Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Bericht door Fluks » 14 jan 2018 22:31

Ik vraag mij af of je in Terneuzen niet liever bakboord uit gegaan was,met een zeeschip,natuurlijk.Mijn carriere als stuurman op de kustvaart begon in Terneuzen.Door omstandigheden duurde het niet zo lang,want ik moest weer plaats maken voor de vaste stuurman.Ik vond het de mooiste tijd van mijn vaartijd.
Ja Arie, dat was ook het eerste waar ik aan dacht toen mijn pensionering naderde; terug de zeevaart in, en dan specifiek de binnen-buitenvaart. Ik heb erg prettig gevaren op zee, hoewel het tegenwoordig misschien minder leuk is als vroeger, met steeds meer papierwerk door oa ISPS, en havens ver buiten de stad. Even de wal op vergt tegenwoordig planning, of mazzel :wink:

Maar de kustvaart heeft al een flink aantal moeilijke jaren achter de rug, en volgens mij zijn ze nog steeds het dal niet uit. Bovendien wil ik eigen baas zijn, en een eigen coaster vond ik een te grote investering.
Daarnaast moet je tegenwoordig terug naar de zeevaartschool om je zeevaartpapieren weer geldig te krijgen. Gewoon weer de schoolbanken in, dus dat kon ik niet doen toen ik nog vloog. Binnenvaart papieren halen kon ik wel tussen het vliegen door met zelfstudie.

Dus dat werd 'm niet :(
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Fluks »

Het sociale leven op de scheepvaart is bijna voorbij.Als ik je berichten lees houdt jij het nog een beetje vol.
(sorry voor het tutoyeren,U klinkt erg afstandelijk).In de 60er jaren lag men met een kuster bijna altijd wel
een of meerdere nachten in een haven en kon men met de maten stappen.In de 80er jaren,toen ik weer op de kustvaart
voer,lag men ten anker op laden of lossen te wachten en daarna direct weer naar zee met mensen aan boord waar men
buiten het werk geen contact had.
Met mijn 600 tons binnenschip lagen we met lossen bijna altijd wel een nacht over.Een van de laatste reizen met
een binnenschip kwam ik om 11u met 2200 ton op de losplaats,moest nog naar de laadplaats varen en voer om 18u
met 2100 ton weer weg.Ik begrijp,dat veel ouderen naar de oude tijd terug verlangen,als was het niet altijd beter.
Groeten,Arie.
Auguste
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2018 11:24

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Auguste »

ja es war auch noch eine Zeit wo die kolegers sich auch noch helfen ! was nun ?
Grüße Hanna
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Vandaag het laatste stuk van reis 2/2018, Arques-Weert.

In de ochtendschemer over de Maas door Maastricht, en bij Limmel/Borgharen het Julianakanaal op.

In Stein de bilgeboot langszij gehad om de gevolgen van de lekke ballasttank op te lossen. Er bleek nog geen 1500ltr in de bilge terechtgekomen te zijn dus dat viel nog mee.

Na Maasbracht bakboord uit het kanaal Wessem-Nederweert op. Sluis Panheel duurde nogal even omdat eerst de kleine sluis voor ons klaargemaakt was. Toen ik zei dat die sluis voor ons echt maar net paste werd de grote voor ons afgeschut. De kleine is 7,25 breed en dat is ook precies de breedte van de Jannette. En om nu zonder enige speling een sluis in te gaan als dat niet nodig is :roll:

Na Panheel is het kanaal behoorlijk droog, meer dan 7-8 km/u zat er niet in.
In sluis 15 samen met de zand-kempenaar Isis geschut. Gelijk na de sluis is het ook droog en trekt een duiker naar bakboord dus daar hadden we moeite om uit de wal te blijven. De Isis vroeg of hij er vast langs mocht, en zoog ons in het voorbijgaan weer mooi naar het midden. Aan zulke collega's heb je nog eens wat :wink:

Het kanaal blijft het droog, 5-6 km/u was het tempo.

Om half zeven gemeerd bij Unicorn in Weert. Ze begonnen gelijk nog want ze hadden geen schepen. Een luik open, monsters nemen en 20 minuten later hing de zuigpijp er in.
Relaxte manier van lossen; geen herrie of gebonk, je schip ligt lekker stil. Ook geen stof, of krassen van de grijper of bobcat in je ruim. Alleen gaat het niet zo snel als met een kraan, ze doen maar zo'n 55ton per uur.
Om kwart voor tien stopten ze, en morgenochtend om zes uur gaan we verder.

