Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Binnenvaarder »

Erik,
Ook namens mij bedankt voor je uitleg en de verhalen en vooral de foto's. Ben 40 jaar geleden gestopt met varen maar krijg soms wel een beetje heimwee vooral naar de reisjes die maakt. Vooral doorgaan.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

k-k schreef: 03 jun 2018 17:19 Erik, Bedankt voor de uitleg. Maakt een hoop duidelijk. Maar bij mij rijst er al lezende een vraag. Stel dat je aan het eind van een landings of taxibaan wilt of moet keren, maak je dan gebruik van je motoren en je remmen? Kun je bij een propeller negatieve pitch geven? En hoe zie je dat je nog op de baan blijft? Camera bij je neuswiel? Het lijkt me dat je vanuit de cockpit qua zicht een relatief grote dode hoek hebt. Of je nu vaart of vliegt, we leven wel met je mee natuurlijk! Gr. Klaas.
Als je wilt keren dan gebruik je het neuswiel Klaas. Dat draait en zo stuur je. Een beetje gas op de buitenmotor helpt de draai, en je kunt ook de remmen aan de binnenzijde van de bocht een beetje aantikken, dan draait hij korter. Minimum breedte voor een 180 graden draai bij een Boeing 747 is 46,6m.

Bij een propkist kun je inderdaad met propellors negatieve pitch selecteren, dan remt hij. Maar liever niet met lage snelheid vanwege het risico dat je rommel opblaast wat door de prop gaat, met schade aan de bladen tot gevolg.
Bij een jet kun je na de landing de straalomkeerders (thrust reversers) gebruiken om af te remmen, tot een knoop of 60. Daaronder ook weer risico dat je rotzooi in de motor krijgt. Motoren zijn de duurste onderdelen van de kist dus daar ben je voorzichtig mee.

Thrust reverse gebruiken om achteruit te rijden is verboden door de fabrikant. Een uitzondering was de Boeing 727 die het wel mocht, maar lang niet alle luchtvaartmaatschappijen stonden het toe vanwege het risico op schade door engine stalls en grond ongelukjes. American Airlines deed het wel, waarbij iemand van de grond aanwijzingen gaf. Er zitten nl. geen achteruitkijkspiegels in :mrgreen:
Maar het spaarde een pushback truck uit natuurlijk.

Sommige nieuwere types hebben camera's om te zien of je op de taxibaan blijft, maar meestal is het gewoon een inschatting van degene die taxiet, vaak de captain. De fabrikant heeft getest hoeveel ruimte nodig is om te draaien en de breedte van de baan is gepubliceerd, dus je weet vooraf of het kan.

De dode hoek is aanzienlijk, bij de Boeing 747 zit de cockpit 8m hoog en meer dan 7m voor het neuswiel. Bij een haakse bocht een beetje inschatten wanneer je moet gaan draaien, ervaring helpt enorm :wink:
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

DPLA schreef: 03 jun 2018 17:45 Hallo Erik,

Een interessante uitleg, nu weten we ook hoe het vliegen in zijn werk gaat.
Je onderneming : De Vliegende Vaart" doet zijn naam wel eer aan !

Vliegen lijkt mij wel iets gecompliceerder dan varen, waar je wel je gedachten goed bij moet houden !

Wat ik me nog wel afvraag,hoe het komt dat er nog steeds piloten met een slok op, in de cockpit achter stuurknuppel kunnen zitten.
Is er in een vliegtuig uit veiligheidsoverwegingen geen Alcohol slot aanwezig, om te voorkomen dat een piloot met een borrel op de lucht in gaat ?
Zo vaak zitten we niet met een slok op in de cockpit Pieter. Dat zijn grote uitzonderingen, en daarom lees je het ook in de krant.
Het beste vangnet zijn de collega's die zoiets meestal wel merken en niet zullen gaan vliegen met de betreffende persoon.

Een alcoholslot betekent extra complexiteit, gewicht, kosten, onderhoud, én risico. Risico, want stel dat hij onderweg ineens op slot gaat door een technisch defect? :shock:
Bij extra apparatuur wordt een afweging gemaakt van de voor- en nadelen ervan. Kosten-baten; om hoeveel gevallen van alcoholmisbruik gaat het? Hoeveel ongelukken worden er aantoonbaar door veroorzaakt?
Moeten er in alle machines apparaten geplaatst worden om een miniem aantal gevallen van alcoholmisbruik per jaar te voorkomen?

