Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
navigatie
Berichten: 1155
Lid geworden op: 20 feb 2013 17.20 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie » 24 mei 2018 17.20 15:31

mbs gerrit jan schreef:
24 mei 2018 17.20 12:40
navigatie schreef:
24 mei 2018 17.20 08:28
Hallo Erik,

Was er in de Voorhaven van Schiedam geen plaatsje voor je, had je niet zo ver gehoeven. :D
Om een dag heel rustig te liggen had je ook nog naar binnen kunnen schutten.
We kwamen elkaar nog bijna tegen, ik kwam de Maashaven uit toen jij naar binnen ging.

grt Wim
Als je dat een keer doet, wel in de gaten houden dat de schuttijden, zeker in het winterseizoen een stuk ingeperkt zijn, je ligt er wel heerlijk rustig, en op loopafstand van het centrum. Heb daar een heel aantal keren gelost bij de glasfabriek, maar die is jammer genoeg gesloten..
Klopt helemaal Johan.
Ook in de zomer moet je niet 's morgens vroeg al weg willen. Men vindt 9.00 uur een mooie tijd om te beginnen.

grt Wim


veen1195
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 aug 2013 17.20 18:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 » 29 mei 2018 17.20 13:37

Hoi Erik,

Bij deze neem ik de vrijheid om eens wat vragen over je andere professie te stellen.
Omdat ik per jaar wel 'n keer of drie met 'n vliegtuig met vakantie ga,boeien sommige aspecten van het vliegen mij wel.

1. De route vanaf de gate naar de startbaan v.v.;weet je die altijd van te voren,gaat dat met 'n soort navigatiesysteem,
wordt je 'erheen gepraat',of anders? Want voor de leek is het 'n wirwar van lijnen,afslagen,cijfers en letters.

2. Ken je het karakter van elke landingsbaan? (Kort,lang genoeg,veel kans op dwarswind enz.)

3. Is er bij 'n landingsbaan 'n al of niet denkbeeldig vak,waarbinnen in elk geval de wielen de grond moeten raken?

4. Dat je bij het starten en landen de wind niet achter wil hebben dat snap ik,maar,is dat absoluut,m.a.w.windkracht 1 ook
niet? (Het lijkt me denkbaar dat 'n hogedrukgebied juist boven het vliegveld zit waardoor je niet goed weer uit welke richting de wind komt.)

5. Op welke manier is eigenlijk de stroomvoorziening voor o.a.de cabineverlichting geregeld? (Listertje,dynamo,accu's kan
ik me niet voorstellen)

Dit was het zo'n beetje;mogelijk vind je het leuk om er op in te gaan,voel je vrij.

Gr.Jan.

Kapitein Spok
Berichten: 1313
Lid geworden op: 11 apr 2012 17.20 21:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok » 30 mei 2018 17.20 09:16

Erik, al doet mijn nicknaam wellicht vermoeden dat ik de antwoorden op de vragen van Jan zou weten, dat is niet het geval, maar ook ik ben er best wel benieuwd naar.
GRTZ Theo

Janna
Berichten: 1724
Lid geworden op: 30 nov 2006 17.20 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 30 mei 2018 17.20 09:27

Ik kom er vanavond op terug mannen. Nu sojaschroot ex Dintelhaven aan het lossen bij Sesam in Enschede.

Wytze van der Velde
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 aug 2007 17.20 21:08

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Wytze van der Velde » 30 mei 2018 17.20 11:37

Schiet al lekker op Erik, zie ik vanuit mijn drijvende kantoor bakboord voor je :-)

Grtz Wytze

Janna
Berichten: 1724
Lid geworden op: 30 nov 2006 17.20 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 30 mei 2018 17.20 22:22

Vandaag de soja gelost bij Sesam in Enschede. Helemaal achterin in Enschede. Daar houdt ‘t op.
Werd gelost met een wat oudere draadkraan. Doe mij maar die moderne hydraulische kraantjes, die gaan sneller en de grijper is denk ik beter te controleren, want die bonken niet zo vaak tegen je schip. Hier heb ik er wat van moeten zeggn want hij bleef maar doorgaan.

Waren om half drie leeg, en om half vier onderweg.
Helaas een half uur voor Sluis Hengelo liggen wachten want we waren vroeger dan afgesproken. En dan is er geen sluiswachter want die moet opgeroepen worden. De bediening van de kunstwerken gaat er niet op vooruit hier.

