Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Vandaag wat klussen laten doen bij Instalho in Werkendam.
De dekwasleiding vervangen tussen de machinekamer en de den. Die was doorgeroest aan de onderkant waar altijd water in blijft staan.
Voor de rechte stukken gegalvaniseerde pijp gebruikt, plus dikwandige bochten. Dat gaat onze tijd wel mee.

Verder wat klein werk zoals het vervangen van een dekwas-afsluiter, lensputdeksel van een paar extra gaten voorzien want de pomp zoog er vacuum op. En een paar kleppen van de luiken vervangen want daar waren er al weer twee van stuk.
Het Tresco scherm is gerepareerd onder garantie.

De gevoeligheid (gain) van de piloot wat bijgesteld want het roer stond soms te klapperen.

Even bij de nieuwe luikenwagen van de La Guarda wezen kijken. Niet goedkoop maar dan heb je ook wat. Mokokhé :mrgreen:
Het schip is verkocht en gaat per 1 mei varen onder een nieuwe eigenaar.

Toen naar Gorcum, en in het Merwedekanaal gaan liggen net door de Kerkhofsluis. Prachtig plekje, alleen ontvangt de satelliet geen tv, door de bomen denk ik. Tijd voor een boek :wink:

Weer in het insteekhaventje van Instalho en Clean.
Weer in het insteekhaventje van Instalho en Clean.
IMG_0020.jpg (144.13 KiB) 1951 keer bekeken
De nieuwe dekwasleiding
De nieuwe dekwasleiding
IMG_0022.jpg (131.51 KiB) 1951 keer bekeken
Gegalvaniseerd en dikwandige bochten voor langere levensduur
Gegalvaniseerd en dikwandige bochten voor langere levensduur
IMG_0023.jpg (120.88 KiB) 1951 keer bekeken
Lensput deksel
Lensput deksel
IMG_0021.jpg (266.87 KiB) 1951 keer bekeken
Printplaat van de piloot
Printplaat van de piloot
IMG_0027.jpg (187.22 KiB) 1951 keer bekeken
Nieuwe luikenwagen voor de La Guarda
Nieuwe luikenwagen voor de La Guarda
IMG_0016.jpg (188.5 KiB) 1951 keer bekeken
Jooren, welbekend van de ombouw van de Westeind, is failliet
Jooren, welbekend van de ombouw van de Westeind, is failliet
IMG_0024.jpg (145.68 KiB) 1951 keer bekeken
De Kerkhofsluis door
De Kerkhofsluis door
IMG_0025.jpg (182.48 KiB) 1951 keer bekeken
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Hoe doe je dat nou met dat deksel, daar gaat al je lading toch doorheen?
Ik licht het deksel er altijd af als k het ruim uitspuit...😉
Net leidinkje weer zo , en dat stuurwerk geklapper had ik hier ook in de midden stand, pas ook verholpen...
vaar om te leven (niet andersom)
Eemspoort
Berichten: 3165
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Dat dacht ik ook al, van dat deksel. Ik heb er sluiven in zitten en ben er heel niet zo blij mee. Met vocht gevoelige lading pak ik de deksel in, in een vuilniszak. Ik overweeg dan ook nog eens een volledig dicht deksel te (laten) maken.
Maar goed, al doende leert men, ik heb weer geen verstand van vliegen. 😬😄
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dat lensput-deksel; ik vind dat je moet kunnen lenzen op je ruim, met het deksel op z'n plaats. Die gaten in m'n deksel zijn er om de grote brokken tegen te houden die de pomp of leiding kunnen verstoppen.
De lensleiding is er in mijn ogen vanwege de veiligheid, voor als je eens lek raakt, en niet alleen voor het uitspuiten van je ruim. Als je lenspomp op zo'n dicht putdeksel vacuum trekt kun je niet fatsoenlijk lenzen.
Je vaart ook wel eens iets anders dan veevoer, en dan kun je tenminste lenzen.

Ik doe er wel een jute zak overheen. Zo deden we dat in de zeevaart ook.

