mastodont schreef: ↑19 nov 2007 11:49
Op 30 augustus ben ik bevracht om een reisje grind te gaan doen ,we zijn leeg in Helmond en mijn broer Johan zat op de Maas ,die heeft het voor me versiert
We moeten laden in Swalmen ,het is de eerste keer dat ik weer grind moet laden na de reis die ik deed voor mijn baas Mannak ,met de Jan Hendrik in 1975
Op de Jan Hendrik ging het een beetje mis
Ik had liggen kijken naar mijn voorganger
Een een of ander oud scheepje ,type kastje of zo ,met een ongelijk aantal vakken
Die man begon achter in te laden en sloeg telkens een vakje over
Daarna pakte hij de over gebleven vakjes en lag er toen zeer deftig bij
Ik had dat gezien, en dacht ,dat ga ik ook zo doen ,dat kan ik ook
Maar daar had ik even niet opgelet
Ik had maar 4 vakken !
Dus ik begon achterop toen vak drie en toen zat ik al tegen het voorste vak aan
Daar ben ik toen in verder gegaan ,met als resultaat dat de kop weg schoot onder water
De voor ijk lag 20 centimeter onder
Toen zo snel als het kon de molen laten stoppen, en terug het achterste vak in
Maar daar was ik al geweest ,dus toen ik de schuif tegen de stuurhut aan liet zetten kwam op den duur de grind boven de den uit ,en liep het onder de stuurhut helemaal vol, 4 meter onder de hut ,balen !
De midden ijk verdween ook al onder water
Ik kon toen niet meer in het tweede vak van achteren ,daar zag je dus de buikdennig
Dat moet wel zeer gedaan hebben voor dat spitsje
Dus toen Mannak zei ,je moet zelf bij scheppen in Harderwijk ,was het niet verwonderlijk dat ik daar tegen geprotesteerd heb,toen hij zei ,ja maar dat is gebruikelijk in het zand en grind was ik het er niet mee eens
Het eind resultaat was dat hij toe zegde dat er iemand van het kantoor zou komen om te helpen
Toen ik in Harderwijk was heb ik gelijk de knijper in het achterste vak laten zetten om maar zo veel mogelijk te lossen zo dat hij niet zou zien dat er in het tweede vak niet geladen was
Toen er dus iemand van het kantoor kwam ,bleek hij dat zelf te wezen ,de baas
Hij keek eens zuinig toen hij zag dat er vier meter onder de hut leeg geschept moest worden
Nog voor dat we leeg waren zei hij ,dat moesten we maar niet meer doen ,het schip is er niet zo geschikt voor
Dat dacht ik ook !!
Dus nu in Swalmen dacht ik ,een gewaarschuwd man telt voor twee
Ik moest rond de middag op de molen wezen ,dus eerst nog een bood schap gedaan in Maasbracht en toen weg
De planning is normaal vrij strak ,was mij verzekerd
Maar toen ik het grind gat in kwam lag er een ander onder de molen
Dus ik bij een buurman op zij
Die zei tegen mij ,die man laad voor zijn beurt
De collegialiteit is buiten gewoon in het zand en grind,nou!
Dus toen die man vol was ,ik er onder
De molen baas zei :je was iets te laat hé?
Ik zei ,nee ik was voor na de middag pas besteld, ik was ruim op tijd ,
Ik denk dat de vorige wel een fooitje gegeven heeft ,anders hadden ze hem wel onder de schuif weg kunnen sturen toen ik er aan kwam ,maar vooruit maar ze doen maar
Maar nu kwam ik niet vol die dag
Dat kwam mij wel goed uit ,ik was achterin begonnen en lag dus stijl achter over
Nu kon ik alvast mooi pompen ,heel de avond
Want we hadden een ijzeren vloer waar al het water op bleef staan dus dat stond al redelijk hoog op de buikdenning
Goed de volgende dag verder en geladen vertrokken
We hebben toen geslapen in Gorinchem
,ik kon toch niet meer lossen in Hillegom dus waar om zou ik mij zelf druk maken ,niet waar?
Dan had ik heel de nacht door gemoeten ,maar daarvoor betaald het niet genoeg vind ik om mij zelf zo druk te maken
Vrijdag om 16.30 kom ik in Hillegom en er is niemand meer te zien bij het bedrijf waar ik moet lossen
Ik had niet anders verwacht ,een vrij weekend dus
Maar de volgende ochtend word ik wakker van de herrie ,en ik merk dat we liggen te lossen op zaterdag ochtend?
He dat is vreemd
Ik loop naar buiten en de kraan meester is er maar aan begonnen
Ik vind het best, je doet maar
Maar dan komt de aap uit de mouw
Er komt een Werkendammer aan gelopen ,en die zegt tegen mij ,wat doe jij hier?
Ik zeg ,dat zie je toch ,ik lig hier grind te lossen
Ja maar zegt die man ,jij had al leeg moeten zijn ,jij moest een woensdag al geladen zijn
Ik zeg ,dat moet je dan maar bespreken met je fijne vaste collega ,die zo mooi voor zijn beurt wist te laden in Swalmen
Nu bleek dat deze Werkendammer er niet op gerekend had dat ik hier nog zou liggen
Hij had mij heel de nacht door gerekend en dan was ik leeg geweest
Hij was s nachts aan gekomen en had waarschijnlijk de kraan meester een flinke fooi beloofd als die hem even leeg zou gooien op de zaterdag
Dan was hij natuurlijk een maandag weer terug aan de molen geweest,nu moest hij nog beginnen met lossen, tweede beurt ,daar zijn de tarieven niet op gebaseerd denk ik
Veel voor weinig!
Heel de zand en grind vaart hangt van fooien aan elkaar denk ik
Maar ik ben een beurs man
Ik vind het al erg genoeg dat ik hier weer zelf moet bij scheppen ,voor niks
Dus ik geef geen krimp als de kraan meester even naar beneden komt voor een praatje
Die snapt dat hij van mij niets krijgt en houd het na 100 ton gelost te hebben voor gezien ,en laat mij dus met het restant liggen ,
stijl op mijn reet tot maandag