En de sluis liep zo snel leeg dat we de touwen niet op tijd van de bolders kregen. Dus 9m de trap op om ze los te gooien :?
Ik hoop dat die sluis niet op afstand bediend gaat worden want dat lijkt me niet veilig met zo’n verval en als ze zo snel schutten. En nu zijn die sluizen net opgeknapt, had er dan gelijk glijbolders in gemaakt. Gemiste kans.
Bij Delden kregen we de tweede schutting dus het vlotte niet echt vandaag.

Tegen tien uur vast boven Eefde.
Morgen naar Amsterdam, om vrijdag mais te laden voor Izegem.

DPLA
Berichten: 799
Lid geworden op: 03 sep 2014 17.20 19:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA » 30 mei 2018 17.20 22:52

Janna schreef :

Ik hoop dat die sluis niet op afstand bediend gaat worden want dat lijkt me niet veilig met zo’n verval en als ze zo snel schutten.
Hallo Erik,

Vanaf 2020 worden de sluizen in Delden en Hengelo op afstand bediend vanuit het Sluizencomplex in Eefde, geen bemanning meer op de beide sluizen.

De restauratie van de beide sluizen verliep ook niet geheel volgens plan, een behoorlijke vertraging opgelopen.
In/bij de sluis in Delden moeten nu nog weer en aantal zaken worden verbeterd/gewijzigd/afgewerkt worden, waardoor de sluis weer enige tijd gesloten is. :(
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

veen1195
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 aug 2013 17.20 18:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 » 31 mei 2018 17.20 12:55

Het zijn niet alleen personele problemen die maken dat je bij sluis Hengelo soms wachten moet.
Het heeft er ook (vooral!) mee te maken dat in het pand boven de sluis heel weinig water uit beekjes enz.loopt.
Daarom moet elke schutting water die verloren gaat weer terug gepompt worden.
Toen ik daar veel kwam was het de gewoonte om 's morgens om 6 uur te beginnen alle schepen boven en beneden de sluis
weg te werken,waarna ze tot 12u wachtten tot het waterpeil weer in orde was en dan dus weer 'n schutting (voor zover er aanbod was,uiteraard.). Om 16uur werd er dan opnieuw het eventuele aanbod weggewerkt.

Dat betreffende stuk kanaal tot Enschede was 'n uitdaging voor ingenieurs en belanghebbenden;in eerste instantie waren,
vanwege de terreinstijging,twee sluizen gepland,maar dat zag Enschede niet zo zitten,immers,na Hengelo nog twee sluizen,
dat vond men te tijdrovend.
Uiteindelijk is besloten een sluis met 'n fors verval te maken,wat het wel noodzakelijk maakte om boven de sluis dijken aan te leggen omdat je daar fors boven het maaiveld kwam en dichter bij Enschede vrij diep moest uitgraven,vanwege het oplopende terrein. De uitgegraven grond kon men gebruiken voor de dijken;dat kwam wel goed uit.
En waarom geen sluis met spaarbekkens? Dat zal wel 'n kosten-overweging geweest zijn.

(Deze wijsheid heb ik uit het boek "De Twenthe-kanalen , succes van een mislukking," van schrijvers Willy Heitling
en Leo Lensen.)

Gr,Jan.

Janna
Berichten: 1724
Lid geworden op: 30 nov 2006 17.20 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 31 mei 2018 17.20 14:02

Bij deze nagekomen foto's van de afgelopen reizen.
M'n laptop is bij de reperateur, dus ik zit op een iPad, en ik vind het lastig om daar foto's mee te plaatsen.
Nu even de laptop van m'n vrouw geleend.

