderd het kanaal is wat breder geworden. Wat wel het zelfde lijkt is de Nederlandse schepen die daar naar toe gingen want ik denk dat de Klipper op het plaatje wel een Nederlander is.
Veel succes met je volgende reizen
gr, schier
Afbeelding Afbeelding
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

8) Goede tip Leo

Er ligt sneeuw op de luiken, gelukkig nog lang niet zoveel dat inzakken dreigt.

Ze lossen morgenochtend eerst een boot met zonnepitten, en wij zijn rond de middag pas aan de beurt. Genoeg tijd om de luiken sneeuwvrij te maken. En het gangboord zodat je een beetje normaal kunt lopen.

Leuke :? anectdote:
In een vorig leven was ik 2e stuurman op de coaster Esdoorn, en liepen we ergens in februari Oslo binnen om vijf uur zondagmiddag. Ze zouden de volgende morgen om acht uur beginnen met lossen.
Dus iedereen stond al te dringen bij de gangway om de wal op te gaan want we lagen vlakbij de stad.

Maar we hadden onderweg flink wat ijsafzetting gehad, en er zat ook best veel op de MacGregor luiken. De kapitein, die meer verstand had, zei "we gaan eerst de luiken even ijsvrij maken en dan kan iedereen de wal op".
Dus we begonnen met z'n allen (negen man) vol goed moed met hamers en ander 'gereedschap'.

En om half acht waren we klaar,

de volgende morgen dan..
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

Daar heb ik wel een kleine voorstelling van sinds ik deze foto's kreeg van Inneke Mannak ,via haar broer
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en weet je al wat je hierna moet gaan doen?
gr
leo
doppie
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 sep 2016 23:51

Re: Vliegende Vaart

Bericht door doppie »

prachtige foto s
nooit mee gemaakt
gr doppie
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

orsluis ijs stanfries theodora 010003022614_archief_amsterdam klein.jpg
orsluis ijs stanfries theodora 010003022614_archief_amsterdam klein.jpg (230.54 KiB) 2638 keer bekeken
Oranjesluizen Beurtvaart met onder meer De Stanfries 1938?

Foto: Stadsarchief Amsterdam obj OSIM00004005088
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Precies Leo, zo zag het er bij ons toen ook uit.
En ik dacht in mijn onschuld dat dat ijs een soort suikerbeesten-spul was, wat je er zo af zou tikken. Maar niets was minder waar, het was kei-hard zoutwater ijs wat je er met heel veel moeite af moest slaan.
We hadden speciaal voor dat doel een paar grote houten hamers aan boord, van het soort waar je ook heiningpalen mee in de grond kunt slaan.
We waren met de hele bemanning dus de hele nacht bezig om alleen de luiken vrij te maken zodat ze open konden..

En ik heb nog geen volgende reis. Er werd wel het een en ander aangeboden maar dat vond ik of onvoldoende betaald of te krap gepland.
Er waren staalplaten van Antwerpen naar de Rijn in Duitsland maar te lang om tussen m'n vastgelaste gebinten te passen :roll:

Maar eens afwachten of er morgen wat loskomt.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

met dit weer zullen ze je waarschijnlijk ook niet snel kunstmest aanbieden van af Sluiskil
daar word met regen of sneeuw niet geladen
voor je het weet lig je in de ligdagen
dus denk er om dat je een korte laadtijd bedingt
bvb 24 uur
als ze kunstmest van af Sas van Gent aanbieden maak je meer kans
daar laten ze je een of twee luiken open leggen en laden door die kleine opening

de Jero-D laad vaak papier naar de kanten van Maastricht en Nijmegen als ik het goed heb
in ieder geval is het ook een schip van jou tonnen maat
moed blijven houden
het zou mooi wezen als ze net als vroeger tegen de kerst iets meer betaalden
omdat niet iedereen nog weg wil met de feestdagen
hier liggen er al diverse spitsen schippers stil tot na nieuwjaar
maar zo als je intussen wel weet ,dat zijn de heren schippers :wink:
ik zal morgen aan je denken als je boven in de hut komt en het ziet er zo uit
https://www.ad.nl/binnenland/zadel-lage ... 116171178/
gr
leo
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Zo zag het er vandaag inderdaad uit Leo. Sneeuw en nog eens sneeuw. De hele dag. Er werd dus niet gelost, de tarwe mocht niet nat worden.
De Communitas lag voor ons zonnepitten te lossen en kon wel doorgaan. Blijkbaar is dat spul minder kritisch.
Plaats gemaakt voor de Communitas
Plaats gemaakt voor de Communitas
IMG_7950.jpg (124.01 KiB) 2100 keer bekeken
De Communitas heb ik trouwens ook nog naar gekeken want ik vond het een aantrekkelijk schip. Maar het schip zat verwikkeld in een juridische procedure en ik vond het een onvoorspelbaar risico om dat af te wachten.

Pas om een uur of vijf werd de sneeuw minder. Er lag inmiddels zo'n 15cm sneeuw op de luiken.
Winter wonderland..
Winter wonderland..
IMG_7951.jpg (117.87 KiB) 2100 keer bekeken
De luiken sneeuwvrij gemaakt voor het geval het toch gaat vriezen vannacht. Het weerbericht beweert wel van niet maar dat zei ook dat het alleen vanmorgen zou sneeuwen :roll:
Op aanraden van een expert :wink: een trekker gebruikt om de sneeuw eraf te duwen en dat werkte.
sneeuw duwen..
sneeuw duwen..
IMG_9094.JPG (143.13 KiB) 2100 keer bekeken
Spekgladde luiken met die sneeuw erop maar dezelfde expert zei dat je in de gootjes wel houvast had en dat was ook zo. Dus niet van boord gegleden.
Gangboorden leeggeschept en na afloop lagen de gangboorden weer ruim boven water. Ik lig een paar cm uit maar met al die sneeuw aan boord kwam er toch water in het gangboord.

Gedurende de dag met diverse reisjes bezig geweest.
Reisje Gent-Weert waar ik wel oren naar had maar daar kun je maar met 2,10m naar toe, en dan neem ik maar 435 ton mee terwijl ze 500 ton wilden. Dus dat werd 'm niet.
Reisje Gent-Kortrijk maar dan blijf ik in deze hoek hangen terwijl ik wel wel eens terug naar het noorden wil.
Nu speelt er een ander reisje waarvoor ik onder bod ben. Morgenochtend hoor ik of dat lukt.
Plaats reactie