We hebben trouwens een volgende reis; volle bak grind van Born naar Zwartenberg, bij Etten-Leur. Er wordt geen wereld-prijs voor betaald maar in ieder geval betaald richting Werkendam om wat te gaan klussen.

En de foto's, het is tenslotte van origine een foto-forum:
Kennedybrug in Maastricht
Kennedybrug in Maastricht
IMG_8392.jpg (146.42 KiB) 1926 keer bekeken
Kerstversiering hangt nog..
Kerstversiering hangt nog..
IMG_8393.jpg (170.58 KiB) 1926 keer bekeken
Sint Servaasbrug
Sint Servaasbrug
IMG_8394.jpg (132.3 KiB) 1926 keer bekeken
Splitsing Borgharen of Limmel
Splitsing Borgharen of Limmel
IMG_8395.jpg (137 KiB) 1926 keer bekeken
Keersluis Limmel
Keersluis Limmel
IMG_8396.jpg (125.15 KiB) 1926 keer bekeken
Haven Maastricht
Haven Maastricht
IMG_8397.jpg (123.61 KiB) 1926 keer bekeken
Werkzaamheden kanaalverbreding
Werkzaamheden kanaalverbreding
IMG_8398.jpg (135.58 KiB) 1926 keer bekeken
Brug Elslo
Brug Elslo
IMG_8399.jpg (163.76 KiB) 1926 keer bekeken
Sluis Born
Sluis Born
IMG_8403.jpg (153.76 KiB) 1926 keer bekeken
Dat gat in..
Dat gat in..
IMG_8404.jpg (111.24 KiB) 1926 keer bekeken
Hier gaan we overmorgen laden
Hier gaan we overmorgen laden
IMG_8406.jpg (117.48 KiB) 1926 keer bekeken
Bergen met grind
Bergen met grind
IMG_8409.jpg (158.54 KiB) 1926 keer bekeken
Stukje den verhogen
Stukje den verhogen
IMG_8412.jpg (223.97 KiB) 1926 keer bekeken
Grote sluis Panheel
Grote sluis Panheel
IMG_8413.jpg (174.34 KiB) 1926 keer bekeken
Kanaal Wessem-Nederweert, droog maar mooi
Kanaal Wessem-Nederweert, droog maar mooi
IMG_8414.jpg (157 KiB) 1926 keer bekeken
Lage brug, 4,87m.  Hut even zakken just in case
Lage brug, 4,87m. Hut even zakken just in case
IMG_8416.jpg (154.78 KiB) 1926 keer bekeken
Hier linksaf..
Hier linksaf..
IMG_8417.jpg (128.28 KiB) 1926 keer bekeken
In de bocht bij Nederweert
In de bocht bij Nederweert
IMG_8419.jpg (155.03 KiB) 1926 keer bekeken
Voor Sluis 15
Voor Sluis 15
IMG_8420.jpg (174.01 KiB) 1926 keer bekeken
Binnen, het is zo'n sluis waarvan de deuren niet tegenover elkaar liggen.
Binnen, het is zo'n sluis waarvan de deuren niet tegenover elkaar liggen.
IMG_8423.jpg (148.74 KiB) 1926 keer bekeken
Isis ernaast
Isis ernaast
IMG_8424.jpg (165.27 KiB) 1926 keer bekeken
Zuigpijp erin
Zuigpijp erin
IMG_8425.jpg (112.93 KiB) 1926 keer bekeken
Bijlagen
Voorzichtig erin, de deur is maar 7,50m
Voorzichtig erin, de deur is maar 7,50m
IMG_8421.jpg (162.32 KiB) 1926 keer bekeken
mbs gerrit jan
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 okt 2008 09:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mbs gerrit jan »

