Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door teerkwast »

En dat deden wij bij mijn vader aan boord, met een kempenaar, zonder kopschroef, en knal hoog water.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wrijfhout »

Prachtig Erik, succes met je 'enterprise'.

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Goede morgen Erik,
Je zegt ze schutten van 9.00 tot 14.00 uur, ik dacht dat er op zondag niet geschut werd voor de beroepsvaart, alleen voor recreatie en passagiersvaart.
Het kan zo maar zijn dat ik toch te veel in het verleden denk.
In ieder geval rustige zondag op de Sambre.
Je internet is daar misschien niet alles, maar volgens mijn MT ben nog in Huy in de opvaart.
T 'is daar toch een beetje pionieren in de huidige tijd :) .
grt Wim
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok »

En dat deden wij bij mijn vader aan boord, met een kempenaar, zonder kopschroef, en knal hoog water.

Maar niet in donker. Er werd in deze tijd van het jaar geschut van 7.30 tot 17.30 uur.
En tijdens mist lag alles stil.

Eric, petje af!
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

Janna schreef: 01 dec 2017 13:53 Kijk, aan jou heb ik wat Gert 8)

En aan alle anderen trouwens ook, iedereen bedankt voor alle adviezen en commentaren.
Alle kritiek is welkom, ook als het negatief is. Ik kan voorlopig alle hulp gebruiken -starter hé :wink:
nou ik heb begrepen dat je vrouw ook piloot is
dus het onderstaande keer 2 ,moet toch wel ruim voldoende zijn om met een geladen kempenaar stroom opwaarts te varen lijkt mij :wink:
Om voor de opleiding voor piloot bij grote luchtvaart maatschappijen in aanmerking te komen moet je aantal selectieprocedures doorlopen,
na een persoonlijk gesprek met o.a. je motivatie volgt een IQ- en persoonlijkheidstest, waarbij we kijken naar je intelligentie, ruimtelijk inzicht en geheugen. We testen ook je kennis van de Engelse taal, maar letten ook op persoonlijke eigenschappen. Ben je een doorzetter? Werk je nauwkeurig? Kun je goed samenwerken, maar ben je ook niet bang om de leiding te nemen? En hoe stressbestendig ben je eigenlijk? Dit zijn allemaal belangrijke factoren die mede bepalen of het beroep piloot bij jou past.
bij het lezen van dit soort proza
Goed het water ‘lezen’ en van de pijlers wegblijven, en bij een brug in een bocht de hoge kant van het bruggengat aanhouden want afsturen kun je altijd maar als je zo’n doorvaart te laag aansnijdt dan kun je op de pijler terechtkomen of je stuurhut onder de (ronde) brug klem zetten. Lees; eraf varen.
keken mijn vrouw en ik elkaar wel even met opgetrokken wenkbrauwen aan
waar heeft hij het over? :mrgreen:

en je kan het geloven of niet, maar ik meende op de foto voor weurt al te zien dat je wat achterover lag
Afbeelding
maar voorlopig ben je zonder schade op je bestemming aangekomen en er zijn er wel die je dat niet nadoen
en dat van die vaartijden vroeger klopt inderdaad
in de winter zaten we vaak met zijn allen aan tafel s'avonds
om 17:30 was het klaar met varen

gr
leo
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Schier Hameete »

Erik, mooi verslag,
Leuk dat je ons zo mee laat kijken dank hiervoor.
Succes verder met deze en de volgende reizen.
gr, schier
Afbeelding Afbeelding
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Mooi verslag, en wat je marifoons aangaat, ook daar meent deze dame verstand van te hebben en er iets over te mogen vinden.

1] RG58 is er in veel soorten, van een veredeld kippegaas tot dubbel afgeschermd.
2] Als je op de marifonie onder de 40 meter kabel blijft is RG 213 of 214 redelijk onzin.

Ergo, ga voor een goede kwaliteit RG58 en voor een goede kwaliteit pluggen
Vooral onder de pluggen is veel kaf onder het koren.
Pluggen horen bij het type kabel, en horen goed waterdicht af te dichten.
Pas daarna met zelf vulcaniserende tape verder afdichten.

Anders kan je over anderhalf jaar weer nieuwe kabels kopen omdat de coax groen ziet van binnen.
Inverstering die zichzelf terug verdiend.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

En:
geen knopen in de kabel want dan krijg je kromme volts,
geen scherpe bochten want dan vliegen de electronen zo de bocht en je kabel uit
geen kabels dicht tegen elkaar leggen want dan gaan de electronen wedstrijdje houden en krijgen ze het te heet
en alles goed vastzetten met luchtankers. ;-) :-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny »

Ja lach er maar om.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Dank je voor de tip Jinny. Ik ga er als ik in Nederland ben eens naar kijken. Voorlopig worden we nog gehoord.

We liggen inmiddels voor de sluis Floriffoux, en vlakbij onze losplaats aan de andere kant van de sluis.

Vanmorgen een rondje hardgelopen naar de silo's hier, en dit blijkt inderdaad onze bestemming. Silo's Floreffe stond er in hele kleine letters boven de deur. Niet te lezen vanaf het water trouwens :wink:

Er kwam een raar bouwsel voorbij tuffen, een soort aluminium doos met buitenboordmotor, Camera Obscura. Wat je zoal niet tegenkomt op het water.
Camera Obscura
Camera Obscura
IMG_7774.jpg (110.85 KiB) 1636 keer bekeken
Terug aan boord eerst geprobeerd te zwaaien in de zwaaikom net door de spoorbrug Amptia, maar zoals ik al verwachtte was de zwaaikom veel te droog voor een geladen schip. Er wordt blijkbaar niet gebaggerd. 0 m water onder de kop en allemaal modder.
Kaartje Floreffe
Kaartje Floreffe
IMG_7773.jpg (123.61 KiB) 1636 keer bekeken
Terug eruit en achteruit de 5km of zo terug naar ecluse Floriffoux. Daar aangekomen wilden we invaren maar plots ging het licht op rood. Sluiswachter kwam naar buiten en was helemaal ontdaan hoe we durfden te varen met een vrachtschip op zondag! Hij kon de politie wel bellen. De zaak gesust door uit te leggen dat we tout nouveau waren in deze tak van sport, a notre premier voyage avec cette bateau. Dat werd geaccepteerd maar schutten mochten we niet; afmeren voor de sluis.

Naar de silo gelopen waar inmiddels iemand was en gehoord dat ze pas morgenochtend om acht uur begonnen. Dus we gaan morgenochtend om zeven uur door de sluis en dan zijn we er om acht uur wel klaar voor.
Silo's Floreffe
Silo's Floreffe
IMG_7776.jpg (132.3 KiB) 1636 keer bekeken

De Mauna Kea lag beneden de sluis en ging naar onze losplaats, die begint vanavond om tien uur met laden.
Mauna Kea
Mauna Kea
IMG_7777.jpg (144.67 KiB) 1636 keer bekeken
Hopelijk is-ie morgenochtend op tijd klaar.
Plaats reactie