IMG_0491.jpg
Bauxiet laden Vulkaanhaven
IMG_0491.jpg (114.16 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0501.jpg
Weer wat leidingwerk geverfd
IMG_0501.jpg (130.24 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0502.jpg
Het wordt een bonte vertoning..
IMG_0502.jpg (175.64 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0504.jpg
We gaan de bauxiet weer lossen bij van Uden in de Merwehaven
IMG_0504.jpg (181.6 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0505.jpg
Erts 'hapt'niet zo makkelijk
IMG_0505.jpg (160.9 KiB) 226 keer bekeken
IMG_0506.jpg
Op de wal in een trechter en vandaar met een bandje in 15 stuks 20' containers. Moet naar het Verre Oosten
IMG_0506.jpg (151.25 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0507.jpg
En leeg
IMG_0507.jpg (126.6 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0515.jpg
Volgende reis, sojaschroot laden bij ADM Dintelhaven
IMG_0515.jpg (193.56 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0516.jpg
De restanten van de oude Botlekbrug worden gesloopt
IMG_0516.jpg (195.28 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0517.jpg
‘Oude brug’ staat er, is dat zodat dat de slopers niet per abuis aan de nieuwe gaan knabbelen..
IMG_0517.jpg (161.81 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0520.jpg
De Lek bij Hagestein.
IMG_0520.jpg (121.35 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0521.jpg
Beneden sluis Hagestein gestrand.
IMG_0521.jpg (136.67 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0532.jpg
We gaan een davit oppikken bij Misti in de Malburger haven.
IMG_0532.jpg (143.84 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0533.jpg
Even op z'n plaats houden terwijl de kraan hem aan boord draait.
IMG_0533.jpg (132.35 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0536.jpg
De vroeger zo nette koftjalk Neerlandia heeft betere tijden gekend. Masten plat, ik denk dat die deuk in de kont wordt hersteld.
IMG_0536.jpg (181.88 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0537.jpg
Hier wordt nog geklonken, de drijvende werkplaats van Ando Heijnis .
IMG_0537.jpg (144.25 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0539.jpg
Ando komt even met de roeiboot een praatje maken.
IMG_0539.jpg (164.99 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0542.jpg
Zutphen aan de horizon
IMG_0542.jpg (113.51 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0544.jpg
Eefde beneden.
IMG_0544.jpg (130.58 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0545.jpg
Een laadponton (denk ik) bij de TKF in Lochem
IMG_0545.jpg (137.59 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0546.jpg
De overloop van een beek
IMG_0546.jpg (150.89 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0547.jpg
Overdekte overslag bij Markelo
IMG_0547.jpg (145.28 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0548.jpg
Een nieuwe brug in Hengelo
IMG_0548.jpg (128.79 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0551.jpg
Stadion FC Twente in Enschede
IMG_0551.jpg (268.11 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0552.jpg
Einde Twentekanaal, verder kun je niet.
IMG_0552.jpg (146.4 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0555.jpg
De eerste hap gaat uit de soja
IMG_0555.jpg (186.66 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0556.jpg
Echt hard gaat het niet..
IMG_0556.jpg (170.76 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0558.jpg
.. maar nu toch bijna leeg.
IMG_0558.jpg (171.08 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0560.jpg
Grijper spoelen en klaar
IMG_0560.jpg (173.06 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0561.jpg
Het kantoor van Wytze.
IMG_0561.jpg (162.02 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0563.jpg
Een hele mooie beurtvaarder in Lochem
IMG_0563.jpg (164.18 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0564.jpg
De Stad Breda, hij zal wel op die stad gevaren hebben.
IMG_0564.jpg (146.68 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0567.jpg
We komen de Itasca van forumlid Hein tegen
IMG_0567.jpg (127.69 KiB) 226 keer bekeken
IMG_0568.jpg
Mooi schip en echt multi-purpose.
IMG_0568.jpg (138.04 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0570.jpg
De verleden tijd vaart voorbij.
IMG_0570.jpg (127.65 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0571.jpg
De Johannes 1 doet af en toe nog een reisje.
IMG_0571.jpg (135.68 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0573.jpg
Een voormalige Hamburgvaarder, nog altijd strak in het grijs.
IMG_0573.jpg (139.04 KiB) 345 keer bekeken
IMG_0574.jpg
Een schip met zure apppelen boven het IJsselmeer
IMG_0574.jpg (87.33 KiB) 345 keer bekeken

navigatie
Berichten: 1155
Lid geworden op: 20 feb 2013 17.20 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie » 31 mei 2018 17.20 14:47

Hallo Erik,

Ik heb je foto's even gezien, maar ze zijn nu weg :?:
In de gauwigheid zag ik wel dat het geen ruwe beauxiet was, maar al een halfproduct. Ik heb me ooit laten vertellen dat dit al gebrand zou zijn.
Verder stonden de foto's bij mij nogal door elkaar.
In ieder geval weer bedankt voor de tijd en moeite die neemt om ons op hoogte te houden.
Ik ben weer te snel geweest met mijn reactie :oops: , foto's staan er keurig op. met bijschrift,
grt Wim



Plaats reactie