De kleine sluis van Panheel is wel iets breder, 7.5 meter. Heb alle keren dat ik er geweest ben in de kleine sluis geschut, en zijn ook 7.25 breed. De wrijfhouten pasten er nog goed tussen, en dan halverwege de sluis stiltrekken, hoef je geen touwtje te zetten, hooguit af en toe een klapje voor of achteruit...
Johan van der Voet
Ms Solutio
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

het is zo'n sluis waarvan de deuren niet tegenover elkaar liggen.
ooit heb ik mij wijs laten maken dat die sluizen zo gebouwd zijn uit veiligheids- overweging
op weg naar Tilburg heb je een trapsluis die ook zo gebouwd is
het verhaal was dat als er in tijden van oorlog een deur uitgeschoten zou worden door een soort van torpedo dat hij dan nooit met een schot twee deuren er uit kan schieten waar door het kanaal leeg zou lopen aan de boven zijde
ik vond het nog al wat, maar ik heb geen verstand van sluizen
ik zou denken dat als er een torpedoboot aan de bovenkant ligt die met een schot twee deuren verwijderd dan ligt hij droog op de bodem en kan hij nooit meer weg

en nog even wat
voor iemand die voor het eerst grind gaat laden
lees EERST de gebruiksaanwijzing of te wel RTFM! :wink:
mastodont schreef: 19 nov 2007 11:49 Op 30 augustus ben ik bevracht om een reisje grind te gaan doen ,we zijn leeg in Helmond en mijn broer Johan zat op de Maas ,die heeft het voor me versiert
We moeten laden in Swalmen ,het is de eerste keer dat ik weer grind moet laden na de reis die ik deed voor mijn baas Mannak ,met de Jan Hendrik in 1975
Op de Jan Hendrik ging het een beetje mis
Ik had liggen kijken naar mijn voorganger
Een een of ander oud scheepje ,type kastje of zo ,met een ongelijk aantal vakken
Die man begon achter in te laden en sloeg telkens een vakje over
Daarna pakte hij de over gebleven vakjes en lag er toen zeer deftig bij
Ik had dat gezien, en dacht ,dat ga ik ook zo doen ,dat kan ik ook
Maar daar had ik even niet opgelet
Ik had maar 4 vakken !
Dus ik begon achterop toen vak drie en toen zat ik al tegen het voorste vak aan
Daar ben ik toen in verder gegaan ,met als resultaat dat de kop weg schoot onder water
De voor ijk lag 20 centimeter onder
Toen zo snel als het kon de molen laten stoppen, en terug het achterste vak in
Maar daar was ik al geweest ,dus toen ik de schuif tegen de stuurhut aan liet zetten kwam op den duur de grind boven de den uit ,en liep het onder de stuurhut helemaal vol, 4 meter onder de hut ,balen !
De midden ijk verdween ook al onder water
Ik kon toen niet meer in het tweede vak van achteren ,daar zag je dus de buikdennig
Dat moet wel zeer gedaan hebben voor dat spitsje
Dus toen Mannak zei ,je moet zelf bij scheppen in Harderwijk ,was het niet verwonderlijk dat ik daar tegen geprotesteerd heb,toen hij zei ,ja maar dat is gebruikelijk in het zand en grind was ik het er niet mee eens
Het eind resultaat was dat hij toe zegde dat er iemand van het kantoor zou komen om te helpen
Toen ik in Harderwijk was heb ik gelijk de knijper in het achterste vak laten zetten om maar zo veel mogelijk te lossen zo dat hij niet zou zien dat er in het tweede vak niet geladen was
Toen er dus iemand van het kantoor kwam ,bleek hij dat zelf te wezen ,de baas
Hij keek eens zuinig toen hij zag dat er vier meter onder de hut leeg geschept moest worden
Nog voor dat we leeg waren zei hij ,dat moesten we maar niet meer doen ,het schip is er niet zo geschikt voor
Dat dacht ik ook !!

