Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Als ik zie hoe dat achtereind doorhangt onder zijn eigen gewicht, dan is dat zeker loodveter ;-D
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Verwachting windkracht 8, dat heb ik dan weer niet bijgehouden :oops:
Hier is het een stuk stiller, ik was nog op de fiets onderweg en windkracht 8 vind ik dan toch wel te veel.
Goede reis verder,
grt Wim
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Vliegende Vaart

Bericht door brander »

JANNETTE. op de Maas bij Ammerzoden en via Sluis Engelen naar Den-Bosch.
P1030483.JPG
P1030483.JPG (166.52 KiB) 2132 keer bekeken
P1030489.JPG
P1030489.JPG (144.95 KiB) 2132 keer bekeken
P1030492.JPG
P1030492.JPG (203.48 KiB) 2132 keer bekeken
P1030495.JPG
P1030495.JPG (226.83 KiB) 2132 keer bekeken
P1030498.JPG
P1030498.JPG (245.42 KiB) 2132 keer bekeken
P1030521.JPG
P1030521.JPG (212.67 KiB) 2132 keer bekeken
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Vliegende Vaart

Bericht door brander »

k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k »

Filmpje doet het niet Brander. Staat hij op privé? Gr. Klaas.
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Vliegende Vaart

Bericht door brander »

k-k schreef: 03 mei 2018 18:03 Filmpje doet het niet Brander. Staat hij op privé? Gr. Klaas.
Nu wel ???
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Vliegende Vaart

Bericht door k-k »

Ja Brander, nu zit er schot in! bedankt. Jammer van de oplopende badkuip. Gr. Klaas.
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Vliegende Vaart

Bericht door brander »

k-k schreef: 03 mei 2018 19:34 Ja Brander, nu zit er schot in! bedankt. Jammer van de oplopende badkuip. Gr. Klaas.
Badkuip dempt de Deutz een beetje.
Die badkuip wou oplopen naar de invaart van Sluis Engelen maar bedacht zich op tijd :wink:
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Bedankt voor de mooie foto's en het filmpje Joost 8)

Wij waren dinsdag dus van Kampen naar Amsterdam IJhaven gevaren. Na aankomst nog eens met dat vetsmeerapparaat aan de gang maar nog steeds lauw loene.

De volgende morgen even de bilgeboot langs gehad, en daarna op naar Graniet Import in de Amerika haven.
Niet zo'n mooi laadplekje voor onze maat schepen, want je ligt er onder een bandje aan een steigertje met palen die vrij ver uit elkaar staan. Daar moeten eigenlijk twee palen bij geslagen worden. Alsmaar verhalen. Nu was een het een heel gedoe met steekeinden en lange voor- en achter touwen. De wind stond er lekker op, plus het feit dat het hard loopt maakt laden daar tot een druk klusje. Daarnaast moesten we zelf de laadband bedienen, dus kwamen we eigenlijk handen tekort. Gelukkig had mijn collega schipper in opleiding z'n zoon meegenomen, en die vond het best leuk om de band te bedienen. Anders had ik dit niet geaccepteerd.
Anderhalf uur later zat de 600 ton erin. Voor de verandering lagen we helemaal recht en in trim :wink:
Er werd een monster genomen want bij split luistert het blijkbaar nauw hoe groot die steentjes zijn. Wij hadden 11-16mm. Maar na een half uurtje wachten bleek alles in orde en mochten we vertrekken.
Voor de route ARK - Merwedekanaal - afgedamde Maas gekozen. Dat bleek achteraf niet zo'n beste keuze, want met 2,55m schiet het Merwede kanaal niet op. Volgende keer maar via Tiel en Sint Andries.

Op het ARK weer een paar uur met dat stomme vetsmeerapparaat aan de gang en het eindelijk aan de gang gekrgen. Ik kreeg van de fabrikant het advies om de pompelementen door te blazen met de vetspuit. Dat werkte, dan gaat alle lucht eruit en gaan ze aan de gang. Wat een ge-emmer..

Overnacht door de Meerkerkse brug, en daar was het al een hele toer om tegen de palen te komen, laat staan een plekje langs de wal - kansloos.

Volgende morgen om zes uur weer onderweg, met het mooiste weer van de wereld.
Bij de Concordiabrug drie kwartier moeten wachten, die blijken een ochtend sper te hebben die nergens vermeldt staat. Bij Gorcum een klein stukje Merwede tot Woudrichem, en de Afgedamde Maas en het Heusdens kanaal op. Daar is het wat dieper dus kun je beter doorvaren. Uurtje de Maas op en bij Engelen binnen geschut. Dat jacht wilde vlak er voor Engelen inderdaad aan stuurboord nog even tussen lopen maar daar hebben we maatregelen tegen genomen :mrgreen:
We moesten bij de asfaltfabriek van Heijmans in de Industriehaven zijn, waar al op ons gewacht werd. Maar ook daar werd eerst een monster genomen en moest het lab uitsluitsel geven of de split wel de juiste maat had. Er waren daar recentelijk drie ladingen afgekeurd hoorden we. Drie kwartier later ging de eerste hap eruit, en twee uur later waren we leeg. Nog even de haven uit en in Engelen gaan liggen.
Ruim uitgespoten, droog gestript en dichtgelegd. Klaar voor een volgende reis.
Die hebben we nog niet want volgende week ga ik wat anders doen.

's Avonds Den Bosch in gefietst, hapje gegeten en wat rondgekeken. Was er nog nooit geweest, mooie stad met lekkere bollen.