En moet er dan ook een drugs-slot in? Een slecht geslapen-slot? Ruzie met je partner-slot? Dat zijn veel vaker voorkomende risico factoren met zeker zoveel mogelijke consequenties.

Waar begin je en waar hou je op..
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA »

Janna schreef: 03 jun 2018 23:09
Zo vaak zitten we niet met een slok op in de cockpit Pieter. Dat zijn grote uitzonderingen, en daarom lees je het ook in de krant.
Het beste vangnet zijn de collega's die zoiets meestal wel merken en niet zullen gaan vliegen met de betreffende persoon.

Een alcoholslot betekent extra complexiteit, gewicht, kosten, onderhoud, én risico. Risico, want stel dat hij onderweg ineens op slot gaat door een technisch defect? :shock:
Bij extra apparatuur wordt een afweging gemaakt van de voor- en nadelen ervan. Kosten-baten; om hoeveel gevallen van alcoholmisbruik gaat het? Moeten er in alle machines apparaten geplaatst worden om een miniem aantal gevallen van alcoholmisbruik per jaar te voorkomen?

En moet er dan ook een drugs-slot in? Een slecht geslapen-slot? Ruzie met je partner-slot? Dat zijn veel vaker voorkomende risico factoren.

Waar begin je en waar hou je op..
Hallo Erik,
Bedankt voor je uitleg.
Tja, zo had ik als leek het niet bekeken, inderdaad moet je er niet aandenken dat het alcoholslot door een storing op slot gaat, levensgevaarlijk.
En inderdaad kan men niet voor elk probleem een slot inbouwen.

Je bent trouwens nog een telefoonslot vergeten :lol: 8) , zoals internetten en appen, enz., tijdens het vliegen, hahaha. :lol:

Even Off Topic :
Overigens kan je in mijn auto niet bellen, als de auto rijdt, dan treedt er een telefoon blokkeringssysteem in werking.
Je kan alleen maar bellen als de auto stilstaat en de motor is uitgezet.
Dit heb ik bij aanschaf van de auto speciaal laten inbouwen, niet omdat ik zelf bel, tijdens het autorijden. ik heb wel een carkit, (handsfree bellen), maar bel nooit tijdens het rijden, altijd eerst stilstaan.
Er kunnen wel noodoproepen binnenkomen, maar niet opnemen, dan eerst stoppen en motor uit.
Ik heb er een hekel aan als mijn mede passagiers constant aan het bellen, twitteren, aan het appen zijn, of op facebook zitten.

Dit systeem zou verplicht moeten zijn in iedere auto, dit zou een heleboel ongelukken en doden schelen, bovendien kan dan de verzekeringspremie omlaag, die nu steeds omgaat door dit soort ongelukken. :(

Wel een beetje een klein dictatortje hé, hahaha. :lol: :) 8)
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k »

Erik, Bedankt voor de aanvullende informatie en veel veilige vaar- en vliegkilometers gewenst. Gr. Klaas.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Droevig nieuws; Theo Horsten is afgelopen weekeind overleden.

Hij was vooral actief op de fora Kombuispraat en Kustvaartforum.


Hij was iemand die ik bijzonder hoog had staan. Een vakman, een autoriteit op het gebied van zeemanschap.
Wel eens wat heen en weer gemaild met hem, maar nooit ontmoet - een gemiste kans.

We gaan zijn bijdragen missen.
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Eemspoort »

Ik heb zijn stukjes met smaak gelezen. Een zeer kundig man en een goede verteller.
Ook ik heb hem nooit ontmoet, maar ik denk dat ik prima met hem door 1 deur had gekunt.
Triest... :(
Wytze van der Velde
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 aug 2007 22:08

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wytze van der Velde »

Hoi Erik,

Even stukje terug :-), die duwbak in Lochem is van de kabelfabriek. Wordt nieuwe kabel in gespoeld voor offshore industrie.
Fabriek is een aantal jaren geleden weer opgestart en nieuwe kade aangelegd.

Grtz Wytze
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Hallo Erik,

Ik ga er even van uit dat je in Walsoorden geladen hebt :D .
Als dat zo is stonden ze wel op je te wachten zo te zien.
Misschien toch een voordeel van een wat kleiner schip?

Goed weekend,
Wim
mbs gerrit jan
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 okt 2008 09:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mbs gerrit jan »

540 ton voor antwerpen?
Johan van der Voet
Ms Solutio
Plaats reactie