Als ik me goed herinner stelde Hein een dikke aluminiumplaat voor, een beetje verzonken vanwege de bobcats. Die van mij ligt wel iets verzonken maar eigenlijk niet diep genoeg. Klusje..
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Westeind »

Ja dat is ook wel weer waar, bij ons is het bakje kennelijk krom genoeg om ook met deksel er op het water er uit te trekken :oops:

"zo deden we dat in de zeevaart ook" ..ik zie al een gele pijp....straks ook nog een blauwe of grijze bovengang ? :mrgreen: :wink:
vaar om te leven (niet andersom)
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Ik zei een keer over de marifoon dat ik in de Kerkhofsluis zat, toen kreeg ik commentaar dat het de Concordiasluis was...Naam was niet chic genoeg meer denk ik. En over die plaat met die gaten Dat had ik met de houten buikdenning al, een plaatje over een gat van één spant lang, met een stukje cocosmat er over heen makkelijk om te lenzen o.a met grind en zand, kijk maar naar de zand goten bij de vaste mannen in het natte.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Westeind schreef: 30 mar 2018 10:52
"zo deden we dat in de zeevaart ook" ..ik zie al een gele pijp....straks ook nog een blauwe of grijze bovengang ? :mrgreen: :wink:
Ik dacht aan zo'n pijp:
Vroeger..
Vroeger..
Aldabi.jpg (154.24 KiB) 1697 keer bekeken
:mrgreen:
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

van Nievelt Goudriaan.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ja, bij van Nievelt Goudriaan & Co heb ik in een grijs verleden een poosje gewerkt. Ze zaten in een prachtig pand Veerhaven 2, ik weet het adres nog.
Van Nievelt Goudriaan & Co..jpg
Van Nievelt Goudriaan & Co..jpg (41.42 KiB) 1466 keer bekeken
Totdat ik de zak kreeg omdat ze in één klap vier schepen in de Maashaven oplegden. Daar is nog wel ergens een foto van.
Zonde want het was een goed bedrijf om voor te werken.

Die pijp doet me wel wat, dus waarschijnlijk wordt dat 't ontwerp. Het origineel is tenslotte ter ziele dus ik verwacht geen claims wegens na-aperij :wink:
Hoewel het bedrijf in slapende vorm nog wel bestaat, opnieuw opgestart door Dhr J.C. Goudriaan, familie van de oprichters. Er is een website, maar ik hoor er nooit over dus denk niet dat er veel gebeurt.
We hebben contact gehad met Dhr. Goudriaan om naar het RAL-nummer van de kleuren op de Nigoco schoorsteen te vragen, en hij nodigde ons uit om eens langs te komen op zijn kantoor. Als ik eens een dagje in Rotterdam lig gaat dat zeker gebeuren.

Vandaag een dagje klussen. En als je leeg ligt kun je mooi het ruim aanpakken dus met de slijptol en lasapparaat het ruim in en zo'n 20-30 scheuren in de spanten gelast. 3,2 kwadraat basische electroden gebruikt. Net wat sterker dan rutiel, maar wel lastiger lassen.
En in een trimvulling zat een slechte las dus die opnieuw gedaan.

Daarna de boel goed uitgeveegd want anders krijgen we slak en laspitten in het veevoer.

Verfje er op en het lijkt al een stuk beter.
Als het morgen droog blijft zal ik de vloer eens in de verf rollen.

Aan stuurboord voor is ooit eens een nieuwe plaat in gezet, getuige de andere nagels. En verder zijn er een flink aantal kleine reparaties geweest, vooral spanten oplappen en knieën fatsoeneren. De leeftijd hé :wink:

De plaatjes:
Krak..
Krak..
IMG_0028.jpg (167.47 KiB) 1468 keer bekeken
Alles staat klaar
Alles staat klaar
IMG_0029.jpg (194.27 KiB) 1468 keer bekeken
Schoon geslepen
Schoon geslepen
IMG_0032.jpg (157.26 KiB) 1468 keer bekeken
Las erover
Las erover
IMG_0030.jpg (143.55 KiB) 1468 keer bekeken
Dubbele breuk
Dubbele breuk
IMG_0033.jpg (168.67 KiB) 1468 keer bekeken
Spant gerepareerd
Spant gerepareerd
IMG_0034.jpg (169.48 KiB) 1468 keer bekeken
Trimvulling weer dicht
Trimvulling weer dicht
IMG_0035.jpg (208 KiB) 1468 keer bekeken
Hier is ooit een nieuwe plaat ingezet
Hier is ooit een nieuwe plaat ingezet
IMG_0036.jpg (209.72 KiB) 1468 keer bekeken
Autokraan, hoezo?
Autokraan, hoezo?
IMG_0031.jpg (303.63 KiB) 1468 keer bekeken
peelander
Berichten: 1783
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Vliegende Vaart

Bericht door peelander »

Janna schreef: 29 mar 2018 22:56 Prachtig plekje, alleen ontvangt de satelliet geen tv, door de bomen denk ik. Tijd voor een boek :wink:
Nu klink je als een camperaar Erik. Die klagen ook altijd over bomen die de satelliet ontvangst belemmeren.
Gelukkig zijn Dorothy en ik happy met idd in de camper een boek lezen en een spelletje :cry: Rummycup.
groeten
Jan van der Pluijm
Plaats reactie