Vanmorgen uitgeslapen en om acht uur weer verder, richting thuishaven. Dezelfde route gekozen want leeg is het Merwedekanaal goed te doen.
Dat werd met dit mooie weer een plezierreisje. Behalve het eind dan.
Bij Vianen overgestoken naar Oud Vreeswijk zoals de Koninginnensluis ook wel genoemd wordt. Binnen geschut. Ik vind die twee palen aan bakboord in de sluis geen verbetering.

Verderop hadden we nog een geintje, want vlak voor de Plettenburgse brug hield het stuurwerk ermee op. Net in een bocht natuurlijk. Op het noodstuurwerk verder, en intussen m'n collega op zoek naar de oorzaak. Tijdens het zekeringen vervangen ging er iets fout waardoor de roerstand aanwijzer er ook mee ophield. Dus een plekje gezocht om vast te maken met de kopschroef wat vanwege wind in de kont een een roer wat niet recht stond nog een dingetje was. Op de palen voor de Rijnhuizerbrug met het achterankertje afgestopt. We dreven een beetje door de bomen dus nodige takken aan boord gekregen maar gelukkig geen schade, wel een hele berg brandhout op de roef.
Met fabrikant Eprom aan de telefoon de roerstandaanwijzer weer aan de praat gekregen. Twee bruggen later gemeerd voor de Zuidersluis in Jutphaas.
Eprom denk dat de stuurmotor niet goed meer is, dus die komen over een week sleutelen. Jammer maar het is niet anders.

De plaatjes:
De IJhaven in.
De IJhaven in.
IMG_0363.jpg (154.26 KiB) 1663 keer bekeken
Laadbandje van Graniet Import
Laadbandje van Graniet Import
IMG_0366.jpg (129.67 KiB) 1663 keer bekeken
Daar gaat m'n mooie vloer weer..
Daar gaat m'n mooie vloer weer..
IMG_0368.jpg (184.09 KiB) 1663 keer bekeken
Op weg naar Den bosch
Op weg naar Den bosch
IMG_0369.jpg (142.28 KiB) 1663 keer bekeken
Ochtendgloren langs het Merwedekanaal
Ochtendgloren langs het Merwedekanaal
IMG_0379.jpg (178.28 KiB) 1663 keer bekeken
De Dorothea is na aangevaren te zijn weer helemaal hersteld.  Keurig schip.
De Dorothea is na aangevaren te zijn weer helemaal hersteld. Keurig schip.
IMG_0384.jpg (156.52 KiB) 1663 keer bekeken
Hé, een tjalk
Hé, een tjalk
IMG_0387.jpg (165.43 KiB) 1663 keer bekeken
De tjalk Vertrouwen, een project wat met jongeren vracht wil gaan varen.  Die doen niet mee met de schaalvergroting, afgezien van de roef dan :)
De tjalk Vertrouwen, een project wat met jongeren vracht wil gaan varen. Die doen niet mee met de schaalvergroting, afgezien van de roef dan :)
IMG_0388.jpg (173.66 KiB) 1663 keer bekeken
Die doet het weer, eindelijk..
Die doet het weer, eindelijk..
IMG_0389.jpg (262.08 KiB) 1663 keer bekeken
Eerste hap gaat eruit
Eerste hap gaat eruit
IMG_0390.jpg (224.79 KiB) 1663 keer bekeken
Schiet goed op
Schiet goed op
IMG_0392.jpg (230.49 KiB) 1663 keer bekeken
Mooi plekje in Engelen
Mooi plekje in Engelen
IMG_0396.jpg (198.39 KiB) 1663 keer bekeken
De beroemde bol..
De beroemde bol..
IMG_0397.jpg (128.5 KiB) 1663 keer bekeken
Hier kunnen wij niet varen
Hier kunnen wij niet varen
IMG_0398.jpg (153.94 KiB) 1663 keer bekeken
Terug sluis Engelen in
Terug sluis Engelen in
IMG_0400.jpg (162.35 KiB) 1663 keer bekeken
Een oude Zwitser
Een oude Zwitser
IMG_0402.jpg (124.14 KiB) 1663 keer bekeken
Vreeswijk in zicht
Vreeswijk in zicht
IMG_0403.jpg (120.91 KiB) 1663 keer bekeken
Een welbekende sluis in
Een welbekende sluis in
IMG_0406.jpg (160.19 KiB) 1663 keer bekeken
Voor de Zuidersluis in Jutphaas
Voor de Zuidersluis in Jutphaas
IMG_0407.jpg (157.8 KiB) 1663 keer bekeken
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door joop 1 »

die valzeinas is dat vroeger de valzeina geweest die heeft in 1952 onze stuurhut van de hagenaar in wemeldinge er nog eens afgevaren met zijn achterschip ik was toen 8 jaar ik weet het nog goed dat mijn moeder mij beet pakte en de roef in sleepte ging allemaal heel snel wij lagen op de remming te wachten dat ie te kort bij ons langs kwam en weg wou draaien en met zn overhangende kont een groot gedeelte van de stuurhut plat maaide wij hebben wel een nieuwe stuurhut gekregen hier met de nieuwe stuurhut 1953 in ouwerkerk een vracht stenen brengen voor de wederopbouw van de huizen die met de ramp weg gespoeld zijn het kereldje wat in het gangboord staat ben ik
Bijlagen
Image (12)  adma.jpg
Image (12) adma.jpg (80.02 KiB) 1497 keer bekeken
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Plaats reactie