Dus nu in Swalmen dacht ik ,een gewaarschuwd man telt voor twee
Ik moest rond de middag op de molen wezen ,dus eerst nog een bood schap gedaan in Maasbracht en toen weg
De planning is normaal vrij strak ,was mij verzekerd
Maar toen ik het grind gat in kwam lag er een ander onder de molen
Dus ik bij een buurman op zij
Die zei tegen mij ,die man laad voor zijn beurt
De collegialiteit is buiten gewoon in het zand en grind,nou!
Dus toen die man vol was ,ik er onder
De molen baas zei :je was iets te laat hé?
Ik zei ,nee ik was voor na de middag pas besteld, ik was ruim op tijd ,
Ik denk dat de vorige wel een fooitje gegeven heeft ,anders hadden ze hem wel onder de schuif weg kunnen sturen toen ik er aan kwam ,maar vooruit maar ze doen maar
Maar nu kwam ik niet vol die dag
Dat kwam mij wel goed uit ,ik was achterin begonnen en lag dus stijl achter over
Nu kon ik alvast mooi pompen ,heel de avond
Want we hadden een ijzeren vloer waar al het water op bleef staan dus dat stond al redelijk hoog op de buikdenning
Goed de volgende dag verder en geladen vertrokken
We hebben toen geslapen in Gorinchem
,ik kon toch niet meer lossen in Hillegom dus waar om zou ik mij zelf druk maken ,niet waar?
Dan had ik heel de nacht door gemoeten ,maar daarvoor betaald het niet genoeg vind ik om mij zelf zo druk te maken
Vrijdag om 16.30 kom ik in Hillegom en er is niemand meer te zien bij het bedrijf waar ik moet lossen
Ik had niet anders verwacht ,een vrij weekend dus
Maar de volgende ochtend word ik wakker van de herrie ,en ik merk dat we liggen te lossen op zaterdag ochtend?
He dat is vreemd
Ik loop naar buiten en de kraan meester is er maar aan begonnen
Ik vind het best, je doet maar
Maar dan komt de aap uit de mouw
Er komt een Werkendammer aan gelopen ,en die zegt tegen mij ,wat doe jij hier?
Ik zeg ,dat zie je toch ,ik lig hier grind te lossen
Ja maar zegt die man ,jij had al leeg moeten zijn ,jij moest een woensdag al geladen zijn
Ik zeg ,dat moet je dan maar bespreken met je fijne vaste collega ,die zo mooi voor zijn beurt wist te laden in Swalmen
Nu bleek dat deze Werkendammer er niet op gerekend had dat ik hier nog zou liggen
Hij had mij heel de nacht door gerekend en dan was ik leeg geweest
Hij was s nachts aan gekomen en had waarschijnlijk de kraan meester een flinke fooi beloofd als die hem even leeg zou gooien op de zaterdag
Dan was hij natuurlijk een maandag weer terug aan de molen geweest,nu moest hij nog beginnen met lossen, tweede beurt ,daar zijn de tarieven niet op gebaseerd denk ik
Veel voor weinig!
Heel de zand en grind vaart hangt van fooien aan elkaar denk ik
Maar ik ben een beurs man
Ik vind het al erg genoeg dat ik hier weer zelf moet bij scheppen ,voor niks
Dus ik geef geen krimp als de kraan meester even naar beneden komt voor een praatje
Die snapt dat hij van mij niets krijgt en houd het na 100 ton gelost te hebben voor gezien ,en laat mij dus met het restant liggen ,
stijl op mijn reet tot maandag


gr
leo
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Fluks »

Zand- en grindvaart is een vak apart.Het gaat allemaal wel als men van de wal kan laden net als in de Bovenrijn.
Ooit heb ik een keer op een baggermolen geladen en wilde ergens in het midden van het schip beginnen.
Dat werd paniek op de molen,ik moest van achteren naar voren afladen,anders kon men niet baggeren.
Ik heb toen de molenbaas verteld,dat ik ging dan vertrekken,want we zouden dan ter plaatse zinken.
Ons achterschip was zo laag,dat het water dan in de woning zou stromen.
Toen we leeg kwamen werd mij verteld,dat men mij nooit meer terug wilde zien,omdat ik maar 1 ton meer uitgelost had
dan op mijn laadbon stond,wat ik zelf fantastisch vond.
Groeten,Arie.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Als je grind gaat varen moet je eerst het boek lezen; GEJAAGD DOOR DE GRIND :D
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

zo als je misschien wel weet eindigt de film met de volgende quote


maar in de zand en grind bisnis vaart men of het echt de laatste dag is en er geen vervolg meer komt
alles moet het liefst vandaag :lol:

en waarom ik deze quote al die jaren onthouden heb ?
geen idee, de film kwam uit in 1939 en ik heb hem gezien in Rotterdam begin jaren "60
het zou zo maar kunnen dat het te maken heeft met het feit dat mijn moeder na het bijbel lezen vaak aan ons vroeg
Wat was het laatste woord?
om ff te checken of je wel opgelet had :lol:

gr
leo
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Fluks »

Een voetbalmaatje van mij,die molenbaas was,reed van de fooien in een dikke Mercedes.Hij vertelde mij eens,dat hij € 250 kreeg om een schip na tijd vol te draaien.Ik vind het een aparte wereld.
Groeten,Arie.
Plaats reactie